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『待ち望んでいた人たち』ルカによる福音書2章25~38節

Manfred Antranias ZimmerによるPixabayからの画像

待ち望んだ高齢者

 

イスラエルにおいて、年を重ねることは喜びであり、神様の祝福として受け止められていました。それはイスラエルに限ったことではなくて、日本でも還暦や古稀など長寿を祝う習慣があります。古代イスラエルでは、生まれてきた子どものうち、16歳まで生きられるのは40%ほどしかいませんでしたので、現代の私たちよりも長寿であることは特別な祝福だと受け止められていたのです。

 

聖書には、高齢になった人たちがしばしば登場します。その老人たちの多くに共通することの一つは、待ち望むということです。たとえばイスラエルの初代の族長となったアブラハムは、神様からのお告げを受けてカナンの地へ旅立ちましたが、その時の彼の年齢は75歳でした。未だ子どもがなかったアブラハムとサラに、神様は子どもが生まれ、子孫が星のように増えることを約束しました。アブラハムは新しい地に住むことと、子どもが与えられることを待ち望むことになりました。

 

あるいは、イスラエルの指導者となったモーセは、成人したばかりのころにエジプトから逃げ出しました。長い年月を経て、彼が高齢になったときに神様からの召命を受け、イスラエルの民をエジプトから約束の地へと導き出すことになりました。そして40年の間、荒野の旅を導き、約束の地を目前にしながらその生涯を終えていきました。

 

ルカによる福音書で、最初に登場するのはザカリヤとエリサベトです。祭司の家系であった二人は非のうちどころがない正しい人でしたが、二人には子どもが与えられずに高齢になっていました。あるとき、ザカリヤに天使が現れて子どもが生まれることが告げられました。ずっと待ち望みながら、もう諦めていたことを、二人は再び待ち望むことになりました。

 

 

イエスと出会ったシメオンとアンナ

 

シメオンとアンナも、高齢であり、かつ神様の約束を待ち望んでいた人たちでした。マリアとヨセフは初めての子どもである幼子イエスを主に献げるために神殿に上りました。それは、「すべての初子を聖別してわたしにささげよ」(出エジプト記13章2節)という神様の掟に従うことでした。その子どもが自分たちの所有物ではなくて、神様が聖別したものであることを、マリアとヨセフは表わそうとしたのです。

 

マリアとヨセフは、その神殿でシメオンとアンナに出会いました。シメオンは信仰深い老人で、日々御言葉を覚え、祈りながら、イスラエルの慰められるのを待ち望んでいました。彼の年齢はわかりませんが、「主が遣わすメシア(救い主)を見るまでは死ぬことはない」とのお告げを聖霊から受けていたことを考えると、このときには高齢になっていたものと思われます。彼がそのお告げを何歳の時に聞いたのかもわかりませんが、何年も、何十年も、彼はその日を待ち望んでいたのです。

 

主が救い主を遣わすという約束は、何百年も前の預言者たちに告げられていたことです。その約束が成就することをイスラエルの人びとは待ち望み、時には失望し、また再び信頼を取り戻す、ということが繰り返されていました。

 

シメオンもその歴史に連なっており、約束の成就を待ち望むイスラエルの姿を現す存在として登場しています。イスラエルが何百年も待ち望み、また彼自身も何十年も待ち望んだその救い主がこの日に来られたことを、シメオンは聖霊から知らされました。そして神殿で幼子イエスを見つけてその腕に抱き、神様を讃美したのです。彼は主の救いを見て感極まり、安らかにこの世を去ることができる、と語りました。

 

一方のアンナは預言者でした。彼女は「非常に年を取って」おり、84歳になっていました。彼女は若い時に結婚してから7年間だけ夫と共に暮らしていましたが、その後やもめとなりました。当時の他の女性たちのように彼女が10代の前半に結婚していたとすると、20代の前半には夫と死別していたことになります。

 

約60年の間、アンナは「神殿を離れず、断食したり祈ったりして、夜も昼も神に仕えていた」のです。恐らく預言者としての召命を受けたのでしょう。神殿を離れないといっても、女性であるアンナは神殿の中心部に入ることは認められませんでした。神殿の外庭のところで、彼女は来る日も来る日も断食し、祈りました。そして神殿に訪れる人たちに、神様の言葉を告げ、神様の約束を待ち望むように励ましたのでしょう。

