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『すべての顔から涙が拭われる日』イザヤ書25章4~10節

Ulrike MaiによるPixabayからの画像

 

人は誰もが、その生涯を終えるときを迎えます。どれほど人類社会が変化したとしても、例外なく誰もが経験することが「死」です。しかし、死に対する向き合い方は、みんなが同じではありません。今日は聖書の信仰が語る死について、共に読みたいと思います。それは同時に、死に打ち勝ち、生命を与える神様のことを考えることにもなります。

 

 

孤独と忘却の死

 

死について考えるために、まずは生命について聖書が語っていることを見てみましょう。

 

「主なる神は、土(アダマ)の塵で人(アダム)を形づくり、その鼻に命の息を吹き入れられた。人はこうして生きる者となった。」(創世記2章7節)

 

人間の肉体というのは、土の塵に過ぎません。土の塵を形作っただけでは生きられません。そこに神様によって命の息を吹き入れられることで、はじめて生きる者となったのです。生きているということは、神様から吹き入れられた命の息をその中に納めているということです。私たちは神様から生命力をいただいている。それが聖書の人間理解です。

 

そうすると、死ということは、命の息を失うということです。命の息は私たちのものではなく、神様のものです。私たちの命が終わる時、命の息は神様のもとへと返っていきます。貸し与えられていた命の息を神様にお返しすることで、私たちの肉体は塵となり、元の土に返っていきます。

 

死が問題となるのは、死が人としてのあらゆる関係を断絶していく場合です。どのような死も、故人と残された人との間を引き離してしまいます。しかし、もっと悪いことは、故人とのつながりが全く断たれ、忘れ去られてしまうことです。孤独となり、忘れられ、失われた者となることは、深刻な問題でした。

 

そのような死は、人の罪に対する報酬——罰——と考えられました。人との繋がりを断たれ、神様からも永遠に切り離されることは、暗闇の中に捨て置かれるようなものでした。

 

「主よ、わたしはあなたに叫びます。朝ごとに祈りは御前に向かいます。主よ、なぜわたしの魂を突き放し/なぜ御顔をわたしに隠しておられるのですか。わたしは若い時から苦しんで来ました。今は、死を待ちます。あなたの怒りを身に負い、絶えようとしています。あなたの憤りがわたしを圧倒し/あなたを恐れてわたしは滅びます。それは大水のように/絶え間なくわたしの周りに渦巻き/いっせいに襲いかかります。愛する者も友も/あなたはわたしから遠ざけてしまわれました。今、わたしに親しいのは暗闇だけです。」(詩編88編14~19節)

 

あらゆるものから引き離され、暗闇に留め置かれることは、何よりも恐ろしい罰でした。悲しみと共に恐怖と苦痛を伴うような死は避けるべきものでした。

 

 

死が滅ぼされるとき

 

このような死の力に対して、人間は無力でした。肉体が死ぬときだけでなく、人生の中で何度も死の力に脅かされていましたし、罪の誘惑に晒され続けていました。そんな人間にとって、安心できる砦、また避け所となったのは神様でした。

 

「まことに、あなたは弱い者の砦/苦難に遭う貧しい者の砦/

豪雨を逃れる避け所/暑さを避ける陰となられる。」(イザヤ書25章4節)

 

イスラエルの民は、幾度となく死の力に襲われてきました。それは死の危機に陥ることもあれば、争いが起こり、国の滅亡の危機もありました。食糧を得られずに苦しむこともあれば、人との繋がりが断たれ、孤独に生きることもありました。それらは突然、起こったものもあれば、自らの罪によって引き起こしたものもありました。

 

死の力は人と人とを分け隔て、人を神から引き離そうとします。人は自ら神を捨て、人を裏切り、滅びの道へと進むことさえあります。それはまるで豪雨に打たれ、暑さに焼かれるようなことでした。

 

しかし、そのような時でさえ、いや、そのような時にこそ、神様は「弱い者の砦/苦難に遭う貧しい者の砦」(イザヤ書25章4節)となられました。悔い改めて神様に立ち返り、主を呼び求めて、その力に信頼する人々は、神様によって守られたのです。イスラエルの民は、祖先の経験を通して、神様が死に打ち勝つ方であることを知ったのです。

 

そして神様は、いずれ死を滅ぼし、すべての人々と共に盛大な祝宴を開かれることを約束してくださいました。

 

「万軍の主はこの山で祝宴を開き/すべての民に良い肉と古い酒を供される。それは脂肪に富む良い肉とえり抜きの酒。主はこの山で/すべての民の顔を包んでいた布と/すべての国を覆っていた布を滅ぼし、死を永久に滅ぼしてくださる。」(イザヤ書25章6~8節)

