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『神も忍耐しておられる』ルカによる福音書20章9~19節

Myriams-FotosによるPixabayからの画像

 

 

神も忍耐しておられる

今日は9月最初の礼拝です。8月の間は、新型コロナウイルスのデルタ株の感染が広がったために、オンライン礼拝としてささげてきましたが、今週もオンラインでの礼拝となりました。礼拝後の役員会で今後のことを話し合いますが、教会にとっては忍耐の時期が続いています。

 

“ミュー株”と呼ばれる新たな変異株も注目されています。感染力やワクチンの有効性など、まだわからないことが多く、必要以上に恐れる段階ではありませんが、そのようなニュースを聞くだけで気持ちが疲れてしまうのを感じます。

 

聖書では、繰り返し忍耐することが勧められています。たとえば、旧約聖書の箴言では、

「忍耐によって英知は加わる。短気な者はますます無知になる。」(箴言14:29)

「忍耐は力の強さにまさる。自制の力は町を占領するにまさる。」(箴言16:32)

というように、忍耐することの大切さが教えられています。

 

また新約聖書では、パウロがローマの信徒への手紙でこのように書いています。

「そればかりでなく、苦難をも誇りとします。わたしたちは知っているのです、苦難は忍耐を、忍耐は練達を、練達は希望を生むということを。」(ローマの信徒への手紙5:3~4)

 

忍耐することの大切さは、自分の経験からも知ることができるでしょう。それと共に、自分の忍耐力に限界があることも感じます。忍耐が強いられ続けることは苦痛であり、ストレスが溜まります。

 

そんな忍耐を求める神様も、実は忍耐しておられるとしたら、皆さんはどのように思われるでしょうか。

「主は憐れみ深く、恵みに富み、忍耐強く、慈しみは大きい。」(詩編103:8)

「神は忍耐してこられた」(ローマの信徒への手紙3:26)

「忍耐と慰めの源である神」(ローマの信徒への手紙15:5)

神様は忍耐の源であり、忍耐してこられたのです。

 

今日の箇所はイエス様が語った譬えの一つですが、それは「ぶどう園の農夫のたとえ」と呼ばれてきました。つまり、ぶどう園の管理のために雇われた農夫が中心だと思われてたわけです。ただ、新約聖書の物語では、しばしば物語のクライマックスがその中央に現れます。このたとえもそうであるとすると、13節が物語の一番の注目点となり、主人公はぶどう園の主人ということになります。

 

このたとえで、農夫たちは不正な暴力を振るいますが、それに対して驚くべきことを行ったのはぶどう園の主人でした。神様のことを指し示すこのぶどう園の主人の行動、その忍耐する姿から、私たちは神様がどのような方であるか、ということをより深く知ることができるのです。

 

 

繰り返す暴力に、主人の怒りは増す

 

たとえ話は、ある人がぶどう園を作ったことから始まります。ぶどう園の主人は、ぶどう園を買い取ったのでも、相続したのでもありません。まして奪い取ったわけではありません。自分でそのぶどう園を作った、ということは、そのぶどう園は初めからその主人のものであったわけです。

 

主人はぶどう園を農夫たちに貸して、長い旅に出ました。土地の持ち主がぶどう園から離れたところに住んでおり、その管理を雇い人に任せることは珍しいことではありませんでした。ぶどうの木が枝を張り巡らせ、実を熟させるまでの数か月、主人は農夫たちにぶどう園の管理を任せました。

 

収穫の時期になると、主人は収穫を納めさせるために、僕をぶどう園の農夫たちのところへ送りました。僕は主人の代理人として遣わされます。僕への振る舞いは、主人への振る舞いそのものと受け取られます。通常であれば、農夫たちは僕にぶどうの収穫を渡し、労働の対価を得ることになるでしょう。

 

ところが、農夫たちはこの僕を袋だたきにして、収穫を何も持たせずに主人の元へと追い返しました。傷ついて帰って来た僕の姿を見て、主人がとても腹を立てたことは容易に想像できます。自分のぶどう園の収穫を受け取れなかったことだけでなく、自分の身代わりとした大切な僕を袋だたきにされたからです。

