· 

『神の力に包まれた人』ルカによる福音書1章26~38節

Dorothée QUENNESSONによるPixabayからの画像

メッセージ

受胎告知

 

先週の礼拝では、クリスマスに向かう準備の中で、ザカリアとエリサベトの二人に注目しました。今日の箇所は、先週も少し触れたイエスの母マリアに「受胎告知」が起こった場面です。また、キリスト教の伝統では「処女降誕」ということと深い関わりのある箇所でもあります。

 

しかし今日は、「処女降誕」ということには注目しません。それは、この場面で起こった出来事には、もっと重要なメッセージがある、と考えるからです。天使が告げた恵みや神様の力、また「神にできないことは何一つない」ということの意味、そしてマリアの応答の意味を考えてみましょう。そのことから神様が示す希望について思いめぐらしたいと思います。

 

マリアはガリラヤのナザレに住む少女でした。結婚年齢が早かったため、このときのマリアも10代前半だったと考えられています。ガリラヤはイスラエルの中では辺境の地であり、ナザレは人口が100人ほどの小さな農村でした。ですから、イエスの母とならなければ、マリアの名が歴史的に覚えられることはまず考えられなかったでしょう。マリアも私たちと同じように、一人の小さな存在に過ぎませんでした。

 

そのマリアの前に、神様から遣わされた天使ガブリエルが現れました。天使はマリアに、「おめでとう、恵まれた方。主があなたと共におられる。」(1:28)と告げました。突然の出来事に驚き戸惑うマリア。天使が言った言葉の意味が彼女にはまったくわかりません。自分自身も、また他の誰からも、特別な存在とは思われていない私が、なぜ恵まれた方だと言うのか、彼女は考え込みました。神様の意志を知ろうとして考え、思いめぐらすのは、マリアの特質でした。

 

そんなマリアに、天使は続けてこう言いました。

「マリア、恐れることはない。あなたは神から恵みをいただいた。あなたは身ごもって男の子を産むが、その子をイエスと名付けなさい。その子は偉大な人になり、いと高き方の子と言われる。神である主は、彼に父ダビデの王座をくださる。彼は永遠にヤコブの家を治め、その支配は終わることがない。」(1:30~33)

 

つまりこれは、マリアが救い主となるイエス様の母となる、というお告げでした。ただその子イエスは、マリアが婚約中に起こることとして告げられたのです。そのためマリアは戸惑いながら、「どうして、そのようなことがありえましょうか。わたしは男の人を知りませんのに。」(1:34)と答えたのです。

 

 

マリアの疑問

 

伝統的にマリアの戸惑いは、男性との性的関係をもっていないのに、どうして子どもを産むことがあるのか、ということだと理解されてきました。けれども、ここでマリアが一番戸惑ったのは、処女降誕ではなく、自らの身に降りかかってくる危機の方だったのではないでしょうか。

 

マリアはヨセフと婚約していました。けれども彼女はヨセフの子ではない子どもを身ごもるのです。それはユダヤの律法では“姦淫”と見なされることであり、ヨセフがマリアを訴えるならば、石打の刑にされる危険性もある非常事態でした。刑を免れても、ヨセフから縁を切られるならば、彼女の身は一生不安定なままです。彼女は、村人からはふしだらな罪深い女と言われ、家族からは家の名誉を傷つけたといって非難されることになったことでしょう。どこにも居場所はなく、誰一人理解者はない中で、女手一つで子どもを育てなければならない。そのような状況は容易に想像できたことでしょう。

 

天使はマリアに、彼女が子どもを産む、ということだけを告げたのではありません。その子は、神様が「イエス」と名付けて祝福を与える子であり、成長すれば偉大な人となって神の子と呼ばれるようになり、さらには預言されていた救い主として人々を導き、治める、ということを天使は告げていました。

 

マリアは、「どうして、そのようなことがありえましょうか」と答えました。結婚していない私にどうして子が生まれるでしょうか。そのようにして生まれてよいのでしょうか。まして、生まれた子が祝福された子、偉大な神の子、救い主になるなどということが、どうしてあり得るのですか。こんな状況で生まれたならば、私と共に居場所を失い、共同体から排除されることは目に見えているのに、どうしてそのようなことがあり得るのでしょうか。

 

マリアが問いかけたことは、天使の言葉の一部ではなく、その全体です。非常事態に追い込まれそうになっている自分を「恵まれた方」と呼び、その自分から生まれる子が祝福された子、救い主となるという預言も、いやむしろそれこそが、彼女にとって理解できず、戸惑う言葉だったのです。

 

 

絶望感と無力感

 

