· 

『向こうから救いが来ちゃった』ルカによる福音書19章1~10節

Alexas_FotosによるPixabayからの画像

 

 

 

子どもメッセージ

エリコの町に住んでいたザアカイの仕事は町の人から税金を集めることです。だから、町の人たちから嫌われていました。

ある日、ザアカイは、イエス様がエリコの町にやって来るという噂をききました。ザアカイはイエス様を見に行くことにしましたが、町の大通りは、黒山(くろやま)の人だかりで、背の低いザアカイは、全然見ることができません。

仕方なくザアカイは道沿いに立っているいちじくぐわの木に登ることにしました。

ザアカイが木に登って待っていると、イエス様がやって来るのが見えました。イエス様は、どんどんどんどん近づいて来て・・・ピタリ!ザアカイがいる木の下で止まり、「ザアカイ」と、上を見上げて言いました。「いそいで降りてきなさい。わたしは今日あなたの家に泊まりたい」

「イエス様がザアカイの家に泊まるなんて・・・」周りの人たちは驚きました。そして、木の上のザアカイもビックリ!でも、嬉しくて嬉しくてたまらず、急いで木から降りると、イエス様を家に連れて行きました。

家につくとザアカイは言いました。「イエス様、わたしは心を入れ替えます。持っているお金の半分をまずしい人に分けてあげます。騙(だま)して集めたお金があるなら、4倍にして返します」。イエス様はそんなザアカイを見て嬉しそうに言いました。「今日、この家に救いが来ました。わたしは神様から離れた人を捜して救うために来たのです」。

さあ、どんなお話だったかな?意地悪だったザアカイが、イエスさまに出会って、“心を入れ替え”て“良い人”になることができたってお話でしたね。でも、本当にそれが、聖書の伝えようとしているザアカイのお話なんだろうか?

さて、ぼくは、札幌バプテスト教会って教会から来ました。2年ちょっと前まで、杉山牧師が、一緒に牧師として働いてくれていた教会です。先週の日曜日に、その札幌教会で、一人の人がイエスさまを信じてバプテスマを受けました。その人が、バプテスマを受けるに当たって読んでくれた信仰告白の中で、こんなことを言ったんです。「私には『許せない人』がいます。(中略)私はその人を絶対に許せず、この先も許せるかどうかわかりませんし、本音を言うと、許したいとも思っていません。神様が私の罪を許してくださったとしても、私がその人を許すことができない、そしてこんな私が今クリスチャンになろうとしています」って。すごくないですか?ぼくだったら、きっとこう言うと思うんです。「ぼくには『絶対にゆるせない人』がいたけど、神さまがぼくの罪をゆるしてくださったんだから、ぼくもその人をゆるしたいと思います」って・・・。背伸びして・・・、取り繕って・・・、本当はできないけど・・・、こんなひきつった顔しながら、そう言うと思うんです。だけど、その人はそうは言わなかった。「今の私には許せない人がいて、人を許さないという罪を抱えながらバプテスマを受けようとしています」と言ったんです。その人は、自分がゆるすことができたから、自分もイエスさまにゆるされた・・・と思って、バプテスマを受けることにしたわけではなかったんです。ゆるすことができない自分を、イエスさまはもうゆるしてくれているんだ・・・ってことを知って、バプテスマを受ける決心をしたんです。そして、その人は、「バプテスマを受けたからクリスチャンになったというのではなく、(中略)死ぬまでずっとクリスチャンとしての努力を続けていきます」って言いました。

ザアカイだって、“悪い人”だったけど、“良い人”になったから・・・、それでイエスさまに救われた・・・っていうんじゃないと思うんです。だって、ザアカイは、せっかくイエスさまに、こう言ったんです。「持っているお金の半分をまずしい人に分けてあげます。だまして集めたお金があるなら、4倍にして返します」って。だけど、イエスさまは、そんなザアカイの言葉に、「ザアカイ、よく言った!すぐ行っておいで」とも「その言葉が聞けてうれしいよ」とも言ってはくれませんでした。ザアカイの言葉なんか聞いてなかったように「この家に救いが来た」って言ったんです。ザアカイが良いことするって言ったから、嬉しくて言ったなんてことじゃないんです。そんなこと言わなくたって、救いは向こうから勝手にあなたのところにきたんだって伝えたかったんです。これ、ザアカイが“心を入れ替えた”から、救いが来たっていうお話なら、「あ~よかった、めでたし、めでたし!」って、ここでもう終わっちゃうお話なんです。でも、ザアカイの決意の言葉なんて関係なく、イエスさまが「救いがこの家に来たんだ」って言って終わっているということは、このお話も・・・、そして、ザアカイの歩みも、ここで終わるどころか、ここから始まっていくてことなんです。「そっちの方が、ずっとワクワクするなあ」って、ぼくは思うんです。

