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『約束されていたもの』ルカによる福音書24章44~49節

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今年もイエス・キリストの復活を祝うイースターを迎えました。イエスの死は、苦しみ、力を奪われた人に神の愛を告げたからこそ強いられたものでした。神の愛に抵抗する力は、昔も今も確かに存在します。けれどもイエスの復活は、死が終わりではないこと、神の愛は決して失われることがないことを告げています。日本社会の文脈では、このような希望は被差別部落からの解放を求めた水平社宣言の中にも込められています。闇の力が強く見える世界の中で、闇は光に勝たなかったという希望があることを、改めて確認したいと思います。

 

 

イエスが出会い、祝福した人たち

 

「愛が十字架を求めたのではなく、事実として愛は十字架の上に帰着する」。神学者であるドロテー・ゼレは、愛と十字架の関係について、このように述べました。愛とはもちろん神の愛のことです。神の愛が十字架を求めたのではない。それはつまり、神の愛は誰かを救う代償として、他の誰かが犠牲になることを求めたのではない、ということです。

 

神の愛は十字架を求めたのではない。けれども、事実として神の愛は十字架の上に帰着する。神の愛が貫かれれば、それは十字架の死に行きついてしまうのです。イエスは神の国の福音を告げ知らせました。そのイエスの福音の告知や、神の国を表す行動、さらには神の計画の実現を阻もうとする勢力との闘いを貫くならば、十字架の死に行きつかざるをえなかったのです。それは、人間社会に神に敵対し、神の計画を妨げようとする力が確かに存在するからです。

 

何がそこまでイエスに敵対していたのでしょうか。それは、イエスがどのような人と食卓を共にしたのか、どのような人に向かって「あなたは神に愛された大切な存在だ」と告げたのか、どのような人の手を取り、どのような人を助け、どのような人と歩んだのか、ということを考えると、見えてくるように思えます。

 

イエスに出会い、イエスに祝福された人は、たとえばこのような人たちでした。神の祝福の印と考えられていた子宝に恵まれなかった高齢の夫妻。思いがけない妊娠に戸惑う少女。夜の闇の中で危険な働きをしながら貧困から抜け出せない羊飼いたち。周りの人には理解されない言動を繰り返し、悪霊に取りつかれていると言われた人たち。夜通し漁をしながら成果が得られずに落胆していた漁師。汚れていると見なされた病を患い、人の交わりから切り離された病人たち。征服者の下請けを担ったことで裏切り者と見なされた徴税人。女性だけでは生きづらい社会で、夫も息子も失ってしまった女性。生き残るために娼婦となり、罪人の仲間に数えられた女性。大人になるまで生きていられる保証もなく、人数にも数えられなかった子どもたち。助けを求めて叫んでも邪魔者扱いされた盲人。不正な仕方で多くの財産を得ながら孤独で心が満たされない徴税人の頭。……

 

このような人たちは今の世の中にも生きています。社会の状況を現代に置き換えれば、より多くの人が重なって見えてくるでしょう。これらの人々は、当時のユダヤ社会の中で神の祝福から漏れた人たち、神の国を受け継ぐ資格のない人たちと見なされていました。それは社会的な地位も弱く、経済的にも貧しい人が多く、魂が飢え渇いているような人たちでした。

 

 

全ての人を愛するからこそ憎まれる

 

イエスはこのような人たちに神の国の福音を伝えました。「神はあなたのことも愛している」。「あなたこそ神の国を真っ先に受け継ぐべき人だ」。この世で苦しんでいる人、悲しんでいる人、力を奪われた人、孤独に追いやられた人に向かって、あなたが大切だ、あなたが真っ先に大切にされるべきなのだ、とイエスは宣言し、行動でもそのことを現わしたのです。

 

それは必然的に、社会的・政治的な宣言ともなりました。イエスの言葉と行動は光となって、この世の不正義と不公正の闇と対比されるからです。イエスは、99匹の羊を残しておいても、いなくなった1匹の羊を探しにいく羊飼いのたとえを語りました。それに対してこの世では、たった1人がより豊かに、より強くなるために、残りの99人が犠牲にされるようなことが繰り返されてきました。

 

失われた99人のうち、何人かは救おうということは、人間社会でも行われます。そのようなとき、優先されるのは力をもった人々と似た属性をもつ人たちだったり、文明的だとか、進歩的だとか見なされる人たちだったりします。

 