先月、『17.3 about a sex』というドラマを見ました。17歳の3人の女子高校生を主人公として、誰も教えてくれないセックスのこと――避妊や生理、体型の悩みやセクシャリティなど――を語り、学んでいくというドラマでした。性的少数者のことも丁寧に描いて、とても興味深い内容でした。

 

その中で、主人公の友人である高校2年生の少女が妊娠する、ということがありました。それに気づいたときには妊娠22週を過ぎていたため、中絶することはできません。彼女は母子家庭で育ちながら、努力を重ねて優秀な成績をとっており、大学に進学して教員免許をとることを目標としていました。ところが、不十分な知識のために妊娠し、学校側は彼女を退学処分としてしまいました。そのときに彼女は、「人生、終わった」と言うセリフを語りました。

 

人生には「正しい道」というものがあって、そこから外れたならば、もうどうすることもできない。そのようなことが、マリアの時代にもありました。そして現代にも、違う形でそのような事柄が起こります。人に降りかかってくる「非常事態」や「危機的状況」は、妊娠に関わることだけではありません。「正しい道」から零れ落ちていく人の絶望感や無力感がマリアの言葉の背後にもあったのではないでしょうか。

 

マリアに襲い掛かる絶望感や無力感は、私たちにも襲い掛かるものかもしれません。それは突然に起こる出来事の場合もありますし、何年もかけて迫って来ることもあります。場合によっては、生まれてからずっと負わされるものであることもあります。そのようなときに、天使が現れ、恵みがあること、祝福があることを告げたならば、どのようにして信じ、受け入れることができるのでしょうか。マリアの問いは、まさに私たちの問いでもあるのです。

 

 

エリサベトとマリアの共通点と相違点

 

マリアの問いに対して、天使はこのように答えました。

「聖霊があなたに降り、いと高き方の力があなたを包む。だから、生まれる子は聖なる者、神の子と呼ばれる。あなたの親類のエリサベトも、年をとっているが、男の子を身ごもっている。不妊の女と言われていたのに、もう六か月になっている。神にできないことは何一つない。」(1:35~37)

 

マリアが恵まれた方となり、その子が神の子・救い主となるのは、聖霊が降り、神の力があなたを包むからだ、というのです。そして、そのことをマリアが信じることができるように示されたのが、あのエリサベトに起こったことでした。

 

マリアとエリサベトに起こった出来事は、一見すると重なって見えません。エリサベトは結婚後、何年経っても子どもができずにいましたが、天使のお告げがあり、夫ザカリアとの間に子を宿しました。一方のマリアはまだ結婚しておらず、婚約者ヨセフの子ではない子どもを宿すことになります。

 

二人に共通することは、罪を犯した女性と見なされ、居場所を失っていた、ということです。当時の女性たちは、何よりも子を産むことが求められました。不妊は全て女性の問題とされ、祝福を失ったか、罰を与えられたかのどちらかであると見なされていました。エリサベトは「神の前に正しい人、非の打ちどころがない人」として熱心に生きてきましたが、それでも子を産むことができないことは恥とされ、苦しい思いを何年も何十年も続けてきたのです。

 

エリサベトは妊娠から5か月が過ぎたとき、こう言いました。「主は今こそ、こうして、わたしに目を留め、人々の間からわたしの恥を取り去ってくださいました。」(1:25) エリサベトは闇の中を歩むような長い年月を経て、今や光に照らされているのです。

 

マリアは逆に、まさにこれから闇の中へと歩み出そうとしていたのです。理由は違いますが、それはエリサベトが経験してきたように、罪を犯した女性と見なされ、居場所を失うという経験でした。しかも天使のお告げによって、これからそれが自分の身に降りかかってくることをマリアは知ったのです。いわばエリサベトは闇から出たところにいて、マリアは闇の中へと歩み出そうとしていました。

 

しかし天使は、それは絶望でも、無力でもないことを告げたのです。聖霊がマリアに降り、彼女を神の力が包む。その祝福は、お腹の子にも与えられ、その子は聖なる者・神の子と呼ばれ、人々の救い主となる。闇の中を歩むとしても、その先に必ず光が照らす。あのエリサベトが経験したように、マリアにも必ず光が照らされる。なぜなら、「神にできないことは何一つない」のだから。

 

 

マリアの献身

 

ルカ福音書1章46節以降には、エリサベトを尋ねたマリアが歌ったとされる「マリアの賛歌」が記されています。その中でマリアは、神様が身分も低く、取るに足らない私にも目を留めてくださった、と喜び、私のことをいつの世の人も幸いな者と言うでしょう、と歌います。マリアは神様が「身分の低い者を高く上げ、飢えた人を良い物で満たす」方であることを知ったのです。

 

