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『高ぶる者は低く、へりくだる者は高く』ルカによる福音書18章9~14節

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正しい関係の基準となる義

 

このたとえは、「自分は正しい人間だとうぬぼれて、他人を見下している人びとに対して」イエス様が話されたものだとされています。ただ一方で、この直前に記されたたとえは弟子たちに語られていましたので、イエス様の弟子たちも一緒にこの話を聞いている場面が思い浮かびます。

 

このたとえにも、二人の対照的な人物が登場します。そう考えると、このたとえは自分が正しい人間だと思っている人ばかりではなく、自分が正しい人間だとは思えない人―――罪人だと思っている人も聞くべきものでしょう。

 

そのテーマは「神様によって義とされるのはどのような人か」、ということです。「義」というのはわかりづらい概念ですが、聖書が伝えるメッセージの中で、それはとても重要な意義をもっています。

 

ある神学者は、義とは神様と人間との関係を正しく保つ基準だ、と説明しています。さらにそれは、人と人との様々な関係や、人と動物や自然環境との関係の正しさをも示すものです。人がもつあらゆる関係が正しくなること、正しく保たれることが、義とされること、義であることだと言えるでしょう。

 

自分が正しいか、間違っているか、ということは、大抵の場合は誰かとの関係で判断するのではないでしょうか。その相手が神様であったり、周りの人であったり、あるいは社会や集団であったり、さらには自然環境であったりするわけです。それらの関係が良いものになっていれば、自分を正しく感じられますし、うまくいかなかったり、問題を抱えていたりすれば、罪を感じるわけです。

 

とはいっても、同じような関係にあっても、ある人は自分を責め、なんて自分はダメな人間なのだと酷く落ち込むかもしれませんし、他の人は全く意に介さずに、自分は正しい人間だと思うかもしれません。ですから、自分の義について、個人の主観だけで考えるのではなく、神様が私を義とされるか、ということが重要になります。

 

 

正しさをアピールするファリサイ派の人

 

さて、このたとえには対照的な二人の人物が登場します。一人はファリサイ派の人で、もう一人は徴税人です。あるとき、二人は祈るために神殿に上りました。ここでの「祈る」ということは、礼拝するという意味も含んでいます。

 

当時、エルサレムの神殿では毎日、夜明けの時と午後三時に贖罪の儀式が行われていました。犠牲の子羊が屠られ、祭壇にささげられました。くじに当たった祭司が神殿の聖所に入って、香をたきました。それはちょうどルカ福音書1章に、祭司ザカリアが行ったと記録されていることです。

 

祭司が香をたいている間に、神殿に集まった人たちは思い思いの祈りをささげます。これが当時の礼拝でした。ファリサイ派の人と徴税人は、この礼拝で祈りをささげるために神殿に上ったのです。

 

「ファリサイ派の人は立って、心の中でこのように祈った」(18:11)と訳されていますが、元の文には「心の中」という言葉はありません。他の訳では、この部分を「ひとりで祈った」と訳しています。当時は声に出して祈るのが一般的でしたから、ファリサイ派の人も、黙って祈ったのではなく、声に出して祈ったと考えられます。

 

彼が「ひとりで祈った」のは、祈るために集まった他の人たちから離れるためだったのかもしれません。ファリサイ派の人たちは、律法の規程を守らない人たちは汚れており、その人の服に触れると自分も汚れてしまうと考えていました。決して汚れることがないようにと最新の注意を払っていた彼は、祈りの時も汚れることを避けるために「ひとりで祈った」のかもしれません。

 

そんな彼は何と祈ったのでしょうか。

 

「神様、わたしはほかの人たちのように、奪い取る者、不正な者、姦通を犯す者でなく、また、この徴税人のような者でもないことを感謝します。わたしは週に二度断食し、全収入の十分の一を献げています。」(18:11

~12)

 

これは果たして“祈り”なのでしょうか。当時のユダヤ教では、「罪の告白」か、「恵みへの感謝」か、あるいは「自分自身や他の人のための願い」が祈る事柄でした。けれどもこのファリサイ派の人の祈りは、そのようなものではありません。「感謝します」とは言いますが、それは神様の恵みに対する感謝ではありません。

 

彼は自分がどれほど正しい人間であるのか、ということをアピールしています。確かに彼が行っていることは、他の人がそう簡単にまねできないことです。週に二度ずつ――つまり年間で100日以上も!――断食し、例外なく全収入の十分の一を献げることは、ほとんど誰も実行できないことだったでしょう。

 

彼は自分がどれほど熱心であるか、どれほど正しい人間であるか、ということをアピールします。さらには、律法に背く人たちを挙げ、自分の正しさを際立てようとさえしています。ところが、イエス様はおっしゃいます。「義とされて帰ったのは、このファリサイ派の人ではない。彼が見下していたあの徴税人の方だ」、と。