 

それでも主人は続けて二人目の僕をぶどう園に送りました。農夫たちの仕打ちは一時の気の迷いだと信じたかったのかもしれません。しかし農夫たちは、二人目の僕をも袋だたきにした上で、さらに侮辱して、何も持たせずに主人の元へ追い返した。裸にされたのか、唾を吐きかけられたのか、何をされたのかはわかりませんが、二人目の僕は一人目の僕よりも深く傷つけられて帰ってきました。

 

主人の怒りは増していきますが、三度目の正直にする願いをもって、主人は三人目の僕をぶどう園に送りました。それでも農夫たちはこの僕にも傷を負わせた上で、今度はぶどう園の外へと放り出しました。主人の願いとは裏腹に、僕を送るたびに農夫たちの暴力はエスカレートしていきました。

 

イエス様のたとえは淡々と進み、主人の心情を詳しくは述べません。けれども、イエス様自身も、またこれを聞いていた民衆も、主人の怒りが増していくことは想像していたでしょう。こんなにも理不尽に、また不正に、激しい暴力を加えられて、怒らないわけはないのです。

 

本来であれば、一人目の僕が傷つけられ、何の収穫もなく追い返された時点で、主人は武力をもってぶどう園への乗り込んでいてもおかしくない状況です。主人には不当な暴力に対して報復する力がありましたし、そうすることが名誉を守ることだとも考えられていました。農夫たちはそれに抵抗する力もなければ、不平を述べる資格もありません。たとえを聞く民衆は、いつ主人の堪忍袋の緒が切れるのかと、ハラハラしていたでしょう。

 

 

犠牲的な愛

 

ところが、そこでぶどう園の主人は、「どうしようか」と言いました。「いったいどうしたものだろうか」、と言うのです。それは感情の伴わない、無気力な言葉ではありません。主人は不正な暴力への怒り、信頼を裏切られたことへの失望、傷つき痛む僕を見る苦痛を感じています。それでもなお、彼は農夫たちが立ち返ることを求めようとして苦悶し、安易な報復への思いを必死に抑え込みながら、それとは異なる選択をなそうとするのです。

 

主人にとって、僕は自分の代理人であり、大切な存在でした。それと共に、ぶどう園を貸し与えた農夫たちも、この主人にとっては愛すべき存在だったのです。恩を仇で返し、繰り返し差し出す手も払いのける愚かな者たちであっても、滅びていいわけではないのです。どうにかして断たれた関係を修復したいからこそ、「どうしようか」と考えるのです。

 

そこで主人が選んだことは、あまりにも非常識に思えるかもしれません。主人は言いました。「どうしようか。わたしの愛する息子を送ってみよう。この子ならたぶん敬ってくれるだろう」(ルカ20:13)。

 

僕たちは主人の代理人でした。それに対して、愛する息子は主人と一体の存在として送られます。しかも驚くことには、息子はたった一人で、何の武装もせずにぶどう園へと送り出されたようです。

 

農夫たちのエスカレートする暴力と裏切りに対して、主人は報復するのではなく、より一層、大きな愛を示すことを選びました。自分の身を差し出すような犠牲的な愛によって、農夫たちが立ち返ることを望んだのです。三度送った僕たちが傷つけられ、侮辱されて帰って来たその姿は、はっきりと心に刻まれています。それにもかかわらず、最愛の息子を送り出したのです。

 

ボールは主人から農夫たちに渡されました。主人の犠牲的な愛に対して、今度は農夫たちが答える番です。そこで示された愛に気づいたならば、態度を改めて、主人の前にひれ伏すでしょう。その時には寛大な処置がなされることも想像できます。

 

けれども、農夫たちは主人の息子を見てこう言いました。

「これは跡取りだ。殺してしまおう。そうすれば、相続財産は我々のものになる。」(ルカ20:14)

 

そう言って、彼らは息子をぶどう園の外に放り出して、殺してしまいました。彼らは主人の極度の忍耐によって差し出された愛に対して、まったく気づかずに応じてしまったのです。

 

 

私たちのための忍耐

 