 

この日、アンナは神殿で幼子イエスを迎えました。そして幼子イエスに近づき、神様に感謝を献げ、喜びに溢れながら、彼女と共に約束の成就を待ち望んできた人たちに、このことを語り伝えたのです。

 

 

待ち望む日々

 

神様の約束を信じ、待ち望んでいた人たちが聖書にはたびたび登場します。その約束が成就されるとき――それがたとえ完成ではなくて、始まりであっても――、それを喜び、感謝したその人たちの物語は、私たちに何を語りかけているのでしょうか。

 

シメオンとアンナは、神様の約束を信じ、それが成就することを待ち望みました。いつ終わるかもわからず、何十年も続いたその待ち望む期間は、進展がない中でただ我慢し続ける日々だったのでしょうか。あるいはいつまで経っても約束が果たされないことに焦りや苛立ちを感じる日々だったのでしょうか。はたまた待ち続けることに疲れ果て、気力も萎えていくような日々だったのでしょうか。

 

もしそれが待たされているだけであれば、シメオンやアンナが過ごした日々も、我慢や焦り、苛立ちや疲労ばかりとなっていたかもしれません。けれども、二人はただ待っていたのではありません。待ち望んでいたのです。二人はそれを約束してくださった神様を信じ、希望をもちながら待っていたのです。それがいつになるかはわからないけれども、わからないままで待ち続ける。そうすることができるのは、神様への信頼が土台となっていたからです。

 

神様は、既に出来上がっているものを与えることを先延ばししているわけではありません。約束したことを成就させるために、神様ご自身がこの世に働きかけ、私たち人間を導かれるのです。待ち望むということは、神様が今もその約束を忘れておらず、今も私たちと共に歩み続けてくださっていて、約束を成就させるために働かれる、ということへの信頼に基づくものなのでしょう。神様の約束は、様々な我慢や焦り、苛立ちや疲労が襲うこの世において、私たちを支え、励ますものなのです。

 

もう一つ、シメオンとアンナの物語が語りかけてくることがあります。それは、二人が自分だけのために待ち望んでいたのではない、ということです。シメオンは「イスラエルの慰められるのを待ち望み」、アンナはエルサレムの救いを待ち望んでいる人々皆に幼子のことを話しました。二人とも、自分の願望が満たされるということを越えて、この世で慰めを必要としており、救いを求めている人々のために、その約束が果たされることを待ち望んでいたのです。

 

二人にとって、待ち望むことは愛することでもありました。それは約束を交わした神様を愛することであると共に、その約束の成就を求める隣り人を愛することでもありました。神様の約束の成就を待ち続けていた二人の言葉は、それを聞く人たちにとって慰めとなり、励ましとなっていたのではないかと思うのです。

 

そのようにして待ち望みながら過ごした日々は、確かに忍耐の日々でもあったでしょうけれども、同時に祝福された日々でもありました。それは神様を覚え、神様と共に歩み、神様に支えられる日々であり、その約束によって結ばれて、愛をもって生きる日々でもあったからです。

 

 

全ての人のために十字架を負って

さて、最後に、シメオンが語った言葉に注目したいと思います。ここでシメオンは二つの重要な、驚くべきことを告げていました。一つ目は31節から32節の言葉です。

 

「これは万民のために整えてくださった救いで、異邦人を照らす啓示の光、あなたの民イスラエルの誉れです。」(ルカによる福音書2章31~32節)

 

預言者たちはイスラエルの救い主の誕生を告げていました。しかしシメオンは、イスラエルだけでなく、異邦人をも照らす光だと語っています。イスラエルが敵対している人も、差別している人も、関係をもっていない人も含めて、あらゆる人の救い主となり、全ての人の光となる方として、イエス・キリストは来られたのです。

 

二つ目は34節から35節で、シメオンがマリアに語ったことです。

 

「御覧なさい。この子は、イスラエルの多くの人を倒したり立ち上がらせたりするためにと定められ、また、反対を受けるしるしとして定められています。――あなた自身も剣で心を刺し貫かれます――多くの人の心にある思いがあらわにされるためです。」(ルカによる福音書2章34~35節)