 

“ザアカイ物語”の固定したイメージ

“ザアカイ物語”は、四つの福音書の中でも、『ルカによる福音書』にしか出てこない、しかもたった10節だけの短いお話です。ところが、聖書の物語を扱った絵本や紙芝居では、たいていこの“ザアカイ物語”は取り上げられます。きっとストーリーとしてわかりやすく、ザアカイのキャラクターが作り上げやすいからでしょう。チビで・・・、意地悪で・・・、お金儲けにしか興味がない嫌われ者の“悪人”・・・。だけど、聖書には、彼は背が低く、取税人の頭だったので金持ちで、人々に「罪深い男」と呼ばれていた・・・ということくらいしか書かれていません。あとは、読者が作り上げたザアカイのイメージです。それで、そんな“悪人”だった彼が、心を入れ替えて“善人”になったので、そこで初めてイエス様が「救いがこの家に来た」と仰った・・・という構図が定着してしまったのかもしれません。そもそも、聖書にはザアカイが“心を入れ替えた”とすら書かれていないのです。

 

ザアカイは“悪人”だったのか・・・?

ただ、聖書は、彼が人々に“罪人”と呼ばれていたとは記していますし、確かに、当時“取税人”という職業は人々に嫌われていたようではあります。当時のユダヤの人々は、自分たちの国を支配するローマへの税と、土地の領主に対する税との二重課税に苦しめられていました。その税金を人々から集める取税人は、自分一人で仕事をしていたわけではなく、下請けに仕事をまわしたり、集金人を雇って実務に当たらせたりしていたようで、いわば“取税事務所の所長”のような役回りだったようです。そうすると、人々から取り立てるお金も、定められた税額にある程度上乗せして集めなければ、その仕事を回すことも、自分の生計を立てることもできなかったわけです。その意味で、税に上乗せしてお金を集めること自体は、何も不正なことでもなんでもなかったわけです。ところが、人々にとっては、そもそも“ローマの手先”というイメージや、仲間たちからまきあげた金でのうのうと暮らす“裏切り者”というイメージが色濃かったため、“取税人”であるということだけで“罪人”と呼ばれてしまったのでしょう。まあ、中には法外な金額を上乗せして取り立てる悪徳な取税人たちもいたようですが、ザアカイに関して言えば、そんなにいつもいつも不正な取り立てをしていた人物ではなかったようです。ザアカイは、イエス様にこんな風に言っています。「また、だれかから何かだまし取っていたら、それを四倍にして返します」。もし、彼が常習的に「だまし取って」いたとして、それ四倍にして返すことにしたとしたなら、途端に破産してしまうじゃないですか。ですから、むしろ、ザアカイはイエスさまとそこにいた人々に対して、「わたしはこれまでそんな不正をしてきたつもりは一切ありませんが、万が一でもそのようなことがあったなら・・・」と、自分の潔白を訴えたかったじゃないでしょうか。そうだとすれば、ザアカイの抱えた課題は、不正を働くということにあったわけではなかった・・・ということです。彼が抱えていたのは、対人関係における課題だったのではないでしょうか。人々とのコミュニケーションにおいて、彼はなかなか思うようにやり取りすることができず、関係性を築くことができなかった。もしかしたら、だからこそ彼は“取税人”という・・・その職に就くだけで、人々との交わりから断絶されてしまうような職業に就いたのかもしれません。

 

