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『恐れなく主に仕える』ルカによる福音書1章67~79節

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主の到来への賛美

 

今日はザカリアの預言を読んでいただきました。ザカリアは祭司であり、彼にはエリサベトというお連れ合いがいました。この二人の間に、後にバプテスマのヨハネと呼ばれることになる男の子が誕生します。彼はイエス様にバプテスマを授けた人として知られています。

 

ルカによる福音書では、ヨハネの誕生の経緯が、イエス様の誕生に至る経緯と対応するような形で描かれています。マリアのところに天使が来て、イエス様の誕生を告げたように、ザカリアのところにも天使が現れて、ヨハネの誕生を告げました。お告げを受けたマリアは親戚であったエリサベトのもとを尋ね、「マリアの賛歌」を歌いました。ザカリアはヨハネの誕生を受けて主を賛美し、「ザカリアの預言」を語りました。

 

ただし、著者であるルカは、ヨハネ誕生の物語においても、救い主が誕生するということを指し示すように書いています。ザカリアの預言も、バプテスマのヨハネが行うことを語っていますが、その中心は救い主が訪れることにあります。ヨハネの誕生は、もちろんザカリアにとって大きな喜びでした。それでも、彼がここで神様を賛美するのは、救い主がこの世に送られるからなのです。

 

「ほめたたえよ、イスラエルの神である主を。主はその民を訪れて解放し、

 我らのために救いの角を、僕ダビデの家から起こされた。」(ルカによる福音書1章68~69節)

 

「角」というのは力を象徴するものです。主なる神様が私たちを訪れて解放し、私たちのために力ある救い主を起こされた。だからこそザカリアは神様を賛美しました。彼の息子ヨハネは、「主に先立って行き、その道を整え」る者となります(76節)。彼は救い主ではありませんが、救いが訪れることを告げます。ここで救いは、暗闇を照らす光にたとえられます。

 

 「高い所からあけぼのの光が我らを訪れ、

  暗闇と死の陰に座している者たちを照らし、

  我らの歩みを平和の道に導く。」(ルカによる福音書1章78~79節)

 

ヨハネの誕生は、主の到来が迫っていることを告げます。暗闇と死の陰に座している私たちを照らす光、闇を打ち破るあけぼのの光が間もなく到来する。その光こそがイエス・キリストです。ザカリアは子どもが生まれることも待ち望んでいましたが、救い主の到来も待ち望んでいました。同胞と共に祈り願い続けてきた救い主の到来を知り、ザカリアは神様を賛美せずにはいられませんでした。

 

 

祝福したい神様

 

救い主の到来は遥か昔から預言されていたことであり、神様がイスラエルと交わした約束に基づくものでもありました。約束は何度も交わされていますが、最初の約束は神様がアブラハムと交わした約束です。

 

 「主はアブラムに言われた。『あなたは生まれ故郷/父の家を離れて/わたしが示す地に行きなさい。

  わたしはあなたを大いなる国民にし/あなたを祝福し、あなたの名を高める/祝福の源となるように。

  あなたを祝福する人をわたしは祝福し/あなたを呪う者をわたしは呪う。

  地上の氏族はすべて/あなたによって祝福に入る。』」(創世記12章1~3節)

 

神様はアブラハムを選び、祝福されました。それは彼を通して地上に生きる全ての人が神様の祝福の内に入れられることを目的としていました。最初に祝福を受けたアブラハムは、「祝福の源/祝福の基」とされました。祝福された人は、他の人に祝福をもたらす人となるのです。

 

聖書の神様は祝福を与えることを喜びとされる方です。この世界を創られたとき、神様は全ての生き物を祝福されました。その祝福を受けて、この世界には生命が満ちあふれました。そのことが神様にとって大きな喜びであり、神様は地上に生きるあらゆるもの・あらゆる人を祝福されます。神様の約束は、この世界が祝福されること、誰も取り残されず祝福に入ること、全ての生命が満たされることです。

 

神様はいつもその約束に対して真実であり、一貫しておられました。けれども、人間の方はそうではありません。神様との約束を疑ったり、祝福を受けていることを忘れたり、祝福を独占しようとして争ったりしてきました。詩編106編では、そのようなイスラエルの歴史が振り返られています。その過ちの歴史と共に、それでもなお約束を捨てない神様の姿が語られています。

 