 

これは生後1~2か月の幼子を抱えた母親に語るべきこととは思えません。それでもこの預言の通り、イエス様は十字架に架けられ、母マリアは剣で心を指し貫かれることになりました。神様の約束は、既に出来上がっているのに、それを成就させることを先延ばしにしているわけではない、と言いました。それと共に、約束の成就は何の代償もなく果たされたわけでもない、ということも、私たちは忘れてはなりません。

 

メシア(救い主)を遣わすという神様の約束は、イエス・キリストの誕生によって果たされました。けれども、神様の約束の全てがそこで終わったわけではありません。今も神様は全ての人を救い、光で照らすためにこの世で歩み続けています。この世がどれほど闇に覆われようとも、神様はその約束を忘れることがなく、手放すこともなく、その約束を果たすために語り続け、歩み続けておられます。

 

私たちも、シメオンとアンナ、また聖書の人々に倣い、神様の約束を待ち望み続けましょう。神様に信頼し、どれほど年を重ねても新たにされる希望をもって、これからの日々も歩んでまいりましょう。

 

牧師:杉山望


September, 19th, 2021  Sunday Service

The People Who Waited "

Scripture reading is taken from Luke 2:25-38

 

 

The Old People Who Waited

 

In Israel, growing old was considered a joy and a blessing from God. This was not only the case in Israel, but also in Japan, where there are customs to celebrate longevity such as the 60th birthday and the 70th birthday. In ancient Israel, only about 40% of all children born lived to be 16 years old, so having a longer life, was considered a special blessing.

 

In the Bible, we often see people who have reached an advanced age. One thing that many of these old people have in common is that they waited and had hope. For example, Abraham, the father of Israel, was 75 years old when he left for the land of Canaan after receiving a message from God. God promised Abraham and Sarah, who were childless, that they would have children and that their descendants would multiply like the stars. Abraham could look forward to living in the new land and having children.

 

Another example is Moses, who became the leader of Israel. He fled Egypt when he was already an adult. After many years, when he was mature enough, he received a call from God to lead the Israelites out of Egypt and into the Promised Land. For 40 years, he led them on a journey through the wilderness, ending his life with the Promised Land in sight.

 

In the Gospel of Luke, the first people to appear are Zechariah and Elizabeth. They were from a priestly family and were impeccably righteous, but they were too old to have children. One day, an angel appeared to Zechariah and told him that he was going to have a child. They were now waiting for what they had already given up on.

 

 

Simeon and Anna Met Jesus

 

Simeon and Anna were also old and longing for God's promise. Mary and Joseph went up to the temple to dedicate their first child, the infant Jesus, to the Lord. This was in obedience to God's law, "Consecrate to me every firstborn male. The first offspring of every womb among the Israelites belongs to me, whether human or animal" (Ex. 13:2). Mary and Joseph wanted to show that the child was not their property, but God's consecrated property.

 

In the temple, Mary and Joseph met Simeon and Anna. Simeon was a faithful old man who spent his days memorizing God's words, praying, and waiting for Israel to be saved. We don't know how old he was, but he must have been old by this time, considering that he had received a prophecy from the Holy Spirit that he would not die until he saw the Messiah (Savior) whom the Lord would send. We don't know how old he was when he heard that announcement, but he had been waiting for that day for years, even decades.

 

The promise that the Lord would send a Savior had been announced to the prophets hundreds of years before. The people of Israel had been waiting for the fulfillment of that promise, sometimes being disappointed, sometimes regaining their trust.

 

Simeon is also a part of this history, set apart as the embodiment of Israel's longing for the fulfillment of the promise. Simeon was told by the Holy Spirit that the Savior for whom Israel had waited for hundreds of years, and for whom he himself had waited for decades, was coming on this day. He found the infant Jesus in the temple, took him in his arms, and praised God. He was overwhelmed at the sight of the Lord's salvation and said that he could leave this world in peace.

 

Anna, on the other hand, was a prophet. She was "very old" (84 years old). She got married when she was young and had lived with her husband for only seven years before becoming a widow. If she had married in her early teens, like many other women of that time, she would have been widowed in her early twenties.

