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『祝福のコミュニティ』ルカによる福音書14:15~24

神の国での食事のたとえ

 このたとえ話は、神の国での食事に関するものです。神の国の食事――それは神様が主人として私たちをもてなす宴会です。イザヤ書25章を読むと、それは素晴らしい食事が用意されているだけでなく、「主なる神は、すべての顔から涙をぬぐい、ご自分の民の恥を地上からぬぐい去ってくださる」(イザヤ25:8)ものだとわかります。悲しみも、苦しみも、すべて取り除かれた、喜びとお祝いの宴会が、神の国での食事です。そのような宴会には、誰でも招かれたいと思います。

 このたとえ話には、神の国の食事に招かれる人たちのことが語られています。また、神様がキリストの体である教会をどのような交わりの場となされるのか、ということも示されます。それは、自分は招かれないと思っている人をも熱心に招かれる、祝福のコミュニティです。

 

招待を断った人たち

 このたとえ話は、ある家の主人が宴会を催そうとして、大勢の人を招こうとしたところから始まります。主人は当時の慣例に倣って、友人たちに事前に宴会の案内をしました。そして、宴会の準備が整ったら僕を送って、「もう用意ができましたから、おいでください」(14:17)と言わせました。

 ところが、招待をした人たちは次々と宴会への欠席を申し出ました。最初の人は、「畑を買ったので、見に行かねばなりません。どうか、失礼させてください」と言いました(14:18)。また、二番目の人は、「牛を二頭ずつ五組買ったので、それを調べに行くところです。どうか、失礼させてください。」と言いました(14:19)。彼らは緊急の用事を理由にして招待を断ります。ただ、よく考えてみると、それは本当の理由ではないのかもしれません。

 彼らは畑や牛を既に買っており、代金も支払った後でそれぞれの様子を見て調べなければならない、と言います。しかし、それが畑であっても、牛であっても、買う前に十分に調べていない、ということは考えにくいことです。畑であれば、取引には少なくとも数カ月、長ければ数年もかかります。その土地の土壌の質や日当たりなどを十分に調べ、価格の交渉をして、ようやく購入することになるわけです。牛の場合はそこまで長くはかからなくても、健康状態などをチェックしておかないということはないでしょう。

 それは例えば、私たちが中古の家や車を買うときに、それを事前に見もせず、調べもせずに契約して代金を振り込んだ後で、急いで調べに行くようなものです。そんなことは誰もしないでしょう。もし事前に調べてあるなら、宴会の招待を突然断ってまで、急いで見に行く必要はありません。

 また、三番目の人は、「妻を迎えたばかりなので、行くことができません」と言って断りました(14:20)。家庭を大事にするのは良いことですが、これこそ急な用事ではありません。しかも彼は最初の二人とは違って、「どうか、失礼させてください」とすら言わないのです。

 どうやら、招待を断った人たちは、宴会に行きたいのに行けない用事ができたのではなくて、本当は行きたくないのに招待されてしまったから、適当な理由をつけて断ったようです。彼らの本心はわかりませんが、主人に対する反感や敵意のようなものをもっていたのかもしれません。

 

境界線を越える神様の招待

 宴会の準備はすっかり整ったのに、招待した人が誰も来ない、という報告を受けて、主人は怒ります。けれども、主人は怒り続けるのではなく、宴会を中止にするのでもなく、予想外の行動に出ました。主人は僕に言いました。

  「急いで町の広場や路地へ出て行き、貧しい人、体の不自由な人、

  目の見えない人、足の不自由な人をここに連れて来なさい。」(14:21)

 主人は急遽、別の人たちを招待しました。その人たちとは、およそ社交の場とは無縁の人たちでした。この人たちが町の広場や路地にいたのは、物乞いをするためだったのかもしれません。豪華な宴会に招待されることなど一度もなく、社会の片隅に追いやられ、そこでひっそりと暮らしている人たちを、主人は招いたのです。

 このような人たちは、イエス様が共に食事をし、福音を伝えた人たちであり、イエス様の教えを喜んで聞いた人たちです。神の国での食事には、これらの人たちも招かれること、この世の中心にはいない人たちにも神様の招きが届けられることを、イエス様は告げられたのです。