救いは一方的にこの家に来た

そのザアカイの特性は、イエス様との出会いにおいても表れています。ある日、イエスさまを見に行ったザアカイは、如何せん背が低かったため、群衆にさえぎられてイエスさまの姿を見ることができず、仕方なく木に登り、そこからイエスさまの姿を一目だけでも見ようとしたわけです。だけど、背が低くて見えないのであれば、周りの人々に声をかけて、前に行かせてもらう・・・という手もあったでしょう。ただ、それが彼にはできなかった。それでも諦めきれず、木に登ってイエスさまの姿を見たいと思ったわけですが、それはイエスさまを“見たい”という野次馬的な好奇心ではあっても、イエスさまと“出会いたい”という願望ではなかったでしょう。ザアカイは、イエスさまと出会い、関係を築きたい・・・などとは、露ほども思っていなかったはずです。だから、木の上で良かったんです。イエス様が立ち止まらなければ、離れたところから一方的にその姿を見て・・・それで十分だったんです。ところが、そんな対人関係から逃げ続けていたザアカイに、厄介なことに、イエスさまの方から声をかけてきたんです。「ザアカイ、急いで降りて来なさい。今日は、ぜひあなたの家に泊まりたい」と。先ほどの絵本では、声をかけられたザアカイは嬉しくて嬉しくてたまらなかった・・・というような描き方がされていましたが、ぼくはそんなことはなかったと思います。対人恐怖症だったザアカイが、今初めて会った人からいきなり声をかけられて・・・、しかも人々から隠れるようにしていたのに、それを暴き出すかのような形で・・・、更にその内容ときたら、「今日はお前の家に泊まりたい」という・・・なんとも高圧的で唐突な不躾な内容だったんです。でもこれ、イエスさまが「よかったら今夜泊まらせてももらいないだろうか?」って尋ねていたら、ザアカイは「いや、わたしのところになんか・・・」って断っていたかもしれません。イエスさまは、ザアカイに考える余地も余裕も与えない形で、彼を呼び寄せ、彼の家へと客として入られ・・・、そうして、そうすることで、「救い」が一方的に「この家に来た」んです。

 

ザアカイはイエス様の救いをはきちがえていた

ところが、このイエスさまとの出会いを、ザアカイは当初、そのようには受け止めていなかったようです。彼は、「まさか選ばれるはずがない」と思っていた自分が選ばれたことで、周りの人たちに対して優越感を覚え、喜びました。だから、イエスさまに対して、彼はこう言ったんだと思うんです。「主よ、わたしは財産の半分を貧しい人々に施します。また、だれかから何かだまし取っていたら、それを四倍にして返します」って。これって、彼の“決意表明”のように聞こえますが、むしろ、人々から貼られてきた“レッテル”を剥がすための・・・、“偏見”を取り除くための・・・、叫びだったのではないでしょうか。「ほら、見たことか!もともと、お前たちに “罪人”と呼ばれる筋合いなんてないんだ!この方は、それを知っていてくださったから、お前たちのところではなく、このわたしのところに来られたのだ!」って・・・。でも、イエスさまは、そんな彼の言葉は聞き流すかのように「きょう、救がこの家にきた」と、一方的に宣言されたのです。ザアカイが求めたからでも・・・、ザアカイが立派な宣言をしたからでも・・・、ザアカイの身が潔白だったからでもなく、そんなこととは一切関係なく、今日、救いが一方的にこの家にやって来たのだ・・・ということを、イエスさまは、まず彼に大切にお伝えになりたかったのです。

 