 

「顔を包んでいた布」と「国を覆っていた布」は、人々を脅かしてきたもののシンボルです。神様はすべての人・すべての国からその覆いを取り除き、恐れも、悲しみも、苦しみも、すべて取り去ってくださるのです。そして誰もが主の食卓——喜びの祝宴——を共に囲んで、主が成し遂げられた救いの業を喜び祝うのです。

 

そのときには、「主なる神は、すべての顔から涙をぬぐい/御自分の民の恥を/地上からぬぐい去ってくださる。」(イザヤ書25章8節) そのときには、もはや誰も泣くことはありません。誰も恥じ入ることはありません。神様は全ての人を「御自分の民」と呼ばれます。誰も辱められず、誰も苦しめられず、悲しみは喜びに変えられ、死はなく、生命に満ち溢れるのです。

 

 

主の日を待ち望む

 

死はこの世の生涯の終わりであり、故人との別れの時でもあります。しかしその死は、私たちや神様から故人を引き離すようなものではありませんでした。地上の生涯を終えた時、私たちは神様から預かった命の息をお返しし、主のもとへと召されていきます。死の力は、私たちを闇に葬ることはできず、神様から引き離すことはできないのです。

 

死の力が打ち破られたこと。それは将来の約束であるだけでなく、イエス・キリストの死と復活によって、既に決定的な事実となりました。主イエスは十字架にかけられて死に、一度は死の力に完全に引き渡されました。死に至るその受難を通して、主イエスは人々から見捨てられ、神様からも見捨てられるという、死の力の全てを――その恐怖と苦痛の全てを味わい尽くされました。

 

しかし主イエスは三日目に死から甦り、死の力を打ち破る神の力を露わにされました。陰府にまで降られた主イエスは、もはや私たちから離れることはありません。私たちがどこにいても――たとえ滅びに向かっていようとも――そこから救い出し、再び生命を与えることができるのです。

 

「神がわたしたちを救い、聖なる招きによって呼び出してくださったのは、わたしたちの行いによるのではなく、御自身の計画と恵みによるのです。この恵みは、永遠の昔にキリスト・イエスにおいてわたしたちのために与えられ、今や、わたしたちの救い主キリスト・イエスの出現によって明らかにされたものです。キリストは死を滅ぼし、福音を通して不滅の命を現してくださいました。」(テモテへの手紙二 1章9~10節)

 

死は終わりではない。死も私たちを神様から引き離すことはできない。神様を通して私たちは、死によってもなお結び合わされ、共に主の救いのときを待ち望むのです。

 

「その日には、人は言う。見よ、この方こそわたしたちの神。わたしたちは待ち望んでいた。この方がわたしたちを救ってくださる。この方こそわたしたちが待ち望んでいた主。その救いを祝って喜び躍ろう。」(イザヤ書25章9節)

 

誰もが共に主の用意された祝宴を囲み、共に主の救いを喜び祝う日。そこではもはや悲しみも、恐れも、苦しみもなく、すべての顔から涙は拭われ、すべての人の恥は取り去られる日。その日には、今生きている私たちも、先に召された人々も、共に主との交わりの中で喜び踊るのです。その主の日を待ち望み続けましょう。

 

牧師 杉山望


November, 20, 2022, Sunday Worship Service(Memorial Service)

“The Day Tears Are Wiped Away from All Faces”

Isaiah 25:4-10

 

 

There is an end to everyone’s lives. No matter how much our society has changed, death is something we all experience without exception. However, everyone does not face death in the same way. Today I would like to read with you what the Bible says about death. This will also help us to think about God, who conquers death and gives life.

 

 

Death Comes with Loneliness and Oblivion

 

To think about death, let us first look at what the Bible says about life.

 

“Then the Lord God formed a man from the dust of the ground and breathed into his nostrils the breath of life, and the man became a living being." (Genesis 2:7)

 

The human body is nothing more than the dust of the ground. What is simply created from dust does not have life. It is only when God breathes into it the breath of life that it becomes a living being. Being alive means that we keep the life that God breathed into us. We receive a life force from God. That is the biblical understanding of human beings.

 

Death, then, is the loss of the breath of life. The breath of life is not ours, but God's. When our lives end, the breath of life returns to God. By giving back to God the breath of life that was lent to us, our bodies turn to dust and return to the earth from which they were formed.

 

Death becomes a problem when it severs all relationships we have. Any death separates the deceased from those left behind. But what is worse is when the connection to the deceased is completely severed and forgotten. To be alone, forgotten, and lost is a serious matter.

 

Such death is considered the wages - the punishment - for our sins. To be cut off from others and from God forever is like being cast into darkness.