 

 

贖いを祈った徴税人

 

徴税人は、ユダヤを支配していたローマ政府のために税金を集める仕事をしていました。ユダヤ人から見れば、政治的には裏切り者であり、宗教的には汚れた者であり、非難されるべき人物像の代表的な存在でした。

 

ここで徴税人は、ファリサイ派の人から直に非難の言葉を投げかけられました。「この徴税人のような者でもないことを感謝します」(18:11)とは、何ときつい非難でしょうか。後ろめたい思いになったのか、彼は他の人たちから遠く離れて立ち、祈り始めました。目を天に上げようともせず、胸を叩きながら、「神様、罪人のわたしを憐れんでください」と彼は祈りました。

 

普通、祈る時には胸を叩きません。唯一、ルカ福音書23章48節で、イエス様が十字架で死んだのを見た人たちが胸を叩く様子が書かれています。ですから、このときの徴税人は、イエス様の死を目撃した人たちと同じほどに心をかき乱されていたのです。

 

「罪人のわたしを憐れんでください」と彼は祈りました。ここで「憐れむ」と訳された言葉は、「和解する」とか「贖う」という意味の言葉です。彼はまさに神様と和解し、罪を贖うための献げ物がなされる礼拝に集っていました。生贄の子羊が焼かれ、トランペットやシンバルが鳴らされ、詩編が朗読される中で、彼は必死に自分の罪が贖われることを祈っていました。

 

彼は自分が罪人であることを知っていました。自分が義を失っていることを自覚していました。彼を非難したファリサイ派の人は、神殿で祈り求めるまでもなく、自分は義とされていると確信していました。けれども徴税人である彼は、子羊の生贄によっても自分の罪は贖われないかもしれない、と感じていたのでしょう。

 

しかし、イエス様はこうおっしゃいます。

 

「言っておくが、義とされて家に帰ったのは、この(徴税人の)人であって、あのファリサイ派の人ではない。」(18:14)

 

この人を神様は義とされる。神様は、「私の罪を贖ってください」という祈りを聞き入れ、そのように祈る人を受け入れてくださる。自分では罪を贖うことができないと思い、心を乱されて必死に赦しを祈り求める人を、神様は義とし、受け入れられるのです。

 

 

へりくだる者は高められる

 

改めて考えてみますと、ユダヤの人たちを苦しめていたのは徴税人だけではありません。徴税人の多くは雇われた者で、他に職が見つからなかった、社会的にも追い込まれた人たちでした。社会の末端に生きる彼らは、町の人たちと直に接点があるため、不公正な社会の代表のように見られていたのです。

 

しかしその不公正な社会を支えているのは彼らだけではありません。ファリサイ派の人たちもある意味ではそれを支える役割を負っていたでしょう。彼らは律法に基づいて人々を分け隔て、序列化しました。社会的に追い込まれている人たちの多くは律法を守りたくても守れない人たちでしたが、その人たちを罪人と呼ぶことで、社会的な不公正に正当化を与えるという側面もあったでしょう。

 

徴税人は自分の罪を自覚しやすい立場に置かれていたわけですが、彼らだけが罪人であったわけではないのです。不公正な社会では、もっと多くの人がそれに加担していました。それを自覚していようとも、自覚していなくても、あるいはそれを望んでいようとも、望んでいなくても、その構造に絡めとられ、その一部とさせられることは、珍しいことではありません。

 

私は牧師になる前、中学受験に携わる仕事をしていました。そのときの自分の働きは、社会的には不正なものではありませんが、実際に関わった子どもたちにとって、それは良いことであったのかわかりません。それが躓きになったり、将来に悪い影響を残したりした子もいたかもしれません。

 

私は今のグローバル化された世界の構造が、神様の意に適ったものであるとは捉えていません。命よりも利益が優先されることが正当化され、見えないところで多くの人が犠牲にされ、自然環境も限界まで貪りつくされる。このような世界の構造が神の国に似ているとは到底思えないのです。

 

それでも私たちは、当面、この社会の中で生きざるを得ません。自分の意志で選択できる範囲はそれほど多くはありません。自分が義を失っていることに気づいたなら――つまり神様や他の人や自然環境との関係が壊れていることに気づいたなら――、誰もがそれを回復させたいと願うでしょう。けれども、私たちからそうするための力や選択肢や時間が奪われていることもあります。

 

自分も罪人だと気付いた時は、どうしたらいいのでしょうか。どうしようもないから忘れようとするしかないのでしょうか。あのファリサイ派の人のように、他の人を非難し、自分の正しさを声高に主張したらいいのでしょうか。

 