 「主は幾度も彼らを助け出そうとされたが

  彼らは反抗し、思うままにふるまい

  自分たちの罪によって堕落した。

  主はなお、災いにある彼らを顧み

  その叫びを聞き彼らに対する契約を思い起こし

  豊かな慈しみに従って思いなおし、

  彼らをとりこにしたすべての者が

  彼らを憐れむように計らわれた。」(詩編106編43~46節)

 

神様は何としてでも祝福したいのです。祝福を与えようとした人間に反抗され、期待した人間に裏切られ、争いを繰り返す人間に飽きれても、その想いは変わりません。そこに神様の愛があります。神様はこの世を愛してくださった。この世に生きる私たち一人ひとりを、また全ての生けるものを神様は愛してくださった。

 

だから、私たちが過ちを犯しても、罪によって堕落しても、災いを被っても、神様は私たちが苦しむ叫びを聞いたなら、豊かな慈しみを向け、祝福してくださいます。全ての人を祝福する、という約束を、神様は忘れることがありません。

 

 

私たちにも光を平和をもたらす救い主

 

その約束が、イエス・キリストの誕生へとつながっていきます。イザヤ書9章で、イザヤは救い主の誕生を預言しています。

 

 「闇の中を歩む民は、大いなる光を見/死の陰の地に住む者の上に、光が輝いた。

  あなたは深い喜びと/大きな楽しみをお与えになり/人々は御前に喜び祝った。

  刈り入れの時を祝うように/戦利品を分け合って楽しむように。

  彼らの負う軛、肩を打つ杖、虐げる者の鞭を/あなたはミディアンの日のように/折ってくださった。

  地を踏み鳴らした兵士の靴/血にまみれた軍服はことごとく/火に投げ込まれ、焼き尽くされた。」

(イザヤ書9章1~4節)

 

イザヤの預言は、具体的な軍事的脅威を前にしており、圧迫された人びとがそこから実際に解放され、喜びと楽しみを与えられることを述べています。私たちにとっての闇とは、軍事的なものではないでしょう。聖書における「闇」とは、恐れや災い、滅びや死の比喩的な表現です。様々なことによって恐れているとき、突然の災いに傷ついているとき、滅びや死の危機を感じているとき、それは私たちが祝福を失っているときでもあります。そのような闇からの具体的な解放が起こることをイザヤは預言したのです。

 

 「ひとりのみどりごがわたしたちのために生まれた。ひとりの男の子がわたしたちに与えられた。

  権威が彼の肩にある。その名は、『驚くべき指導者、力ある神/永遠の父、平和の君』と唱えられる。

  ダビデの王座とその王国に権威は増し/平和は絶えることがない。

  王国は正義と恵みの業によって/今もそしてとこしえに、立てられ支えられる。

  万軍の主の熱意がこれを成し遂げる。」(イザヤ書9章5~6節)

 

救い主は平和をもたらす方です。平和とは、あらゆるもの――人間、動物、植物を含めたあらゆるものが、健全でふさわしい状態にあることを指します。それは神様の祝福に入れられ、神様に従う者とされた状態です。私たちにも平和をもたらす方が生まれた。私たちのためにも、救い主が与えられたのです。

 

 

恐れなく主に仕える

 

闇の中では、私たちが祝福に入ることは難しくなります。恐れや災い、滅びや死は、私たちを揺るがし、神様のもとから私たちを引き離します。神様は私たちを取り戻し、平和をもたらし、祝福するために、敵の手から救い、闇を追い散らします。

 

それは出エジプトの出来事を連想させます。古代エジプトの奴隷となっていたイスラエルの民の叫びを主が聞き届けたとき、主はエジプトから民を導き出して、神様を礼拝させました。闇と戦い、闇から救い出すことで、民を祝福し、神に仕える者となるように導いたのです。

 

 「こうしてわれらは、敵の手から救われ、恐れなく主に仕える。」(ルカによる福音書1章73~74節)

 

闇の中でも揺るがない信仰を持つことができれば、それは素晴らしい。けれども、闇の力はとても強く、私たちは弱いかもしれない。そんなとき、私たちは闇から救い出してくださいと祈ることができる。神様は、闇に打ち勝ってから祈りなさい、とはおっしゃらない。神様が闇に勝ち、平和をもたらし、祝福する方、救い主を送ってくださるのです。

 