 

For about 60 years, Anna "never left the temple but worshiped night and day, fasting and praying." Perhaps she was called to be a prophet. Even though she did not leave the temple, as a woman, Anna was not allowed to enter the central part of the temple. In the outer courtyard of the temple, she fasted and prayed day in and day out. She would announce God's words to the visitors to the temple and encourage them to wait for God's promise.

 

On this day, Anna met the infant Jesus in the temple. She approached him, gave thanks to God, and joyfully told the story to those who had been waiting with her for the fulfillment of the promise.

 

 

Days of Waiting

 

The Bible often mentions believers who waited for God's promises. What does the story of those people tell us? People who rejoiced and were thankful when the promise was fulfilled, even if it was not the completion, but the beginning.

 

Simeon and Anna believed in God's promise and waited for the promise to be fulfilled. Was the waiting period, which lasted for decades without end, just a period of patience with no progress? Or did the days of waiting mean days of impatience and frustration that the promise was not fulfilled? Or were they so tired of waiting that their vitality was waning?

 

If it was just a matter of waiting, the days that Simeon and Anna spent would have been full of patience, impatience, frustration, and fatigue. But they weren't just waiting. They were waiting for God's salvation. They were waiting with hope, believing in the God who had promised His salvation to them. They didn't know when His promise would be fulfilled, but they kept waiting. They were able to do so because their trust in God was the foundation of their lives.

 

God is not postponing giving us something that has already been created. It is God Himself who works in the world and guides us in order to fulfill what He has promised. Waiting is based on trusting that God has not forgotten His promise, is still walking with us, and will work to fulfill His promise. God's promises sustain and encourage us in this world of suffering, impatience, frustration, and fatigue.

 

The story of Simeon and Anna tells us one more thing. They were not waiting only for themselves. Simeon "waited for Israel to be comforted," and Anna spoke of the infant to all those who were waiting for the salvation of Jerusalem. Beyond the fulfillment of their own desires, they both needed comfort in this world and longed for the fulfillment of the promise for those who were looking for salvation.

 

For both of them, waiting also meant love. They thought waiting was loving God, who made the promise, and loving their neighbors who were seeking the fulfillment of that promise. The words of Simeon and Anna, who were waiting for the fulfillment of God's promise, must have been a comfort and encouragement to those who listened to them.

 

The days they spent waiting and hoping were certainly days of patience, but they were also days of blessing. They were days of remembering God, of walking with God, of being sustained by God, of being united by His promise, and of living in love.

 

 

Taking up the Cross for All People

 

Finally, I would like to focus on the words of Simeon. Here, Simeon is telling us two important and surprising things. The first is what he says in verses 31 and 32.

 

"You have prepared in the sight of all nations: a light for revelation to the Gentiles, and the glory of your people Israel."

 

The prophets had announced the birth of the Savior of Israel. But Simeon spoke of a light that will illuminate not only Israel, but also the Gentiles. Jesus Christ has come to be the Savior and the light of all people, including those with whom Israel had no relationship, whether they were enemies or discriminated against.

 

The second is what Simeon said to Mary in verses 34 and 35.

 

"This child is destined to cause the falling and rising of many in Israel, and to be a sign that will be spoken against, so that the thoughts of many hearts will be revealed. And a sword will pierce your own soul too."

 

This doesn't sound like something that should be said to a mother with an infant of one or two months. Nevertheless, as prophesied, Jesus was crucified and his mother Mary had her heart pierced with a sword. Earlier, I said that God is not postponing the fulfillment of His promise, even though it is ready to be fulfilled. At the same time, we should not forget that the fulfillment of the promise did not come without a cost.

 

God's promise to send the Messiah (Savior) was fulfilled with the birth of Jesus Christ. However, not all of God's promises ended there. Even now, God continues to work in this world to save and bring light to all people. No matter how dark the world gets, God never forgets His promises, never lets go of them, and continues to be with us.

 

Let us learn from Simeon and Anna, and the other people in the Bible, and continue to wait and hope for God's promises. Let us trust in God and walk through the days ahead with the hope of being renewed no matter how old we get.

 

Pastor Nozomu Sugiyama