 主人の正体はさらに続きます。広場や路地にいた人たちを連れて来ても、まだ宴会の席は余っていました。すると主人は僕に命じました。

  「通りや小道に出て行き、無理にでも人々を連れて来て、

  この家をいっぱいにしてくれ。」(14:23)

 「小道」という言葉は「農地」や「垣根」とも訳されます。つまり主人は、村の中にいる人だけでなく、村の境界線の外にいる人たちをも連れてくるようにと命じているのです。そこで招待されるのは境界線の向こう側にいる人たち――他の村の人や異邦人です。主人は誰でもいいから連れて来なさい、と言ったのです。

 「無理にでも連れて来なさい」というのは、相手の意志を無視して強制連行することではありません。僕が主人の思いを代弁して、何としてでも主人の宴会に来てほしいと必死に願いなさい、ということです。この言葉には、神様が神の国での食事に私たちを招こうとする情熱が表れています。

 招待された人たちは、誰もが驚いたことでしょう。神様の招きは、どのような壁も、どのような境界線も超えて届けられます。神の国での食事に招きたいという神様の情熱は、私たちにも、またすべての人たちにも向けられているのです。

 

祝福のコミュニティ

 この数か月で、“ソーシャルディスタンス”という言葉がすっかり定着しました。対策としての距離はもちろん必要ですが、私はこのコロナ危機の中で、人と人との間にあった距離や壁も露わにされていると思います。その距離や壁は国籍や人種、性別、あるいは雇用形態、財産を含めた社会的な地位、年齢の違いなどに現れています。

 このような状況において、教会はどんな群れであるようにと神様に招かれているのか、と問う中で、私はジャン・バニエの言葉に出会いました。彼は知的障がいをもつ人と持たない人が共に生活するコミュニティ「ラルシュ共同体」を設立した人です。『暴力の世界で柔和に生きる』(Living Gently in a VIOLENT WORLD)という書籍の中で、ジャン・バニエは福音のヴィジョンを次のように語っています。

 

 「福音がもたらすヴィジョンは、わたしたち人間は一つになることができるという約束です。それは、一致と平和と受容というヴィジョンです。それは、人と人との間にあり、そして集団と集団の間にもある壁は崩れていくという約束であり、しかも、力づくでそのことが達成されるのではないという約束です。そのことは、変革を通して、社会階層の底辺から始まります。

 神は最も蔑まれている人たち、まさに社会の底辺にある人たちをお選びになったのです。この人たちは、ある集団の中で厚遇を受けながら賞賛され昇進していくことに心を奪われることはありません。最も大切なものを叫び求めているのです。つまり、愛を求めて。」

 

 イエス様が語り伝え、表した福音のヴィジョンも、「一致と平和と受容」であした。イエス様は最も大切な愛を叫び求める人々を招き、その人たちの友となることから、このヴィジョンへと向かう歩みを始められました。イエス様は力による支配や統合ではなく、友となることで壁を崩されるのです。

 人と人との間に作られた距離や壁は、苦悩の物語を生み出しています。私たちはそれを前にしたとき、何をしたらよいのかわからなくなり、何もできない自分に無力感を感じることがあります。そんな私たちにこそ、共同体(コミュニティ)が必要だ、とジャン・バニエは語ります。自分では何もできない私たちが、共にいる場としての共同体(コミュニティ)です。私たちが愛されていることを知り、イエス様を信じ、そのヴィジョンを共有することは、独りではできません。そのために、共同体(コミュニティ)が必要なのです。

 その共同体(コミュニティ)を作るために必要なことは三つあると、ジャン・バニエは言います。それは「同じ食卓で共に食べること」、「共に祈ること」、そして「共に祝うこと」です。祝うことは、「一緒にいられてうれしい」と語り合うことだと言います。

 