闇の中に光を照らされたとき、私たちは神様の約束を再確認します。神様のもたらす平和を見、祝福を受けることで、私たちは恐れなく主に仕えるようになっていきます。闇が完全に取り去られてはいない。けれども確かに私にも光が照らされている。だから恐れなく主に仕える。そんな信仰を私たちにも与えてほしい。そのように、主に仕える者として生きていきたい。

 

私たちも、神様の祝福の中で、信仰に生きることができます。主に仕えて生きることができるようになります。闇が力を振るう世界の中で、闇に打ち勝つ光があること、あけぼのの光が照らす日が来ることを証しすることができるようになります。アブラハムを通して、すべての人を祝福しようと計画された神様は、私たちを通して誰かを祝福することができます。

 

その約束を成就させ、平和をもたらし、光を照らす救い主がお生まれになること、私たちにもその日が来ることを信じながら、アドベント――主の到来を待ち望む日々を歩んでまいりましょう。

 

牧師 杉山望


December, 12th 2021  Sunday Service

" The Serving God Without Fear "

Scripture reading is taken from Luke 1:67~79

 

 

Praise for the Coming of the Lord

 

Today we read Zechariah’s Song. Zechariah was a priest, and he was married to Elizabeth. Between them, a boy was born. He was later to be known as John the Baptist, the one who baptized Jesus.

 

In the Gospel of Luke, the events leading to John the Baptist’s birth are described in a way that corresponds to the events leading to Jesus' birth. Just as an angel came to Mary and announced the birth of Jesus, an angel also appeared to Zechariah and announced the birth of John. After receiving the news, Mary went to her cousin Elizabeth and praised God. Zechariah also praised God and spoke today’s words. 

 

However, the author, Luke, wrote his account in a way that even the story of John the Baptist’s birth points to the birth of the Saviour. Zechariah’s song speaks of what John the Baptist will do, but its focus is on the coming of the Saviour. Of course, the birth of a son was an immense joy for Zechariah, but he praises God because the Saviour is coming. 

 

“Praise be to the Lord, the God of Israel, because he has come to his people and redeemed them. He has raised up a horn of salvation for us in the house of his servant David.”(Luke 1:68-69/New International Version (NIV))

 

A "horn" is a symbol of power. Zechariah praised God because the Lord God has come to liberate and has sent a mighty Saviour. His son, John, would be the one to “go on before the Lord to prepare the way for him” (Luke 1:76/NIV). John is not the saviour, but he announces that salvation is coming. Salvation is described as a light that shines on the darkness. 

 

“…because of the tender mercy of our God, by which the rising sun will come to us from heaven to shine on those living in darkness and in the shadow of death, to guide our feet into the path of peace.” (Luke 1:78-79/NIV)

 

The birth of John proclaims that the coming of the Lord is near. The light that shines on us when we are in the darkness and the shadow of death, the dawn of light that breaks through the darkness, will soon arrive. That light is Jesus Christ. Zechariah longed for the birth of a child, but he also longed for the Saviour to come. Zechariah could not help but praise God when he learned that the Saviour is coming—something that he and his fellow people had long been praying for. 

 

 

God Who Wants to Bless Us

 

The coming of the Saviour had been prophesied long ago and was based on the promise that God made to the Israelites. Promises had been made repeatedly, but the first promise was made to Abraham by God.

 

“The Lord had said to Abram, “Go from your country, your people and your father’s household to the land I will show you. “I will make you into a great nation, and I will bless you; I will make your name great, and you will be a blessing. I will bless those who bless you, and whoever curses you I will curse; and all peoples on earth will be blessed through you.”” (Genesis 12:1-3 / NIV)

 

God chose Abraham and blessed him with the purpose that through him all people living on earth would be brought into God's blessing. Abraham, the first to receive the blessing, was made the "source of the God’s blessing.” Those who are blessed become those who bring blessings to others.

 

God of the Bible is the one who delights in giving blessings. When God created the world, God blessed all living things. With that blessing, the world was filled with life. This is what gives God extraordinary joy, and God blesses all things and all people on earth. God promises that the world would be blessed, that no one would be left behind in being blessed, and that all would be full of life.

 

God has always been true and consistent with God’s promise. But humans have not been so true. Human have doubted God's promise, forgotten the blessings they have received, and fought each other to hog the blessings. In Psalm 106, we see such a history of the Israelites. Together with the history of their mistakes, the psalm tells us of God who does not abandon the promise. 