そうではない生き方が、ここに示されています。あの徴税人の人のように、神様の前で祈るのです。「神様、わたしの罪を贖ってください」。その祈りを、神様は良しとしてくださいます。神様は罪人であることを知った私たちを受け入れてくださいます。

 

「だれでも高ぶる者は低くされ、へりくだる者は高められる」(18:14)。それは日本的な意味で控え目な態度を取るかどうか、ということではありません。私は罪人であるということを受け止め、神様からの恵み、慈しみが与えられることを心から望んでいるかどうか、ということです。私は罪人であるけれども、神様が私を贖ってくださり、新しい生命を与えてくださる。そのことへの願いと信頼があるなら、神様が私たちを高めてくださいます。

 

牧師:杉山望


June, 6th, 2021  Sunday Service

"Those Who Exalt Themselves Will Be Humbled

and Those Who Humble Themselves Will Be Exalted"

Scripture reading taken from Luke 18:9-14

 

Justification as a Standard for a Right Relationship

 

This parable is said to have been told by Jesus to those “who were confident of their own righteousness and looked down on everybody else” (Luke 18:9 / New International Version (NIV)). However, considering that Jesus’ disciples were listening to the previous parable, the disciples were most likely listening to this parable as well.

 

As in the previous parable, there are two contrasting characters. When you think about that, this parable is not only for those who think they are righteous, but also for those do not think they are righteous, in other words, those who think they are sinners. 

 

Therefore, the theme of this parable is what kind of person is justified before God. Justification is a difficult concept to grasp, but it is an important element in the message of the Bible.

 

One theologian explained justification as a standard to maintain a right relationship between God and humans. Furthermore, justification sets a standard for various relationships including those between human beings and for those between humans, animals, and the natural environment. It can be said that to be justified before God or to get right with God means to be in a right relationship will all the relations that we humans may have.

 

Whenever we judge whether we are right or wrong, our judgement is mostly based on our relationship with someone(something) else. That someone else could be God, the people around us, the society or group surrounding us, or even the natural environment. If those relationships are well, we feel right about ourselves. If they are not working out or even have problems, we feel guilty. 

 

However, not everyone may feel guilty even if they were in the same relationship. (When certain relationships are not right) some people may blame themselves or even feel depressed because they do not feel good about themselves, while others may be confident in their righteousness without caring at all. Therefore, it is important that we do not think about our own righteousness based only on our opinion, but rather based on whether God deems us to be righteous.

 

 

The Pharisee Appealing His Righteousness

 

Now, in this parable, there are two contrasting characters. One is a Pharisee, and the other is a tax collector. One day, they both went up to the temple to “pray”. The meaning of the word “pray” includes worship as well. 

 

In those days, daily atonement rituals were held at the temple in Jerusalem every day at dawn and at three in the afternoon. Each day a lamb was slaughtered and offered on the altar as a sacrifice. The priest chosen by lot went into the Holy Place of the temple and burnt the incense. This is exactly what the priest Zachariah did as recorded in the first chapter of Luke. 

 

While the priest burnt the incense, the people gathered in the temple would offer their prayers. This was how they worshipped in those days. In today’s parable, the Pharisee and the tax collector went up to the temple to pray in such a worship service.

 

In the Japanese translation, Luke 18:11 is translated “The Pharisee stood up and prayed to himself in his heart”. However, the words “in his heart” is not in the original text. Other versions translate this part as “and prayed by himself”. Since praying aloud was common in those days, the Pharisee most likely prayed out loud, rather than praying silently to himself. 

 

If the Pharisee did pray by himself, it may have been to get away from the other people who had gathered to pray. The Pharisees believed that those who did not follow the law were unclean, and that if they touched their clothes, they would become unclean as well. So, he may have prayed by himself to take the utmost care to remain clean, even in times of prayer. 

 

So, what did he pray?

 

“God, I thank you that I am not like other men- robbers, evildoers, adulterers- or even like this tax collector. I fast twice a week and give a tenth of all I get.” (Luke 18:11-12 / NIV)

 

Is this really a prayer? In Jewish customs in those days, prayers were either confessions of sins, thanksgiving for blessings, or prayers for oneself or others. The Pharisee’s prayer seems to be none of these. He says, “I thank you,” but it is not out of appreciation of God’s grace.

 

The Pharisee is making a show of how righteous he is. If he is telling the truth, what he prayed about is not something that others could so easily imitate. Fasting twice a week, which is more than one hundred days a year, and giving a tenth of all he had without exception would have been something close to impossible for anyone to do. 

 

The Pharisee is making an appeal on how righteous and zealous he is. He even emphasizes his righteousness by listing those who disobey the law. But Jesus says, “It was not him who went home justified before God. The tax collector, who he looked down upon, was justified before God.”

