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『力が取り戻された』ルカによる福音書8:42~48

神に備えられた生きる力を奪われること

 私たち人間には、生きる力が与えられています。私たちの誰もが、神によって造られ、神のかたちに創造されたのであり、神の命の息を吹き込まれて生きる者となったからです。私たち人間の中には、神によって与えられた生きる力が備わっており、私たちはその力を用いて、互いに助けって生きることができます。

 けれども、その力が奪われることがあります。病気や怪我は私たちの力を奪う危機ですが、それだけが危機となるのではありません。生きる力は人によって奪われることもあります。神が人間に与えた生きる力を奪う行為や思想――そこにも人間の罪があります。

 様々な差別的な制度が生きる力を奪っています。例えば、今回のコロナ危機によって、非正規労働者の女性が真っ先に雇止めに遭っていることは、これまでも存在していた女性差別の現われです。また、困窮する学生への給付金について、留学生には成績上位3割という要件を設けたことにも国籍差別だという批判が出ています。差別的な制度は、この世で生きる力を奪っています。

 このような差別は、制度とは異なる形でも生きる力を奪います。例えば、「ステレオタイプ脅威」というものがあります。“ステレオタイプ”とは、多くの人に染み込んでいる固定観念や偏見のことですが、その固定観念や偏見によって、本来の力を発揮できなくなることがわかってきました。一つ例を挙げれば、「男性の方が女性よりも数学が得意」というのは偏見(ステレオタイプ)ですが、その偏見に影響された女性は、実際に数学の成績を落としてしまう、というようなことです。

 神によって備えられた生きる力は、病気や怪我、あるいは直接的な暴力によって奪われることがあります。それに加えて、社会における制度や構造によっても、また固定観念や偏見によっても奪われることがあるわけです。

 聖書の中にも、生きる力を奪われた人たちを見つけることができます。それは遥か昔に生きた人ですが、生きる力を奪われている、という点では、私たちとの共通点が見られます。そして、主イエスがその人たちと出会い、福音を告げ、祝福を与えて力を取り戻した、ということも、私たちに起こる出来事として、聖書を読むことができるのです。

 

差別され、力を奪われた女性

 今日の個所に書き残された一人の女性も、生きる力を奪われた人でした。彼女は12年間もの間、出血が止まらない病気に悩まされてきました。長年に亘って病気を負い続ける、ということ自体、彼女の力を消費させてきたことは明らかです。それに加えて、彼女はこの病気を治すために、医者に全財産を使い果たしていました。経済的にも大きな負担を負いながら、なお病気が治らずに苦しんでいました。

 それに加えて、律法の定めが彼女の力を奪っていました。旧約聖書の律法において、血の流出がある女性は「汚れている」とされ、彼女が使った物、触れた物も汚れると見なされました。そのために、出血が止まらない彼女は、家から追い出されることはなくとも、人との接触を制限され、“ソーシャルディスタンス”を強いられたことでしょう。この定めには、古代の不十分な衛生環境での対策という面もあったのかもしれませんが、12年間もの間、彼女の行動は大きく制限され、彼女のもつ力を発揮する場面も限られていたことが想像できます。

 さらに、自分の体も、自分が触ったものも汚れると言われ続けたことが、彼女にとってどれほどの重荷であったことでしょうか。全財産を使い果たしてでも、この病気から解放されたいと願ったのは、それほどの重荷であったからです。彼女は周りの人から心無い言葉や、誹謗中傷を言われることもあったかもしれません。役に立たない厄介者と見られることがあったかもしれません。彼女の自尊心はボロボロになり、人目を恐れながら生きるようになってしまったかもしれません。

 彼女はその病気のために汚れた者と見なされながら生きてきました。彼女が引き起こしたことではなく、彼女自身にはどうしようもないことでしたが、周りの人たちは彼女を差別し、彼女の生きる力を奪っていました。ただ、差別をしていた人たちはそのことを意識しておらず、むしろ律法に定められた正当な行いだとさえ思いこんでいました。社会的な場から疎外された彼女に目をとめようとする人はいませんでした。彼女にとって、病気はもちろん苦痛でしたが、それに伴う差別と偏見もまた、重くのしかかっていたことでしょう。