自分の正当性を誇示する言葉が、信仰告白の言葉へと・・・

そして、その一方的な宣言によって、ザアカイは、自らの語った決意の言葉を、もう一度噛みしめ直すことになったはずです。もしかしたら、ザアカイは、“不正”をしているどころか、どこまでも徹底的に“正当な”方法にこだわっていたんじゃないかと思うんです。「四倍にして返します」との彼の言葉には、そんな彼の“自信”すら伺えるからです。でも、むしろ彼が“正当な”方法にこだわったからこそ、ますます人々との関係性は失われていったのでしょう。貧しい人々からも、彼は“正当に”取り立てた・・・。有無を言わさず、きっちりと決められた額を、決められた期日に取り立てたんです。そして、そこには寸分の余地もなかった・・・。そのような情を挟めば、彼らの仕事は成り立たなかったからです。相手が誰であるか・・・、どんな状況に置かれているか・・・、どんな苦しみを抱えているか・・・そんなことに、寸分の思いでも馳せようものなら、職を失うことになったはずです。そんな彼が言ったのです。「主よ、わたしは誓って自分の財産の半分を貧民に施します」と。それは、「これで、これまでの自分の悪事を清算できる・・・」などという思いからではなく、「これまで散々“罪人”扱いされてきたけれど、これで自分の正当性を人々に示し、“罪人”などと呼ばれる筋合いはなかったことを人々に見せつけることができる・・・」との言葉だったと思うんです。でも、イエス様は、そんな彼に語られたのです。「今日、救いがこの家に来た。失われていたあなたを救い出すために、わたしはあなたをさがしていたのだ」と・・・。散々“罪人”扱いされて傷ついてきたザアカイに、「そう、あなたは“罪人”じゃなかったよ」と言われたのではないんです。むしろ、「失われた“罪人”であるあなたを、わたしはさがしていたんだよ」と言われたんです。だから、そのイエスさまの言葉を聞いた時、ザアカイの語った言葉は、もはや自分の正当性を誇示するために人々に向けて発した言葉ではなくなり、イエスさまが語りかけてくださった救いの言葉への応答として、イエスさまに向けて発せられる信仰の告白へと変えられていったのだと思うのです。「主よ、わたしは誓って自分の財産の半分を貧民に施します。」貧しい人々と共に生きる生き方へ・・・、苦しめられている人々と寄り添う生き方へ・・・、嘆きの声に耳を傾ける生き方へと・・・と、ザアカイは歩み出していくのです。一回きり目一杯に背伸びをして応答して終わる・・・というのではなく、なお罪を抱えながらも、繰り返し繰り返し神様の言葉に立ち返り続けていく歩みが、ここからスタートしていくのです。

 

札幌バプテスト教会牧師 石橋大輔


June, 19, 2022, Sunday Worship Service

"Salvation Has Come from Over There"

Scripture reading is taken from Luke 19:1-10

 

 

Children’s Message

 

Zacchaeus lived in the town of Jericho, and his job was to collect taxes from the townspeople. Therefore, he was hated by the townspeople.

 

One day, Zacchaeus heard a rumor that Jesus was coming to Jericho. Zacchaeus decided to go see Jesus, but the main street of the town was so crowded that Zacchaeus, who was short, could not see Him at all.

 

Zacchaeus had no choice but to climb a fig tree that stood along the street.

 

While Zacchaeus was waiting in the tree, he saw Jesus coming. Jesus came closer and closer and closer... and then, just like that! He stopped under the tree where Zacchaeus was, looked up and said, "Zacchaeus! Zacchaeus looked up and said, " Come down immediately. I must stay at your house today.” 

 

The people around him were amazed that Jesus would stay at Zacchaeus' house. And Zacchaeus on the tree was also surprised. But Zacchaeus was so happy that he hurried down from the tree and took Jesus to his house.

 

When they arrived at the house, Zacchaeus said, "Jesus, I will change my mind. I give half of my possessions to the poor, and if I have cheated anybody out of anything, I will pay back four times the amount.” Jesus looked at Zacchaeus and said happily, " Today salvation has come to this house, because this man, too, is a son of Abraham. 10 For the Son of Man came to seek and to save the lost.”

 

Now, what was the story? Zacchaeus was a mean man, but when he met Jesus, he was able to "change his mind" and become a "good man," right? But is that really the story of Zacchaeus that the Bible is trying to tell us?

 

Well, I come from Sapporo Baptist Church, where Pastor Sugiyama used to work with me as a pastor until a little over two years ago. Last Sunday, a person believed in Jesus and was baptized at the Sapporo church. In his confession of faith that he read before he was baptized, he said something like this. He said, "I have a person whom I cannot forgive…I can never forgive him, I don't know if I ever will, and to tell you the truth, I don't want to forgive him. Even if God forgave me for my sins, I could never forgive that person, but now such a person is trying to become a Christian." Isn't that amazing? If it had been me, I would have said, "There was someone I could never forgive, but since God forgave me for my sins, I want to forgive him too.” I think I would say that with such a tight expression on my face, though I couldn't really do it... with a tall face. But that person didn't say that. He said, "Now I have someone I cannot forgive, and I am going to be baptized with the sin of not forgiving others.” The person did not decide to be baptized because he thought that because he was able to forgive, he was also forgiven by Jesus.... He made the decision to be baptized because he knew that Jesus had already forgiven him for his inability to forgive. And that person said, "I did not become a Christian because I was baptized, but I will continue striving to be a Christian until I die.”