 

 

The Tax Collector Who Prayed for Redemption

 

Tax collectors were people who collected taxes for the Roman Empire that occupied Judea. In the eyes of the Jewish people, tax collectors were political traitors, religiously unclean, and the very definition of a person who should be criticized. 

 

In the parable, the tax collector was directly accused and criticized by the Pharisee with the following harsh words.

 

“God, I thank you that I am not like other men…or even like this tax collector.”(Luke 18:11 / NIV) 

 

Perhaps the tax collector felt ashamed. He stood at a distance from the others and began to pray. 

 

“He would not even look up to heaven, but beat his breast and said, ‘God, have mercy on me, a sinner.’” (Luke 18:13 / NIV)

 

Normally, we do not beat our breast when we pray. The only other instance in the New Testament, where someone beats their breasts, appears only in Luke 23:48. Here, we read that the people who saw Jesus die on the cross beat their breasts. With that in consideration, the tax collector in today’s parable was just as disturbed as those who witnessed Jesus’ death.

 

“The tax collector said, ‘God, have mercy on me, a sinner.’” (Luke 18:13 / NIV)

 

The word translated “mercy” originally means “to reconcile” or “to redeem”. So, as the offering was made to reconcile the tax collected with God, as an atonement for his sins, he was there to worship. While the lamb was offered as a burnt sacrifice and the trumpets and cymbals sounded as the psalms were recited, he desperately prayed that his sins would be redeemed. 

 

The tax collector knew he was a sinner. He was fully aware that he was not righteous. The Pharisee, on the other hand, was convinced that he was righteous, perhaps to the point that he did not even truly desire to go to the temple to pray. However, because he was a tax collector, he may have felt that his sins might not be redeemed even by the sacrifice of a lamb.  

 

However, this is what Jesus says.

 

“I tell you that this man, rather than the other, went home justified before God." (Luke 18:14 / NIV)

 

This man, the tax collector, was justified before God. God hears the prayer seeking reconciliation and redemption and accepts the person who prays in such a way. God accepts and makes right those who are deeply disturbed that they cannot redeem themselves and thus desperately pray for redemption.  

 

 

Those Who Humble Themselves Will Be Exalted

 

If you think about it, it was not only the tax collectors who were tormenting the Jewish people. In fact, many of the tax collectors were often hired, could not find any other employment, and were even socially displaced. Although they lived in the margins, there jobs were visible to the townspeople and thus were seen as symbols of the unjust society.

 

However, the tax collectors were not the only ones who supported the unjust society. The Pharisees, in a sense, also had a role as well. They divided and imposed ranks on the people based on the law, even though those in the margins were socially disadvantaged and could not obey the law even if they wanted to. It almost seems as if the Pharisees would justify themselves and the social injustice by calling the marginalized “sinners”.

 

The tax collectors were put on the spot where they were more aware of their sins, but they were not the only sinners. In such an unjust society, many more people are usually a part of the injustice. Whether anyone is aware of it or not, whether anyone wants it or not, it is common for anyone to be entangled into such a structure and made part of the systemic, structural social injustice. 

 

Before I became a pastor, I worked in the field of junior high school entrance exams. The work I was involved in may not have been socially unjust, but I do not know now if it was a good thing for the elementary school children I was involved with. Preparing them for entrance exams may have been a stumbling block for some of them or even have left a negative impact on their future.

 

I do not view the current globalized structure of the world as being in God's will. It is hard to imagine that the structure of this world-- where putting profit before life is justified, where many people are exploited in ways that are unseen, and where the natural environment is devoured to the limit-- is anything like the Kingdom of God.

 

Nevertheless, for the time being, we have no choice but to live in this world. There are not many choices we can make on our own. Anyone who realizes that they are not righteous-- that their relationship with God, other people, or the natural environment is broken-- would want to be restore the brokenness. But at times, we are deprived of the power, options, and the times to do so.

 

What should we do when we realize that we too are sinners, just like the tax collector? Do we try to forget it because there is nothing we can do about it? Should we condemn others like the Pharisee and loudly proclaim our righteousness?

 

The parable shows us a new way to live. We are to pray before God like the tax collector. “God, redeem me from my sins.” God will see such a prayer as good. God accepts us as sinners. 

 

“For everyone who exalts himself will be humbled and he who humbles himself will be exalted.” (Luke 18:14/ NIV)

 

For a Japanese reader, the word “humble” may be associated with modesty, but that is not the case here. Humbling oneself means to accept oneself as a sinner and sincerely desiring God to give God’s grace and mercy. If we desire and trust that God will redeem us and give us new life although we are sinners, we will be exalted by God.  

 

 

Pastor Nozomu Sugiyama