 

彼女が恐れていたものは何か

 ある日、彼女の住む家に、イエス様が来られました。多くの群衆が喜んでイエス様を迎え、押し寄せて来ました。彼女もイエス様の癒しを求めて出かけていきます。けれども、「汚れた女」と見なされていた彼女は、人前に堂々と出ていくことはできません。ベールで顔を隠し、人ごみに紛れて、後ろからイエス様に近寄っていきました。

 ようやく目の前にイエス様を発見したときも、彼女はイエス様に声をかけることはできませんでした。それはイエス様が求めたことではありません。長年の差別と偏見が、彼女からイエス様に向けて発する声を奪ったのです。本来、人間は誰でも神に呼びかけることができます。その本来の力さえ、彼女は奪われていました。彼女にできたのは、イエス様の服の房――服の端についている飾りの部分――にそっと触れることだけでした。

 するとすぐに出血が止まり、12年間も彼女を苦しめてきた病気は治りました。イエス様から力が出て、彼女を癒したのです。しかし、イエス様はそのまま立ち去るのではなく、そこで立ち止まり、自分に触れた女性を探します。「わたしに触れたのはだれか?」 「だれかがわたしに触れた。わたしから力が出て行ったのを感じたのだ」とイエス様は言いました。ご自身から出て行った力が誰かを癒したこともわかったでしょう。それでも、イエス様は「病気が癒された」ということだけで良しとはしませんでした。

 癒された女性は、隠しきれないと知って、震えながらイエス様の前に進み出て、地面にひれ伏し、なぜイエス様に触れたのかということと、触れたことでたちまち癒されたということを話しました。彼女が恐れていたのは、自分が誰かに触れたことへの非難だったことでしょう。

 12年間の差別と偏見の中で、彼女は誰かに触れたり、触れられたりすることがほとんどなかったと思われます。自分は汚れた者であり、自分が触れる物も汚れるのだと言われ続け、刷り込まれてきたからです。彼女を震えながらひれ伏すほどに恐れさせたものは何だったのでしょうか。それはイエス様ではありません。当時の人々が共有していた差別と偏見です。その中でも、特に社会的地位を持ち、権力を独占していた人たちがそれを正当化し、また利用し、彼女のような人たちから力を奪っていたのです。

 律法を定めたのは神ですが、その律法によって神が求めておられることは、「主の戒めと掟を守って、あなたが幸いを得ること」(申命記10:13)です。神はこの世に生きるあらゆる人の命を守り、幸せにならせるために律法を与えたのでした。それにも関わらず、その定めを用いて人の生きる力を奪うことは神の意志に反することです。

 これは律法に限ることではなく、様々な制度や社会構造にも当てはまることでしょう。その地に生きるあらゆる人々を守るために制度や構造は整えられなければならないのであって、そこに差別や偏見があるならば、それは神の意志に反するのです。ですから、人の生きる力を奪うような制度や構造は受け入れることができないのです。

 

イエスの祝福と宣言

 イエス様は、この女性を病気が癒されただけでは立ち去らせませんでした。イエス様の癒しは、病気が治るだけでは終わっていないのです。イエス様は彼女の口を通して、彼女の身に神の祝福が与えられたことを語らせました。社会から疎外され続け、この日も人目を避けながらでなければ出てくることが出来なかった彼女を、中心に立たせたのです。それはまるで、彼女にはそこに立つだけの尊厳があること、人に向かって語る力があることを、集まった群衆に見せているようです。

 イエス様はその群衆の前で、彼女に言いました。「娘よ、あなたの信仰があなたを救った。安心して行きなさい。」(ルカ8:48) これもイエス様が伝えてくださった福音です。生きる力を奪われた人がイエス様と出会ったときに告げられる祝福の言葉です。

 イエス様は彼女を「娘」と呼びました。あなたは私の家族だ、神の家族だ、とイエス様は言うのです。人から遠ざけられ、自尊心もボロボロになり、人目も恐れて生きてきたあなたも私の家族だ、とイエス様は言うのです。