天使が最後に告げた「神にできないことは何一つない」という宣言は、このことを指した言葉なのではないでしょうか。神様は、低くされた人、小さくされた人、力を奪われた人、周縁に追いやられた人、そのような人びとを高め、大きくし、力を与え、取り戻すことができます。人の目には「人生、終わった」と思えるようなときに、まだ終わっていないと告げるのが、「神にできないことは何一つない」という宣言です。

 

まさにこれから、苦難と試練の闇の中へ歩みだそうとするマリアに、天使はエリサベトのことを知らせ、闇に覆われて終わりなのではなく、その先で神様が光を照らしてくださるという希望を与えました。それは闇の中を歩まなくてもいいということではありません。それも必要なこと、あるいは避けられないことでした。けれども神様は闇の中を歩むパートナーとしてヨセフを与え、そして何よりご自身が「あなたと共にいる」ということを約束しました。

 

先が見えないとき、さらには闇に覆われていることがわかっているときに、希望をもって歩みだすことは難しいことです。マリアもそのような状況に立たされました。そのときに神様は、イエス様が救い主となるという希望を指し示し、エリサベトに起こされた先例を示し、マリアを励ましたのです。

 

「わたしは主のはしためです。お言葉どおり、この身に成りますように。」(1:38)

それは、天使との対話の中で神様の想いを知り、神の力に包まれて決断したマリアの献身でした。

 

牧師:杉山 望 


December, 13th, 2020  Sunday Service

"Wrapped in God’s power"

Scripture reading taken from Luke 1:26~38

 

 

Annunciation

 

In last week's service, we focused on Zachariah and Elizabeth in preparation for Christmas. Today's passage is the scene where the "Annunciation" happened to Mary, the mother of Jesus, which I touched on last week. It is also a part of the Christian tradition that is closely related to the "virgin birth of Jesus".

 

But today, I will not be paying attention to the "virgin birth". That's because I think the events that happened in this scene have a more important message. Consider the grace that the angel gave, the power of God, the meaning of "there is nothing that God cannot do", and the meaning of Mary's response. From that, I would like to ponder the hope that God shows.

 

Mary was a girl who lived in Nazareth, Galilee. It is believed that Maria was also in her early teens at this time because of the practice of early marriage. Galilee was a remote area in Israel, and Nazareth was a small rural village with a population of about 100 people. So, it would have been unlikely that her name, Mary, would be remembered historically if it weren’t for her being Jesus’ mother. Mary was just another person, like us.

 

The angel Gabriel sent by God appeared in front of Mary. The angel told Mary, "Greetings, you who are highly favoured! The Lord is with you" (1:28). Maria is surprised and confused by the sudden event. She has no idea what words the angel said. She wondered why she was blessed because she wasn't seen as special by herself or anyone else. It was the nature of her Mary to think and ponder to know God's will.

 

The angel went on to say to Mary.

"Do not be afraid, Mary; you have found favour with God. You will conceive and give birth to a son, and you are to call him Jesus. He will be great and will be called the Son of the Most High. The Lord God will give him the throne of his father David, and he will reign over Jacob’s descendants forever; his kingdom will never end."(1:30 -33)

 

In other words, this was a message that Mary would be the mother of Jesus, the Saviour. But this message was told to Mary during her engagement. So, Mary was confused and replied, "How will this be, since I am a virgin?" (1:34).

 

 

Mary's doubts

 

Traditionally, Mary's trouble can be understood as to why she may have children when she has no sexual relationship with a man. But perhaps it wasn't that she herself was a virgin that Mary was most confused about here, but why this would happen to her.

 

She was engaged to Joseph. But she has a child who is not Joseph's child. It was considered "adultery" in Jewish law, and if Joseph sued Mary, she was in a state of emergency at risk of being stoned. Even if she escapes the sentence, if she is cut off from Joseph, she will remain unstable for the rest of her life. She would have been accused by the villagers of being a lewd and sinful woman and by her family for defaming her home. There is no place for her to live, and no one would understand her, so she would have to raise a child alone. You could easily imagine such a situation.

 

The angel did not just tell Mary that she would give birth to a child. That child is a child that God names "Jesus" and gives blessings, and when he grows up, he would become a great person and is called the Son of God, and he also guides and governs people as the prophesied Saviour. The angel was telling her that.

 

Mary replied, "How will this be?" Why would I have a child when I’m not married? Is it okay have a child like this? What's more, how can a born child become a blessed child, a great child of God, a saviour, and so on? If the child was born in this situation, we would most likely lose our place in the society and be excluded from the community, why would that happen?

 

What Mary questioned was not part of the angel's words, but the whole thing. She, a "blessed person", who is about to be driven into a corner, and the prophecy that the child born of herself will be a blessed child and a saviour is rather incomprehensible to her. How is this a blessing.