 「おそらく、わたしたちに最も必要なことは、弱い人たちや傷つきやすい人たちと共に喜び祝うことなのです。おそらく、最も大切なことは、祝福のコミュニティをつくる方法を学んでいくことなのです。おそらく、わたしたちが共に楽しむことを学ぶとき、この世界は変えられていくのです。それは深刻な事柄について語り合わないということではありません。しかし、おそらく、わたしたちの世界が何よりも必要としているのは、わたしたちが人生を共に祝い、わたしたちの世界の希望の印となるコミュニティです。おそらく、互いに愛し合うことは可能なことなのだ、という印をわたしたちは必要としているのです。」

 

 神の国での食事に招かれない人はいません。けれども、人との距離も壁も取り除こうとする主人に反発して、その招きを断る人はいます。それでも主イエスは怒りに身を任せるのではなく、壁の外に置かれた人々を招き、神様のヴィジョンを現しました。イエス様に導かれるとき、教会もこのヴィジョンを現す群れとなるでしょう。急激な変化をする世界にあっても、人との距離や壁が苦悩を生む世界であっても、教会が祝福のコミュニティとされるならば、それはこの世で神様の希望を示す印となるのです。

 

(2020年6月7日/牧師・杉山望)


June 7th,2020  Sunday Service

"A community of blessing"

Scripture reading taken from Luke 14:15~24

 

The Parable of the Great Banquet

  This parable is about eating in the kingdom of God. The feast in the kingdom of God, a banquet where God prepares for us the way a master prepares for his guests. If you read Isaiah chapter 25, you will know that not only was a great meal provided, but "The Sovereign Lord will wipe away the tears from all faces; he will remove his people’s disgrace from all the earth." (Isaiah 25:8) A banquet of joy and celebration, with all sadness and suffering removed, that is the feast in the kingdom of God. I would think that everyone wants to be invited to such a banquet.

  This parable tells about the people invited to eat in the kingdom of God. It also shows what kind of fellowship God wants to happen in the Church, the body of Christ. It's a community that blesses by enthusiastically invites those who think they aren't invited.

 

Those who declined the invitation

  This parable begins when a master of a house tries to invite a large number of people to hold a banquet. Following the customs of the time, the master informed his friends about the banquet beforehand, and when the banquet was ready, he will send me to say, "Come, for everything is ready" (14:17).

  However, the invitees in turn gave reasons to be absent from the banquet. The first person said, "I bought a field, so I have to go see it. Please excuse me," (14:18). The second person also said, "I bought five sets of two cows each, so I'm going to check it. Please excuse me." (14:19). They declined the invitation because they had urgent business. But if you think about it, it may not be the real reason.

  They say they have bought fields and cows, and after paying for them, they need to check out their purchases. But whether it's a field or a cow, it's hard to imagine that you haven't done enough research before buying it. In the case of a field, trading can take at least months, and maybe years if it is a long transaction. The quality of the soil of the land and the sun, etc. need to be thoroughly investigated and prices need to be negotiated before the purchase is finally made. In the case of cattle, even if it doesn't take that long, there is no reason not to check the health condition. 

  It's like, for example, when we buy a used home or car, we don't even investigate it nor do we even have a look at it, we just sign the contract, transfer the money, and then rush to check out our purchases. No one will do that. If you've checked in advance, you don't have to turn down the banquet invitation just to rush to see your purchases.

  The third person refused, saying, "I just got married, so I can’t come." (14:20). It's good to take good care of your home, but it's not an urgent need. And unlike the first two, he doesn't even say, "Please excuse me."

  Apparently, the people declined the invitation because they didn't really want to go, rather than because they wanted to go to the banquet but couldn't. I don't know what they really are, but they may have had some kind of antipathy or hostility towards the organizer of the banquet.

 

Invitation of God crosses over borders

  The owner got angry when he receives a report that not one of the invited attended the party even though the party is ready. However, the owner did not stay angry nor did he cancel the banquet and did something unexpected. The master told me.

 

 "Go out quickly into the streets and alleys of the town and bring in the poor, the crippled, the blind and the lame.” (14:21)

 

  The master hurriedly invited other people. They were probably people who aren’t familiar with social events. The reason these people were in town squares and alleys may be because they were begging. They were never invited a luxurious banquet and were driven to a corner of society and quietly lived there. Those were the kind of people that the master invited.