 「あなたの信仰があなたを救った」。他の誰かの力ではなく、あなたの信仰があなたを救った、と言われています。他でもないあなたの中に、神は生命の息を吹き込み、あなたに生きる力を与えていた。イエス様は、その力を復活させてくださった。それは病気を治すことだけではなく、社会の中で、また人との関係の中で奪われてきた力が取り戻させることでした。

 そして、イエス様は「安心して行きなさい」と言って彼女を送り出します。イエス様は彼女が癒されたこと、神の祝福を受けたことを公にすることで、その共同体の中での彼女の立場を回復させました。彼女に対する差別や偏見は、もはや正当化されません。それが神に反することであることが明らかに宣言されたからです。彼女が安心することができるのは、病気と共に、あるいはそれ以上に彼女の重荷となっていた差別や偏見に対して、イエス様が立ち向かってくださったからです。

 イエス様は力を奪われた人々と出会い、奪われた力を取り戻そうとなさいます。そのためにご自身が傷つくことも、敵意を向けられることもいとわず、人の罪が生み出す暴力の只中に入って来られます。そして今も、力を奪われた人々に出会い、祝福の言葉を告げるのです。「娘よ、あなたの信仰があなたを救った。安心して行きなさい。」

 

(2020年7月5日/牧師・杉山望)


July 5th,2020  Sunday Service

"Regaining our powers"

Scripture reading taken from Luke 8:42~48

 

 

To deprive others of the power to live given by God

 We humans are given the power to live. For every one of us was created by God, created in the image of God, and made alive by God’s breath of life. We human beings are equipped with the power to live given by God, and we can use that power to help each other to live.

 However, that power can be deprived. Sickness and injury are crises that deprive us of our power, but they are not the only ones. Their ability to live may be deprived by other people. Acts and ideas that deprive humans of the power to live. These are human sins.

 Various discriminatory systems are depriving us of the power to live. For example, the fact that women who are non-regular workers are the first to lose their jobs due to the corona crisis which is a sign of the discrimination against women that has existed. In addition, there are criticisms that nationality discrimination is due to the requirement that foreign students need to the top 30% in terms of grades in order to qualify for the financial support for poor students. Discriminatory systems deprive us of the power to live in this world.

 Discrimination like this deprives us of the power to live in ways other than the system. For example, there is a “stereotype threat”. “Stereotype” refers to a fixed idea that is held by many people, but it has become clear that these stereotypes and prejudices make it impossible to exercise our original strength. One example of a stereotype is that "male is better at mathematics than female", but women who are influenced by that prejudice actually scores lower than usual in their math test. 

 The living power provided by God can be robbed by illness, injury, or direct violence. In addition, it can be deprived by the institutions and structures of society as well as by stereotypes and prejudices.

 In the Bible, you can find people who have lost their power to live. It is a person who lived a long time ago, but there is a common point with us in that it is deprived of the power to live. And the fact that the Lord Jesus met them, proclaimed the gospel, gave them blessings, and help them regained their strength, we can read these in the Bible as an event that might happens to us.

 

Women are discriminated and deprived of power

 A woman in today's passage was also deprived of her power to live. For twelve years she has been suffering from an illness caused her to bleed non-stop. Obviously, having been ill for many years has consumed her power. In addition, she used up her entire fortune in trying to find doctors to cure her disease. She suffered financial burdens while at the same time suffering from the illness.

 In addition to that, her power was deprived by the Jewish law. In the Old Testament law, a woman who bled was considered "unclean" and anything she used or touched was considered unclean. As a result, she who did not stop bleeding, though she won’t be forced out of her home, she will have to limit her contact with others and will be forced to maintain "social distancing". Perhaps this law was passed partly due to the measures taken in consideration of the poor hygiene environment of the ancient times, and I can imagine that for 12 years her actions were severely restricted, and her powers were limited. 

 Furthermore, how much of a burden was it to her to have to listen repeatedly that her body and anything she touched were dirty? I can imagine that it was a burden so heavy that she wanted to be cured from even if she had to exhaust all her money. She may have been scorned by people around her or slandered. She may have been seen as a useless nuisance. Her self-esteem may have fallen apart, and she may have become afraid of the public.