 

I don’t think Zacchaeus was saved because he turned from a "bad person," into a "good person." Zacchaeus said to Jesus, I give half of my possessions to the poor, and if I have cheated anybody out of anything, I will pay back four times the amount”. But Jesus didn’t say to Zacchaeus, "Zacchaeus, you said it well! I'm glad to hear you say that.” He said, "Salvation has come to this house," as if he hadn't heard Zacchaeus' words. It wasn't because Zacchaeus said he was going to do something good and Jesus was happy that He said it. He wanted to tell you that salvation came to him on its own without you having to say anything like that. If it were a story that salvation came to Zacchaeus because he "changed his mind," we would have said, "Oh, thank God, it's over, it's over! And that would have been the end of the story. But if the story ends with Jesus saying, "Salvation has come to this house," regardless of Zacchaeus' words of determination, then this story...and Zacchaeus' walk...does not end here, but begins here. I think that is much more exciting.

 

 

Fixed Image of "The Story of Zacchaeus

 

Of the four Gospels, the Zacchaeus story appears only in the Gospel of Luke, and it is a short story with only 10 verses. However, the "Zacchaeus Story" is usually featured in picture books and picture-story shows that deal with Bible stories. This is probably because the story is easy to understand and the character of Zacchaeus is easy to create. He is short, mean, and a hated "bad guy" who is only interested in making money. But the Bible only says that he was short, rich because he was the head tax collector, and that people called him a "sinful man”. The rest is an image of Zacchaeus created by the readers. So, it may be that the image of Zacchaeus as a "bad man" who changed his mind and became a "good man" and that is when Jesus said, "Salvation has come to this house" has become a common image. To begin with, the Bible does not even say that Zacchaeus "changed his mind.

 

 

Was Zacchaeus an "evil man"?

 

However, the Bible does mention that he was called a "sinner" by the people, and it is true that the profession of "tax collector" was not popular at that time. At that time, the Jewish people suffered from double taxation, one to Rome, which ruled their land, and the other to the lords of the land. The tax collector, who collected the taxes from the people, did not work by himself, but rather, he sent the work to subcontractors or hired  collectors to take care of it, so that he was like a "tax office manager”. In this way, the money collected from people had to be added to the tax amount to some extent in order for the tax collector to be able to carry out his work and make a living. In this sense, collecting money by adding it to the tax itself was neither illegal nor wrongful.   However, to the people, the image of a "Roman agent" or a "traitor" who was living comfortably off the money he collected from his fellow taxpayers was strong, so the term "tax collector" was used to describe the person who was collecting the money. Therefore, they were called "sinners" simply because they were "tax collectors”. Well, there were some unscrupulous tax collectors who collected exorbitant amounts of money, but Zacchaeus did not seem to be a person who was always dishonest in his collections. Zacchaeus said to Jesus, "And if I have cheated anybody out of anything, I will pay back four times the amount.” If Zacchaeus had been a habitual "cheater" and decided to pay back four times what he had taken, he would have gone bankrupt immediately, wouldn't he? Zacchaeus would have rather wanted to plead his innocence to Jesus and the people there, saying, "I have never intended to cheat in any way, but if by any chance such a thing had happened..." If so, then Zacchaeus' issue was not about being dishonest. I think he had an interpersonal problem. In communicating with people, he had difficulty interacting and building relationships. Perhaps that is why he became a "tax collector" ... a profession that would have cut him off from fellowship.