 

 

Hopelessness and helplessness

 

Last month, I watched a drama called "17.3 about a sex". It was a drama about three 17-year-old high school girls, who weren’t taught about sex -contraception and family planning, physical conditions and sexuality, talked and learned about sex. The drama also gave a thorough explanation on sexual minority. It was very interesting.

 

Among them, a girl in the second year of high school, who is a friend of the main character, became pregnant. She cannot have an abortion because she was over 22 weeks pregnant when she noticed it. Growing up in her single-mother family, she worked hard to achieve excellent results, and her goal was to go on to college and get her teacher's license. However, she became pregnant due to inadequate knowledge and was expelled by her school. At that time, she said that "Her life is over".

 

There is a "right way" in life, and if you deviate from it, it is game over. That was also the case in Mary's day. And even in modern times, such things happen in different ways. The "emergency situations" and "crisis situations" that come to people are not limited to pregnancy. Perhaps there was a feeling of hopelessness and helplessness behind Mary's words as she deviates from the "right path."

 

The feeling of despair and helplessness that attacks Maria may also attack us. It can be a sudden event, or it can be imminent over the years. In some cases, it something you carried since birth. At such times, if an angel appears and tells us that it is God’s grace and blessings, how can we believe and accept it? Mary's question is the same as ours.

 

 

Common points and differences between Elizabeth and Mary

 

In response to her question, the angel replied:

"The Holy Spirit will come on you, and the power of the Most High will overshadow you. So the holy one to be born will be called the Son of God. Even Elizabeth your relative is going to have a child in her old age, and she who was said to be unable to be conceive is in her sixth month. For no word from God will ever fail.” (1: 35-37)

 

Mary will be blessed, and her child will be the Saviour and Son of God because the Holy Spirit will fall upon her and the power of God will surround her. And it was what happened to Elizabeth that allowed Mary to believe that.

 

At first glance, the events that happened to Mary and Elizabeth do not seem to overlap. Elizabeth had been unable to have children for many years after her marriage, but she was told by an angel that she had a child with her husband Zachariah. Mary, on the other hand, is not married yet and will have a child who is not the child of her fiancé Joseph.

 

What they both have in common is that were considered as sinful women and had lost their place. Women at that time were required to give birth above all else. Infertility was all a woman's problem and was considered either not being blessed or a punishment. Elizabeth has lived enthusiastically as "a righteous person before God, the impeccable person", but the fact that she cannot bear a child is considered shameful, and her painful feelings went on for years.

 

When Elizabeth was five months after her pregnancy, she said: She said, "In these days he has shown his favour and taken away my disgrace among the people" (1:25) Elizabeth said that she walked in the dark for many years. Now, she is illuminated by the light.

 

Mary, on the contrary, was about to step into the darkness. Though for different reasons, she is about to walk down the dark path Elizabeth did. Moreover, Mary knew that this would befall on her as it was spoken by the angel. In a way, Elizabeth stepped out of the darkness, and Mary was about to step into the darkness.

 

But the angel said it she would face neither despair nor helpless. The Holy Spirit descended on Mary and the power of God envelops her. Her blessing is also given to her child, who is called the Holy One, the Son of God, and the Saviour of the people. Even if she walks in the darkness, the light will always shine beyond it. As Elizabeth experienced, Mary will also be illuminated. Because “there is nothing that God cannot do”.

 

 

Mary's dedication

 

From Luke 1:46 onwards, there is a "Mary's Hymn" that is said to have been sung by Mary when she visited Elizabeth. In it, Mary said that God was mindful of the humble state of his servant, who was insignificant. She was delighted and said that she will be known as blessed by all generations. She knew that she was God "raising the lowly and filling the hungry with good things."

 

Isn't the last declaration made by the angel, "There is nothing that God can't do," refers to this? God can elevate, enlarge, empower, and regain those who have been lowered, those who have been made smaller, those who have been deprived of their power, those who have been driven to the periphery. When people think that "life is over", it is a declaration that "there is nothing that God can't do" that tells us that it is not over yet.

 

Furthermore, to the Mary who is about to undergo hardships and trials, the angel told her about Elizabeth, to give Mary hope that God will illuminate the path beyond the darkness, and that it is not the end yet. That doesn't mean you don't have to walk in the dark. That was also necessary or unavoidable. But God gave Joseph as a partner to walk in the darkness, and above all promised that God would be "with you."

 

It is difficult to start with hope when you cannot see the future and when you know that you are covered in darkness. Mary was also in such a situation. At that time, God encouraged Mary by pointing out the hope that Jesus would be the Saviour and setting a precedent in Elizabeth.

 

"I am the Lord’s servant. May your word to me be fulfilled." (1:38)

 

It was Mary's dedication after knowing God's feelings in a dialogue with an angel and making a decision wrapped in the power of God.

 

Pastor Nozomu Sugiyama