イエス様はこのたとえを、自伝的な物語として語っておられます。ぶどう園の主人が神様を指すのであれば、その最愛の息子とは他でもないイエス様のことを指すのです。繰り返し送られた僕たちは、神様の言葉を語り伝えた預言者たちのこと。ぶどう園の農夫たちは、民の指導者たち――つまり王や祭司、長老たち――のことです。

 

この世界は神様が創られた世界でした。私たちはこの世界の中の一部を神様から貸していただいていますが、本質的にそれはすべて神様のものです。ところが力をもった人間たちは、神様の言葉を聞かずに自分たちの好き勝手に振る舞いました。民衆のために力を振るうのではなく、自分たちの権力と所有を増すことを求めたのです。そしてそのために邪魔な者たちを排除し、イエス・キリストをも十字架にかけてしまうのです。

 

僕も傷つけられ、愛する息子は殺されてしまうのだから、主人の選択は愚かで、無意味なことだったのでしょうか。初めから自分の権利を主張し、有無を言わせず農夫から取り立てたり、不正な暴力に対しては断固として報復したりした方がよかったのでしょうか。この世ではそのような選択がなされることの方が多いでしょうし、私たちもそのような道を選びがちです。

 

けれども神様は忍耐強い方です。私たちとは比べ物にならないほどに、神様は忍耐し続けておられるのです。それは誰のためでしょうか。それはあの農夫たちのためであり、またぶどう園のためです。神様から託されて、何かを管理し、導く者たちが、滅びるのではなく、神様の愛によって立ち返って生きるために。また、指導者たちに従う人々――ここではぶどうにたとえられている人々――のために、です。

 

神様も、イエス様も、ご自身が傷つくことをあえて選ばれました。その背後には怒りも、失望も、苦痛もありました。それでも報復によって私たちが滅びるのではなく、自らを犠牲としても、私たちが生きることを神様は望んでおられます。それほどの愛を示しながら、私たちがその愛に気づき、立ち返ることを忍耐して待っておられるのです。

 

たとえでは、愛する息子を殺めた農夫たちは、ついに報復を受けます。そしてぶどう園が他の人たちに与えられます。これはイエス様が宣べ伝えた神の国を誰が受け継ぐか、ということを表しています。神様の言葉を無視し、この世の権力をほしいままにするならば、神の国を受け継ぐことはできません。

 

この世界は神様によって作られ、私たちはそこに生かされ、様々な恵みを貸し与えられています。神様の愛を受け取り、謙遜に生きるならば、私たちも神の国を受け継ぐ者となり、この世においても神様の祝福を受けるでしょう。神様は私たちが愛を受け取ることを、忍耐強く待っていてくださるのです。

 

牧師:杉山望


September, 5th, 2021  Sunday Service

God of Patience "

Scripture reading is taken from Luke 20:9~19

 

 

God Also is Patient

 

Today is the first worship service of September, once again online. We have been worshipping online for a month now during the whole month of August, due to the spread of the delta variant of the novel coronavirus. We will discuss our plans for the coming weeks at the deacon's meeting after this worship service, but it continues to be a time of patience for us, the church.

 

As you may already know, a new variant called "Mu" is also drawing attention. There is still a lot we do not know about it and the effectiveness of the vaccine against it. We may not be at the stage of fearing this variant, but just hearing such news is quite exhausting.

 

In the Bible, we are repeatedly encouraged to be patient. For example, in Proverbs in the Old Testament, it says:

 

“Whoever is patient has great understanding, but one who is quick-tempered displays folly.”

(Proverbs 14:29/ New International Version (NIV))

 

"Better a patient person than a warrior, one with self-control than one who takes a city.”

(Proverbs 16:32/ NIV)

 

There are passages in the New Testament as well that teaches the importance of patience. For example, Paul writes in Romans, "Not only so, but we also glory in our sufferings, because we know that suffering produces perseverance; perseverance, character; and character, hope. (Romans 5:3-4/ NIV)

 

We may know the importance of patience or perseverance through our own experiences. Yet at the same time, we may also feel that our patience has its limits. Sometimes it can be distressing and stressful to be continually patient for a long time. 