 

 

Salvation came to this house unilaterally

 

This characteristic of Zacchaeus is also expressed in his encounter with Jesus. When Zacchaeus went to see Jesus one day, he was too short to see Him because of the crowd, so he had no choice but to climb a tree and try to catch a glimpse of Jesus from there. If he was too short to see Jesus, he could have asked the people around him to let him go to the front of the tree. But he couldn't do that. But he still couldn't give up, so he climbed the tree and wanted to see Jesus, but it was not a desire to "meet" Jesus, even though it was an onlooker's curiosity to "see" Jesus. Zacchaeus would not have had the slightest desire to meet Jesus and establish a relationship with Him. So, it was okay for him to be on the tree. If Jesus had not stopped, it would have been enough for Zacchaeus to watch Him from a distance. However, Zacchaeus was running away from such interpersonal relationships, and to his annoyance, Jesus approached him, saying, “Zacchaeus, come down immediately. I must stay at your house today.” In the picture book I mentioned earlier, Zacchaeus was so happy to be approached by Jesus, but I don't think that was the case. Zacchaeus, who had a phobia of other people, was suddenly approached by someone he had just met for the first time...and the person made it seem as if he was exposing the fact that he had been trying to hide from people...and what's more, the person said, “I must stay at your house today”. It was so abrupt and abrupt that it was almost insulting. But if Jesus had asked, "Would you be willing to let me stay at your house tonight?”, Zacchaeus might have said, "No, it would not be a good idea for you to stay at a place like my house.” Jesus called Zacchaeus to come and be his guest in his home without giving Zacchaeus any room to think...and in doing so, "salvation" came unilaterally to his home.

 

 

Zacchaeus had misunderstood Jesus' salvation.

 

However, Zacchaeus did not initially take this encounter with Jesus that way. He felt superior to those around him and rejoiced because he had been chosen, which he had thought was impossible. I think that is why he said to Jesus, "Lord, I give half of my possessions to the poor, and if I have cheated anybody out of anything, I will pay back four times the amount.” This sounds like a statement of his "determination," but I think it was more of a cry to get rid of the "labels" that people have attached to him...to get rid of the "prejudices". "See, you see! In the first place, you have no right to be called "sinners!" He knew that, and that's why He came to me and not to you!” And.... But Jesus, as if he did not hear his words, unilaterally declared, "Salvation has come to this house.” Not because Zacchaeus asked for it...not because Zacchaeus made a noble declaration...not because Zacchaeus was clean...not because Zacchaeus was clean...but because Jesus wanted to tell him that salvation had come to this house unilaterally today.

 

 

Words of self-righteousness turned into words of confession of faith...

 

Zacchaeus' one-sided declaration must have caused him to reconsider the words of his own commitment. Perhaps Zacchaeus was not being "dishonest," but rather, he was sticking to the "legitimate" way to the end. His words, "I will pay you back four times the money," even show his "confidence" in himself. But it is precisely because he insisted on "justifiable" methods that he lost more and more relationships with people. He "justly" collected from the poor.... He collected exactly what he was supposed to collect, on the date he was supposed to collect it, with or without asking. And there was no wiggle room. If they had any such feelings, their work would not have been possible. If they had even the slightest thought about who they were, what kind of situation they were in, what kind of suffering they were going through...they would have lost their jobs. He said, “Lord, I swear by you. I swear by the Lord, I will give half of my possessions to the poor.” He did not do it because he thought, "Now I can make up for my wrongdoings," but rather because he thought, "I have been treated like a sinner for so long, but now I can show people that I am justified and that I do not deserve to be called a “sinner”..." But then Jesus said to him, "Today salvation has come to this house. I have been looking for you to rescue you from your loss.” Zacchaeus, who had been hurt by being treated like a "sinner" so many times, was not told, "Yes, you were not a sinner. Rather, He said, “I was looking for you, a lost sinner.” When Zacchaeus heard Jesus' words, his words were no longer words that he said to the people to show off his own righteousness, but were transformed into a confession of faith that he said to Jesus as a response to the words of salvation that Jesus had spoken to him. The words were no longer addressed to people in order to boast of their justification. “Lord, I swear that I will give half of my possessions to the poor." Zacchaeus is moving toward a life of living with the poor...a life of being close to the afflicted...a life of listening to the voices of the lamenting. This is where Zacchaeus begins his walk, not to respond with a one-time, full-throated response, but to keep returning to God's word over and over again, even though he still carries his sins.

 

Pastor: Daisuke Ishibashi from Sapporo Baptist Church