けれどもイエスは、たとえ99人が安全になっており、失われたのがたった1人であったとしても、必ず探しに出かけ、見つけ出す、というのです。それが神の愛なのだ、と。いやむしろ、最も苦しみ、最も悲しみ、最も弱くされ、最も孤独な人をこそ愛し、真っ先に神の国へと招き入れるのが、主なる神なのだ。それこそ私たち人間がよりよく生き、この世界を神の愛に基づくものとするために必要不可欠なことなのだ、と教えたのです。

 

そのような教えは、社会的または政治的な力を持ち、優遇されている人たちにとってはとても都合の悪いものであり、怒りと憎しみを湧き起こされるものでした。多くの人の犠牲の上に彼らはその地位と力を得たのです。イエスの言動は、彼らの地位と力を揺るがすものでした。だから彼らは、イエスを捕え、訴え、辱め、十字架につけて殺したのです。

 

イエスの十字架は、この世で苦しみ、悲しみ、力を奪われ、孤独に追いやられた人たちの痛みを共に負うものでした。イエスは主なる神と共に、そのような一人をも見捨てず、その一人からも離れず、徹底的に愛しぬいたからこそ、恨まれ、憎まれ、十字架にかけられて死んだのです。その死によって、イエスが告げた神の国も、そのような人々への神の愛も終わりを迎えたように思われました。けれども、それは終わりではありませんでした。

 

 

死は終わりではない

 

イエスが十字架上で息を引き取ったのは金曜日の午後3時ごろです。翌日が安息日であったので、日が落ちる前にイエスは墓に葬られました。急いで葬られたので、遺体に香料を塗る暇もありませんでした。安息日が明けた日曜日の明け方早く、マグダラのマリアや何人かの女性たちが香料をもってイエスの墓へ出かけて行きました。彼女たちはイエスが息を引き取り、墓に葬られる時まで、その有様を見続けていました。

 

ところが墓に着くと、入り口を塞いでいた大きな石がわきに転がしてあり、中に入ってもイエスの遺体は見当たりませんでした。そこにいた輝く衣を着た二人の人は、女性たちにこう告げました。

 

「なぜ、生きておられる方を死者の中に捜すのか。あの方は、ここにはおられない。復活なさったのだ。まだガリラヤにおられたころ、お話しになったことを思い出しなさい。人の子は必ず、罪人の手に渡され、十字架につけられ、三日目に復活することになっている、と言われたではないか。」

(ルカによる福音書24章5~7節)

 

イエスは死から復活した。女性たちにそのことが告げられた後、復活したイエスは次々に弟子たちに現れました。

 

イエスの復活が告げていることは、死は終わりではない、ということです。それは、闇は光に勝たなかった、ということです。言い換えれば、もうだめだと諦めたところに、なお希望がある、ということ。現実の社会がいかに過酷であり、どれほど困難であろうとも、やがて勝利がもたらされ、平和が実現すること。どのような抵抗にあっても、神の愛は決して失われることがない、ということです。

 

 

人の世に熱あれ、人間に光あれ

 

教会はそのシンボルとして十字架を掲げていますが、イエスが受けられた苦しみの象徴である十字架が終わりではなく、そこからの解放と救いの希望を教会は受け継ぎ、語り続けてきました。

 

一方、イエスが十字架上でかぶらされたいばらの冠をシンボルとした解放運動もあります。被差別部落の人々が差別と貧困からの解放を求めて結成した「全国水平社」です。その団体の創立大会で読み上げられた「水平社宣言」は、日本で最初の人権宣言と言われています。

 

人間は生まれながらにして上下関係や貴賤などない、という基本精神が全文に貫かれ、差別される者のみならず、差別する側の解放をも願った宣言文であり、人間が人間を互いに尊敬する関係を築くことを強く求めています。

 

この宣言文の中で、人間を尊敬することと対比されるのは、「人間を勦(いた)わる」ことです。「勦(いた)わる」とは、日常的に使われる「労わる」という漢字ではなく、「かすめとる」、とか、「ほろぼす」、という意味をもった漢字――勦――が使われています。

 

たとえ苦しむ人に手を差し伸べる行為であっても、上下優越の関係を残したままで相手を劣ったものと憐れむ行為では、解放がもたらされません。差別を生み出している「貴賤、上下」の意識や制度を根本的に問い直さなければ、慈善行為の見返りに、受けた差別に対する怒りや憤りを覚えることを抑えることが求められます。そのために、差別された人たちは惨めな思いを強くしていった。それはまさに、人間を冒瀆し、人間性を根こそぎ奪うことだった。だから、人間はいたわるものではなく、尊敬すべきものだ、ということを力強く宣言するのです。