 

How would you feel if the God who seeks for your patience is patient as well?

 

"The Lord is compassionate and gracious, slow to anger, abounding in love." (Psalm 103:8/NIV)

 

"God presented Christ as a sacrifice of atonement, through the shedding of his blood- to be received by faith. He did this to demonstrate his righteousness, because in his forbearance he had left the sins committed before unpunished." (Romans 3:25/NIV)

 

"…God who gives endurance and encouragement…" (Romans 15:5/NIV)

 

God is the source of patience and is a God of patience. 

 

Today’s passage is one of the parables told by Jesus. In the New International Version, it is called “The Parable of the Tenants”. Thus, it was often believed that this parable focuses on the tenants who rented the vineyard from the owner. However, as it often happens in New Testament passages, the climax of the story appears in the middle of the passage. In this case, verse 13 becomes the main message of the parable, making the owner of the vineyard the main character of today’s passage. 

 

In today’s parable, the tenants engage in unfair violence, but the owner of the vineyard does something amazing in response. The actions taken by the owner of the vineyard represent God. God's patience, as illustrated in the central message of the parable, gives us a deeper understanding of who God is. 

 

 

The Owner’s Anger Grew as Violence Was Repeated

 

The parable begins with a man planting a vineyard. The owner of the vineyard did not buy it, inherit it, nor even take the vineyard from someone else. He planted the vineyard himself, which means that the vineyard belonged to him from the beginning.

 

The owner rented the vineyard to some farmers (the tenants) and went on a long journey. It was common for landowners to live far from their vineyards and to leave the management of the land in hired hands. In the months leading up to the branches spreading and fruits ripening, the owner left the vineyard to the hands of tenants. 

 

At harvest time, the owner sent a servant to the tenants to get some of the harvests from the vineyard. The servant was sent as his representative. The behaviour towards the servant is taken as the behaviour towards the owner. Normally, the tenants would give the harvest to the owner and get paid for their labour.

 

However, the tenants beat the servant and sent him back to the owner without any of the harvests. It is easy to imagine how angry the owner must have been to see the servant come back so hurt. Not only would the owner be upset because he did not receive the harvest, but also because his servant, who was sent on his behalf, came back tortured. 

 

Nevertheless, the owner continued to send a second servant to the vineyard. Perhaps he wanted to believe that the tenants’ behaviour was a mere delusion. But the tenants also beat the second servant, treated the servant shamefully, and then insulted the owner further by sending the servant back empty-handed. It is not clear what exactly happened to the servant—whether he was stripped naked, spat on, or whatever the case--, but what is clear is that the second servant came back to the owner more deeply hurt than the first one. 

 

The owner’s anger grew, yet he still sent the third servant to the vineyard with the hope that the tenants would turn from their ways. Yet still, the tenants wounded the servant and even threw him out of the vineyard this time. Despite the owner’s hope and wishes, the tenants’ violence escalated each time a servant was sent. 

 

Jesus straightforwardly told this parable and did not elaborate on the feelings of the owner of the vineyard. Nonetheless, Jesus himself and the people listening must have imagined how the owner’s anger would grow with the growing violence. How could anyone not feel anger at such unreasonable and unjust acts of violence? 

 

Under worldly circumstances, when the first servant was hurt and sent away without any harvest, the owner could have rushed into the vineyard with force. The owner had the power to retaliate against unjust violence, and in those times, it was often thought that doing so would protect one’s honour. If the owner acted in such ways, the tenants would have no power to resist or complain. The people listening to this parable must have been on the edge, wondering when the owner would lose his patience. 

 

 

Sacrificial Love

 

Upon going through all this, the owner of the vineyard says, “What shall I do?” The words “what shall I do?” or “what can I do?” are not emotionless, apathetic words. The owner certainly feels anger towards the unjust violence, disappointment at the betrayal of his trust, and the pain of seeing his wounded servants. Still, he agonizes over the need for the tenants to turn from their ways. The owner is trying desperately to suppress his desire for easy revenge and trying to make a different choice.