 

“But I cry to you for help, Lord;

    in the morning my prayer comes before you.

Why, Lord, do you reject me

    and hide your face from me?

From my youth I have suffered and been close to death;

    I have borne your terrors and am in despair.

Your wrath has swept over me;

    your terrors have destroyed me.

All day long they surround me like a flood;

    they have completely engulfed me.

You have taken from me friend and neighbor—

    darkness is my closest friend. " (Psalm 88:13-19)

 

To be separated from everything and kept in darkness is the most terrible punishment of all. Death is to be avoided, as it is to be accompanied by fear and pain as well as sorrow.

 

 

When Death is Destroyed

 

Against this power of death, we are helpless. Not only at the time of physical death, but many times in our lives we are threatened by the power of death and is continually exposed to the temptation of sin. In such a condition, God becomes our fortress and refuge.

 

“You have been a refuge for the poor,

    a refuge for the needy in their distress,

a shelter from the storm

    and a shade from the heat.” (Isaiah 25:4)

 

The Israelites were repeatedly attacked by the forces of death. People were sometimes in danger of death, and sometimes in danger from the destruction of their nation. Sometimes they suffered from lack of food, and sometimes they lived in solitude, being cut off from other people. Sometimes accidents happened suddenly, and other dangers were caused by their own sins.

 

The power of death separated people from each other and from God. It could even lead one to renounce God, betray others, and be condemned forever. It was like being drenched by a torrential downpour and baked by the heat.

 

But even in such times, or rather, it was precisely in such times that God became "a refuge for the poor, a refuge for the needy" (25:4). Those who repented, turned to God, called out to the Lord, and trusted in His power were protected by God. Through the experiences of their ancestors, the Israelites learned that God conquered death.

 

God promised that He would eventually destroy death and hold a great feast with all people.

 

“On this mountain the Lord Almighty will prepare

    a feast of rich food for all peoples,

a banquet of aged wine—

    the best of meats and the finest of wines.

On this mountain he will destroy

    the shroud that enfolds all peoples,

the sheet that covers all nations;

    he will swallow up death forever." (Isaiah 25:6-8)

 

The "shroud that enfolds all peoples" and the "sheet that covers all nations" are symbols of the things that have threatened people. God will remove that covering from everyone and every nation, and He will take away all fear, sorrow, and suffering. Then everyone will gather around the Lord's table - a feast of joy - to rejoice and celebrate the work of salvation that He has accomplished.

 

Then “[t]he Sovereign Lord will wipe away the tears from all faces; he will remove his people’s disgrace from all the earth." (Isaiah 25:8) At that time, no one will weep anymore. No one will be ashamed. God calls everyone "His people.” No one will be disgraced, no one will be afflicted, sorrow will be turned into joy, there will be no death, and life will abound.

 

 

Waiting for the Day of the Lord

 

Death is the end of our earthly life and the time to say goodbye. However, death is not something that separates the deceased from us or from God. When we finish our earthly life, we give back the breath of life that God has entrusted to us and are called to be with the Lord. The power of death cannot keep us in darkness and cannot separate us from God.

 

The power of death has been defeated. It is not only a promise of the future, but it has already become a definitive fact through the death and resurrection of Jesus Christ. The Lord Jesus died on the cross and was once completely handed over to the power of death. Through His Passion leading to death, the Lord Jesus experienced the full force of death - all its horror and pain, being abandoned by people and by God.

 

However, on the third day, Jesus rose from the dead and revealed the power of God over the power of death. Jesus, who descended even to the grave, will no longer leave us. Wherever we are - even if we are headed for destruction - He is able to rescue us from the destruction and give us life again.

 

“He has saved us and called us to a holy life—not because of anything we have done but because of his own purpose and grace. This grace was given us in Christ Jesus before the beginning of time, but it has now been revealed through the appearing of our Savior, Christ Jesus, who has destroyed death and has brought life and immortality to light through the gospel." (2 Timothy 1:9-10)

 

Death is not the end. Neither can death separate us from God. Through God we are still connected together beyond death, and together we look forward to the time of the Lord's salvation.

 

“In that day they will say,

‘Surely this is our God;

         we trusted in him, and he saved us.

This is the Lord, we trusted in him;

         let us rejoice and be glad in his salvation.’" (Isaiah 25:9)

 

It is the day when everyone gathers around the feast prepared by the Lord to rejoice and celebrate His salvation together. It is the day when there will be no more sorrow, fear, or suffering. It is the day when tears will be wiped from all faces and shame be erased. On that day, we, who are alive now, and those who have been called before us will dance joyfully together in communion with the Lord. Let us continue to look forward to that Day of the Lord.

 

Pastor: Nozomu Sugiyama