 

「人の世に熱あれ、人間に光あれ」。水平社宣言は、そのような希望と祈りの言葉をもって閉じられます。十字架も、いばらの冠も、この世にある苦しみや困難、貧困や差別を表しつつ、それが終わりではないことを指し示しています。神の愛は決して損なわれることがないこと、死の力に対する勝利がもたらされ、平和が実現すること。そのために神はイエスを遣わし、聖霊を送り、ご自身の計画を必ず実現することを約束されているのです。

 

死は終わりではない。闇は光に勝たなかった。人の世に熱あれ、人間に光あれ。私たちもこの信仰に連なり、祈りを合わせます。

 

牧師 杉山望


April, 17, 2022, Easter Service

" What Has Been Promised "

Scripture reading is taken from Luke 22:44-49

 

We again gather for Easter this year, celebrating the resurrection of Jesus Christ. Jesus' death was forced because he announced God's love to the suffering and disempowered people. The power to resist God's love was and certainly still is present. But Jesus' resurrection tells us that death is not the end and that God's love can never be lost. In the context of Japanese society, such hope is also contained in the Declaration of the Suiheisha (National Levelers Association), which called for liberation from the discriminated Buraku (hamlets). In a world where the power of darkness appears strong, we would like to reaffirm that there is hope that darkness has not triumphed over light.

 

 

Those Whom Jesus Met and Blessed

 

"Love does not 'require' the cross, but de facto it ends up on the cross." This is what the theologian, Dorothee Sölle, states about the relationship between love and the cross in her book, "Suffering". Love means, of course, the love of God. God's love did not demand the cross. In other words, God's love did not demand that someone be sacrificed at the cost of saving someone else.

 

God's love did not ask for the cross. Yet, in fact, God's love results in the cross. If God's love is fulfilled, it becomes death on the cross. Jesus proclaimed the gospel of His Kingdom. If Jesus' proclamation of the gospel, His actions representing the Kingdom of God, and His struggle against the forces that sought to prevent the realization of God's plan, were to be carried out, the result had to be death on the cross. This is because there are indeed forces in human society that are hostile to God and seek to thwart His plan.

 

What made people so hostile to Jesus? We can understand when we consider what kind of people Jesus ate with, what kind of people he loved, what kind of people he held hands with, what kind of people he helped, what kind of people he walked with.

 

Those who met Jesus and were blessed by Him were such people. For example, an elderly couple who didn't have a child (a sign of God's blessing). A young girl who experienced an unexpected pregnancy. Poor shepherds who were stuck in poverty while doing dangerous work at night. People who did things that were not understood by others and were said to be possessed by evil spirits. The fisherman who fished all night and were discouraged by the bad results. The sick who were considered unclean and cut off from human fellowship. Tax collectors who were considered traitors for serving as subcontractors to the government. Women who lost their husbands and sons in a society where it was difficult for women to live alone. Women who became prostitutes to survive and were called sinners. Children who were not counted, and had no guarantee that they would live to adulthood. Blind people who were treated as obstacles even when they cried out for help. The head tax collector, who had acquired much wealth through unjust means, but was lonely and unfulfilled. ......

 

These people still exist in the world today. If we translate the social situation to the present day, we will the same people. In the Jewish society, these people were considered far from God's blessing, and not qualified to inherit the Kingdom of God. They had a low social status. Many of them were poor and their souls were starving and thirsting.

 

 

Hated Because of His Love for Everyone

 

Jesus preached the gospel of the Kingdom of God to such people, saying "God loves you, too." and "You are the first to inherit the Kingdom of God." To the suffering, the grieving, the disempowered, and the lonely in this world, Jesus proclaimed and demonstrated by his actions that everyone was important and be taken care of.

 

Inevitably, this was also a social and political declaration. Jesus' words and actions were a light in contrast to the darkness of injustice and unfairness in the world. Jesus told the parable of the shepherd who left 99 sheep to go looking for the one sheep that had been lost. In contrast, the world has repeatedly sacrificed 99 out of 100 people and made them lost in order for one person to become richer and stronger.

 

Of the 99 lost, some will be saved, just like in our present society. Even for the saved, preference is given to those close the powerful, or those who are considered civilized or progressive.