 

To the owner of the vineyard, the servants were his very important representatives, sent on his behalf. The tenants who rented the vineyard were also dear to him. Even if they were foolish and wicked to repay the favour given to them and repeatedly rejected the patient hand offered to them, the owner did not want them to perish. It was because the owner wanted to somehow restore the broken relationship with the tenants that he thought, “What shall I do”. 

 

The choice the owner made may seem too insane to be true. “…the owner of the vineyard said, ‘What shall I do? I will send my son, whom I love; perhaps they will respect him.” (Luke 20:13/NIV)

 

While the servants were sent as representatives of the owner of the vineyard, the beloved son was sent as one with him. What is also surprising is that the son seems to have been sent out to the vineyard alone and unarmed.  

 

Rather than retaliating against the growing violence and betrayal of the tenants, the owner chooses to show an even greater love, hoping that the sacrificial love of giving himself would the tenants from their wicked ways. The sight of his three servants who all came back wounded and insulted was still clearly etched in his mind, yet he still sent his beloved son to the vineyard.

 

Now it was up to the tenants to decide how they would respond to the owner. Would they respond to the owner’s sacrificial love? If they realized the love shown to them, they would turn from their ways and bow down before the owner. The generous measures that would be taken on them would be easy to imagine, as well. 

 

But when the tenants saw the owner’s beloved son, they said, “…’ This is the heir. Let’s kill him, and the inheritance will be ours.’” (Luke 20:14/NIV) And they threw him out of the vineyard and killed him. The tenants responded to the love offered by the owner’s extreme patience without even realizing it. 

 

 

God is Patient for Our Sake

 

Jesus told this parable as an autobiographical story. The owner of the vineyard referred to God, and the beloved son, none other than Jesus. The servants, who were repeatedly sent, were the prophets who spoke the words of God to the people. The tenants of the vineyard referred to the leaders of the people—the kings, priests, and elders. 

 

Our world is the world that God has created. We have been entrusted with a part of the world by God, but it all essentially belongs to God. Yet people with power did not listen to God’s words and acted as they pleased. Instead of using their power for the good of the people, they sought to increase their power and possessions. To do so, they eliminated those who stood in their way and even crucified Jesus Christ on the cross.

 

Was the choice of the owner of the vineyard foolish or pointless because his servants were hurt, and his beloved son killed? Would it have been better for the owner to insist on his rights from the beginning, to take from the tenants’ harvest without question, or to take firm revenge against unjust violence? In our world, such choices are more likely to be made, and we even tend to choose such paths as well at times. 

 

Yet, God is patient. God is patient and continues to be patient in a way that we cannot compare to. Who is this patience for? It is for those tenants and the vineyard. God wants the tenants, who are entrusted by God to manage and lead, to not perish, but to turn from their ways and live in the love of God. God’s love and patience are also for the grape harvest—those who are being led by the leaders. 

 

Even in anger, disappointment, and pain, God and Jesus chose to be wounded. God does not want us to perish in vengeance but wants us to live fully, even if it requires God’s sacrifice. While demonstrating such a deep love for us, God patiently waits for us to realize the love of God and to turn back to God. 

 

In the parable, the tenants who killed the owner’s beloved son finally suffer retribution, and the vineyard is given to others. This ending tells us who will inherit the kingdom of God that Jesus proclaimed. If we ignore God’s word and let the powers of this world have their way, we will not inherit the kingdom of God. 

 

Our world has been created by God. We live in it while being entrusted with various blessings. If we receive God’s love and live humbly, we too will inherit the kingdom of God and receives God’s blessings as we live in this world. 

 

In the parable, the farmer who killed his beloved son finally gets his revenge. And the vineyard is given to others. This shows us who will inherit the kingdom of God as Jesus proclaimed. If we ignore God's word and let the power of the world take over, we will not inherit the kingdom of God.

 

This world was created by God, and we are alive in it and are entrusted with various blessings. If we receive God's love and live humbly, we will inherit the kingdom of God and receive God's blessings in this world as well. God is waiting patiently for us to receive God’s love.

 

Pastor Nozomu Sugiyama