 Because of her disease, she lived as an unclean person. This disease wasn’t caused by her, but she couldn't do anything about it. Despite that, the people around her discriminated against her and deprived her of her ability to live. However, those who were discriminating her were not aware of it, and even thought it was a legitimate act of law. No one tried to stop her being marginalized from social situations. For her, the illness was of course painful, but the burden that came from the discrimination and prejudice that followed isn’t anything light.

 

What she was afraid of

 One day, Jesus came to her village. The crowds gladly rushed out to welcome Jesus. She also went out seek Jesus' healing. However, being regarded as a "dirty woman," she cannot stand out in public. She hid her face with a veil, mixed in the crowd, and approached Jesus from behind.

 When she finally found Jesus in front of her, she could not speak to him. That was not what Jesus wanted. Years of discrimination and prejudice robbed her of her ability to call out towards Jesus. Essentially, any human being can call on God. She was robbed of the power she originally had. All she could do was to gently touch a section of Jesus' clothes—the ornament on the edge of his clothes.

 Immediately, the bleeding stopped and the illness that had been causing her grief for 12 years was cured. The power came out of Jesus and helped her. However, Jesus did not leave it as it is, but stopped there to look for the woman who touched him. "Who touched me?" "Someone touched me. I know that power has gone out from me." said Jesus. Jesus probably knew that the power that gone out from him has healed someone. Even so, Jesus was not satisfied just because "the illness was healed."

 Knowing that the healed woman couldn't hide herself, she trembled and walked before Jesus, fell down on the ground, and talked about why she touched Jesus and how she was immediately healed. Perhaps she was afraid of others blaming her for touching someone.

 During the 12 years of discrimination and prejudice, it seems that she rarely touched or touched anyone. She has been imprinted repeatedly with the fact that she is unclean and everything she touched is also unclean. What was it that made her tremble and so scared? It's not Jesus. It is the discrimination and prejudice that people at the time shared. Among them, those with a social status and monopoly of power had justified and used it and deprived people like her of power.

 It is God who has established the law, but what God demands by that law is "to observe the Lord’s commands and decrees that I am giving you today for your own good" (Deuteronomy 10:13). God gave the law to protect the lives and happiness of all living in this world. Nevertheless, it is against God's will to deprive a person of the power to live by using that rule.

 This is not limited to the law but may be applicable to various institutions and social structures. Institutions and structures must be put in place to protect everyone living there, and if there is discrimination or prejudice, it goes against God's will. Therefore, we cannot accept institutions and structures that deprive people of their ability to live.

 

Jesus' blessing and proclamation

 Jesus did not let this woman go away just because her illness was healed. Jesus' healing does not end with the cure of the disease. Through her mouth Jesus made her speak of the blessing of God on her body. The women that was alienated from society, who could only come out while avoiding public eyes, was made the centre of attraction. It is as if to show the crowd that she has the dignity to stand there and the ability to speak to others.

 Jesus told her in front of the crowd. "Daughter, your faith has saved you. Go in peace." (Luke 8:48) This is also the gospel that Jesus told us. It is a blessing that is proclaimed when a person who has lost the power to live encounters Jesus.

 Jesus called her “daughter”. Jesus saying to her, you are my family, the family of God. Jesus says that even if you are alienated from other people, tattered your self-esteem, and are afraid of their eyes, you are still Jesus’ family.

 "Your faith saved you." It is said that your faith saved you, not the power of someone else. God was breathing life into you and giving you the power to live. Jesus has revived that power. It was not only to cure illness, but to recover the power that had been taken away in society and in relationships with people.

 Then, Jesus sends her out, saying, "Go with peace of mind." Jesus restored her position in the community by making public that she was healed and blessed by God. Discrimination and prejudice against her are no longer justified. Because going against it is equal to going against God. She can be relieved that Jesus is against the illness, discrimination and prejudice that burdened her.

 Jesus meets people who have been deprived of their power and tries to help them regain their power. Therefore, he is willing to let himself get hurt or even be the subject of everyone’s hostility, and he is willing to stand in the midst of violence caused by human sin. And even now, Jesus is encountering people who have been deprived of power and is giving them blessings. "Daughter, your faith has saved you. Go in peace."

 

Pastor Nozomu Sugiyama