 

But Jesus said that even if 99 people were safe and only one was lost, He would go out to find the person because of the love of God. Furthermore, He said that God loves the suffering, the sad, the weak, and the lonely, and invites them first into the Kingdom of God. Jesus taught the people that what the shepherd in the parable did was essential for them to live better and to make this world based on God's love.

 

Such teachings were very unfavorable to those who had social or political power and preferential treatment. They developed anger and hatred because they gained their position and power at the expense of many. Jesus' words and actions shook their status and power. So, they captured, accused, humiliated, crucified Jesus.

 

Jesus' crucifixion was to bear the pain of those who are suffering, mourning, deprived of power, and driven to loneliness. Jesus, together with God, did not forsake or separate Himself from anyone, but loved everyone so much that He was hated and crucified. With his death, it seemed that the Kingdom of God that Jesus proclaimed, and God's love had come to an end. But it was not the end.

 

 

Death Is Not the End

 

Jesus breathed his last on the cross about 3:00 p.m. on a Friday afternoon. The next day was the Sabbath, so Jesus was buried in the tomb before the sun went down. The burial was done in such haste that there was no time to anoint the body with perfume. Early on Sunday morning after the Sabbath, Mary Magdalene and some other women went to Jesus' tomb with perfume. They had been watching Jesus until the moment he died and was buried in the tomb.

 

When they arrived at the tomb, they found that the large stone blocking the entrance had been rolled away. They went inside and did not find the body of Jesus. Two men in shining robes appeared told the women:

 

“Why do you look for the living among the dead? He is not here; he has risen! Remember how he told you, while he was still with you in Galilee: ‘The Son of Man must be delivered over to the hands of sinners, be crucified and on the third day be raised again.’” (Luke 24:5-7)

 

Jesus rose from the dead. After the women were told this, the resurrected Jesus appeared to his disciples one after another.

 

What Jesus' resurrection tells us is that death is not the end. It means that darkness has not triumphed over light. In other words, even when we have given up, there is still hope. No matter how harsh the real world is, no matter how difficult it is, there will eventually be victory, and peace will be proclaimed. No matter how much resistance there may be, God's love is never lost.

 

 

Let There Be Warmth in Human Society, Let There Be Light in All Human Beings

 

The Church holds up the cross as its symbol, but the cross, a symbol of Jesus' suffering, is not the end. The Church has inherited and continues to speak of the hope of deliverance and salvation of the cross.

 

On the other hand, there is a liberation movement that uses the crown of thorns that Jesus wore on the cross as a symbol. The movement was founded by the Zenkoku Suiheisha (National Levelers Association), which was formed by the Buraku people to seek liberation from discrimination and poverty. The "Declaration of the Suiheisha," read aloud at the organization's founding convention, is said to be the first human rights declaration in Japan.

 

The fundamental principle of the declaration is that people are born without hierarchy or rank. This idea is carried throughout the entire text, which hopes for the liberation of not only those who are discriminated against but also those who discriminate against them, and strongly calls for people to build relationships of mutual respect.

 

In this declaration, respecting people is contrasted with pitying people. The word "pitying" is not represented with the kanji for "labor" that is used in everyday life, but with the kanji meaning "to take away" or "destroy".

 

Even the act of reaching out to those who are suffering will not liberate them if it is done by treating them as inferior, leaving a hierarchical relationship of superiority and inferiority. Without fundamentally questioning the social awareness and system regarding "nobility and superiority" that creates discrimination, those who have been "pitied" feel required to suppress their anger and resentment toward the discrimination they have received in return for the acts of charity. This makes those who have been discriminated against feel more miserable. It destroys peoples` humanity. Therefore, the declaration powerfully proclaims that people should not be pitied, but respected.

 

The Suiheisha Declaration closes with the following words of hope and prayer: "Let there be warmth in human society, let there be light in all human beings." Both the cross and the crown of thorns, which represent suffering, difficulty, poverty, and discrimination in this world, point to the fact that God's plan has not ended. God's love can never be undermined. Victory over the power of death will be achieved and peace will be realized. To this end, God has sent Jesus and the Holy Spirit, promising that He will surely fulfill His plan.

 

Death is not the end. Darkness has not triumphed over light. Let there be warmth in human society, let there be light in all human beings. Let us join our prayers with this faith.

 

Pastor Nozomu Sugiyama