  These are the ones that Jesus dined with and shared the gospel, and these are the ones were willing to hear Jesus' teaching. Jesus told us that these people will be invited to eat in the kingdom of God, and that God's invitation will be delivered to those even if they are not at the center of the world.

  The character of the master didn’t stop there. Even after the people who were in the plaza or alley were brought here, there were room in the banquet. Then the master ordered me.

 

 “Go out to the roads and country lanes and compel them to come in, so that my house will be full.” (14:23)

 

  The word “country lanes” is also translated as “farmland” or “hedge”. In other words, the master is commanding not only those who are inside the village, but also those who are outside the borders of the village. The people on the other side of the borders that were invited are people from other villages and Gentiles. He told me to bring him anyone that is available.

  "Compel them to come" does not mean ignoring the will of the other person and forcibly bringing them. It means that I, speaking on behalf of my master, desperately ask them to come to the banquet of the master. These words reflect the passion of the God invites us to eat in the kingdom of God. All of the invited people would be surprised. God's invitation is delivered across all walls and borders. God's passionate invitation to eat in the kingdom of God is open to us and everyone else.

 

A community of blessing

  The word “social distance” has become firmly established in the last few months. Distance is of course necessary as a countermeasure, but I think that during this corona crisis, the distances and walls that existed between people were also exposed. The distance and barriers are reflected in differences in nationality, race, gender, employment status, social status including property, and age.

 In such a situation, I asked myself, what type of group is God inviting the church to be? And it was then I bumped into Jean Vanier’s words. Jean Vanier is the person who founded the community "L’Arche Community" where people with and without intellectual disabilities live together. In the book (Living Gently in a VIOLENT WORLD), Jean Vanier describes the gospel vision as follows:

 

  [We have to come back to the gospel vision. When I reflect on the gospel vision, I find that it is incredible. It is a promise that we human beings can get together. It is a vision of unity, peace and acceptance. It is a promise that the walls between people and between groups can fall, but this will not be accomplished by force. It will begin at the bottom of the ladder of our societies. 

 He has chosen the most despised, the people right at the bottom of society. They are not obsessed with being well-situated in a group that offers acclaim and promotion. They are crying for what matters most: love. And God hears their cry because in some way they respond to the cry of God, which is to give love.]

 

  The gospel vision that Jesus spoke and expressed was also "unity, peace, and acceptance." Jesus invited the people who cried out for the most important thing, love, and he began the journey toward this vision by becoming friends with them. Jesus breaks down the wall by becoming a friend, not by rule or integration by force. 

  The distance and walls created between people tells a story of distress. When we stand in front of that story, we don't know what to do and we feel powerless to be able to do anything. That's exactly what we need a community, says Jean Vanier. We are a community where those who cannot do anything alone can be together. Knowing that we are loved, believing in Jesus and sharing that vision cannot be done alone. For that, we need a community.

  Jean Vanier says there are three things that need to be done to create that community. It is "to eat together at the same table," "to pray together," and "to celebrate together." To celebrate together is to say, "I'm glad to be together with you".

 

  [Maybe what we need most is to rejoice and to celebrate with the weak and the vulnerable. Maybe the most important thing is to learn how to build communities of celebration. Maybe the world will be transformed when we learn to have fun together. I don’t mean to suggest that we don’t talk about serious things. But maybe what our world needs more than anything is communities where we celebrate life together and become a sign of hope for our world. Maybe we need signs that it is possible to love each other.]

 

  There is no one who is uninvited to eat in God's Kingdom. However, there are those who refuse the invitation by repelling the master who tries to remove the distance and the wall. Still, the Lord Jesus did not veils himself in anger, but invites the people who were placed outside the wall to reveal the vision of God. When we are led by Jesus, the church will be a group that manifests this vision. Whether in a world of rapid change or in a world where distances and barriers to people cause distress, if the church is a community of blessing, it will be a sign of God's hope in this world. 

 

Pastor Nozomu Sugiyama