 

“Many times he delivered them, but they were bent on rebellion and they wasted away in their sin. Yet he took note of their distress when he heard their cry; for their sake he remembered his covenant and out of his great love he relented. He caused all who held them captive to show them mercy.” (Psalm 106:43-46 / NIV)

 

God wishes to bless us in every way possible. Even when people betray or rebel against God, God still wants to bless us. Even when God is tired of people who repeatedly fight each other, God’s desire remains the same. This is God’s love. God so loved the world and has loved each one of us and all that has been given life. 

 

So even when we make mistakes, even when we are corrupted by sin, even when we suffer disasters, when God hears our cries of suffering, God is rich in mercy and blesses us. God never forgets the promise to bless all peoples on earth. 

 

 

The Saviour Who Brings Light and Peace to All of Us

 

This promise leads to the birth of Jesus Christ. In Isaiah 9, Isaiah prophesies the birth of the Saviour.

 

“Nevertheless, there will be no more gloom for those who were in distress. In the past he humbled the land of Zebulun and the land of Naphtali, but in the future he will honor Galilee of the nations, by the Way of the Sea, beyond the Jordan—The people walking in darkness have seen a great light; on those living in the land of deep darkness a light has dawned. You have enlarged the nation and increased their joy; they rejoice before you as people rejoice at the harvest, as warriors rejoice when dividing the plunder. For as in the day of Midian’s defeat, you have shattered the yoke that burdens them, the bar across their shoulders, the rod of their oppressor.” (Isaiah 9:1-4 / NIV)

 

Isaiah's prophecy was in the face of a real, actual military threat. It describes how the oppressed will be liberated from such threats and be given joy and enjoyment. Darkness for us may not be militaristic. The darkness in the Bible is a metaphorical expression for fear, disaster, destruction, or death. When we are fearful of various things, wounded by sudden disasters, or in danger of destruction or death, that is when we are lost of our blessings. Isaiah prophesied that there would be a specific liberation from such darkness. 

 

“Every warrior’s boot used in battle and every garment rolled in blood will be destined for burning, will be fuel for the fire. For to us a child is born, to us a son is given, and the government will be on his shoulders. And he will be called Wonderful Counselor, Mighty God, Everlasting Father, Prince of Peace.” (Isaiah 9:5-6 / NIV)

 

The Saviour is the one who brings peace. Peace is the healthy and proper condition of all things including humans, animals, and plants. It is the state of being blessed by God and the state in which you are made a follower of God. The one who brings peace is born to us as well. For us, too, a Saviour is given.

 

 

Serving the Lord Without Fear

 

Amid the darkness, it becomes difficult for us to be blessed. Fear, disaster, destruction, and death can shake us and separate us from God. To restore us, bring peace, and bless us, God rescues us from the hands of the enemy and drives out the darkness.

 

This reminds us of the events of the Exodus. When the Lord heard the cries of the Israelites who were enslaved in ancient Egypt, the Lord led them out of Egypt to worship God. By fighting the darkness and delivering them from it, God blessed the people and led them to serve the Lord.

 

“…the oath he swore to our father Abraham: to rescue us from the hand of our enemies, and to enable us to serve him without fear” (Luke 1:73-74 / NIV)

 

It would be wonderful if we could have an unshakable faith in the darkness. However, the power of darkness is strong, and we may be weak. At such times, we can pray to be delivered from the darkness. God does not tell us to pray after we have defeated the darkness. Instead, God sends us the Saviour--the One who conquers darkness brings peace and blesses us.

 

When light shines on the darkness, we are reaffirmed of God's promise. Seeing the peace that God brings and by being blessed, we come to serve the Lord without fear. Darkness is not completely taken away, but the light is certainly shining on us as well. That is why we can serve the Lord without fear. Is this not the kind of faith we would want to be given? Would we not want to live our lives in such a way and serve the Lord?

 

We, too, can live our faith in the blessings of God. We can also live serving the Lord. In a world where darkness wields power, we can bear witness that there is a light that overcomes darkness and that the dawn will come. God, who planned to bless all people through Abraham, can bless someone else through us.

 

Let us go through Advent --the days of waiting for the coming of the Lord-- believing that the Saviour who fulfils the promise, brings peace, and shines the light, is born to us. Let us spend this time of Advent trusting in God’s promise.

 

Pastor Nozomu Sugiyama