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『共に祝福を受けるための旅』創世記12章1~3節

Foundry CoによるPixabayからの画像

 

 

田口昭典先生が、福岡へ旅立ち、ベタニヤ村教会で牧師としての新たな働きを始められるまで2週間を切りました。今日の礼拝の中で、その働きを覚えて共に祝福の祈りをささげます。この出来事を覚えながら、今日は神さまからの召命について、聖書の御言葉を読みたいと思います。

 

聖書の中には、アブラハムのように、神さまから特別な使命を与えられ、その使命を果たすように招かれた人びとが描かれています。他方で、すべての人は、神さまからいのちを与えられ、その人として生きる使命が与えられています。どちらも神さまからの召命です。そしてその召命は、祝福となることと結びついている出来事です。

 

 

祝福したい神さま

 

創世記12章は、アブラハムの召命物語です。ここでのキーワードは「祝福」であり、2節から3節までの短い箇所だけで、「祝福」という言葉が5回も繰り返し語られています。アブラハムの召命は、神さまが人を祝福する、という出来事と関連しているのです。

 

これと対照的なのが、創世記3章から11章までの物語です。そこでは「呪い」という言葉が5回(3:14・17、4:11、5:29、9:25)、繰り返して語られます。アダムとエバ、カインとアベル、アダムの系図、ノアの箱舟……それらの物語は、神さまに創られ、祝福されたはずの人間が、祝福を失い、呪われたことを物語っていました。

 

祝福を失うということは、生命を失うということです。それは生きる力を失い、生きるための大切な関係を損ない、生きていくための道しるべを失うことです。神さまの御許から迷い出て、再び混沌の中へ陥っていくようなものです。

 

人間が招いた呪いを、神さまは黙って見過ごすことはなさいませんでした。神さまは新たなことを行う決心をし、行動を開始しました。そこで神さまがなされたことは、人間を通して祝福する、ということでした。

 

ですから、アブラハムの召命という出来事は、神さまのためのものではないのです。私たちのため、この世に生きる人びとのために、神さまは心を動かし、行動される。私たちが呪いの中にいる時に、それを見過ごすことなど、神さまにはできないのです。神さまはあなたを祝福したい。あなたに生命を与え、あなたを生かしたい。それがいつも変わらない神さまの思いなのです。

 

忘れないでいたいことがあります。それは、この世界は私たち人間の手の中にはない、ということです。私たちには、この世界を――自分の人生さえも――思いのままにすることができません。この世界の全てを人間が決めている、と思い込むと、聖書の物語は色あせてしまい、力を失います。

 

この世界にも、それぞれの人生にも、私たちには手の届かない事柄があります。神さまはご自身に委ねるようにと私たちを招きます。神さまは私たちの思いを超えて、祝福し、生命を与えようとしてくださる。だから私たちは神さまに委ねて生きるのです。

 

 

祝福となることへの召命

 

さて、私たち人間を再び祝福するために、神さまがなされたことが、アブラハムの召命でした。

 

 「あなたは生まれ故郷、父の家を離れて、わたしが示す地に行きなさい。」(創世記12章1節)

 

彼は神さまの示す地に向かって、新しく歩き始めることが求められました。そこでどんなことが起こるのか、何をしていくのか、ということは語られていません。主の言葉に従って旅立つことが、神さまからアブラハムに命じられたことでした。

 

ただし、その命令には、約束が伴っていました。

 

 「わたしはあなたを大いなる国民にし、あなたを祝福し、あなたの名を高める。

  祝福の源となるように。

  あなたを祝福する人をわたしは祝福し、あなたを呪う者をわたしは呪う。

  地上の氏族はすべて、あなたによって祝福に入る。」(創世記12章2~3節)

 

アブラハムは主の言葉に従って旅立ちました。彼は神さまの約束に向かって旅立ったのです。あなたを祝福する、という神さまの約束。神さまによって祝福されるところ、祝福される生き方。それがアブラハムの目的地となりました。

 

しかもその祝福は、彼だけに留まりません。他の人たちも、あなたによって祝福される、ということも約束されていました。新共同訳聖書では、「祝福の源となるように」と訳されていますが、原文は「祝福となれ」と訳されます。神さまの召命は、形は様々ではあっても、「祝福となる」という点では共通しているのではないでしょうか。

 

 

祝福される伝道隊

 

しかしそれは、いわゆる「トリクルダウン仮説」で考えられているようなものではありません。この仮説では、持っている人が更に与えられて豊かになれば、持っていない人にも自然とおこぼれが行き渡る、と言われてきました。しかし現実は、マタイによる福音書にあるように、「持っている人は更に与えられた豊かになるが、持っていない人は持っているものまでも取り上げられる」ということが起こっています。

 

トリクルダウン仮説は、むしろ呪われた人間の姿を物語っているように思えます。神さまの祝福は、持っている人と持っていない人の格差によって広がっていくようなものではないと思うのです。それではどのようなことなのでしょうか。

 

先週、中部地方連合の少年少女会による隣人に出会う旅が行われました。今年は福井教会で奉仕と交わりを行い、北陸3教会の礼拝に分かれて出席しました。感染防止のために、ゆっくりと交流することができなかったことは残念でしたが、参加した少年少女も、また受け入れた北陸3教会も、祝福された時となりました。

 

私は20代のころに、北関東地方連合の青年伝道隊に参加していました。スタッフとして企画・運営も行ってきました。伝道隊では、一つの教会に出かけて行って、チラシ配りをしたり、子どもたち向けのプログラムを行ったり、礼拝での奉仕をしたりしました。その教会の方々に喜ばれ、感謝されました。でも、毎回感じていたことは、伝道隊として出かけて行った自分たちの方が励まされ、祝福されていた、ということです。

 

 

召命への応答

 

祝福というのは、一方通行で与えられるようなものではないのかもしれません。それは携えていき、分かち合うもの――あるいは与え合うもの――です。神さまの祝福は、上から下へ流れるように広がるのではなくて、五千人の給食でパンが分かち合われたように、人から人へと受け渡されていくものなのかもしれません。

 

神さまは、人を通して他の誰かを祝福することができます。私たちも、色んな人から祝福を受け取ってきたのではないでしょうか。また、金沢教会としても、連盟の協力伝道の中で、色々な祝福を受けてきました。私たちもまた、他の誰かの祝福となり、また他の教会の祝福となりながら、歩んできたのです。

 

神さまからの召命を受けた私たちは、「あなたを祝福する」という神さまの約束に向かって旅を続けます。そのために、アブラハムのように、時にこれまで留まっていたところから離れることもあります。これまでの生き方を変えることもあります。その旅の途上で、何度も神さまの祝福を受けながら、約束が成就する目的地を目指し、またその成就を祈り求めています。

 

その約束は、私の祝福であると共に、私の隣人の祝福でもあります。すべての人を祝福することが神さまの約束だからです。この約束を信じ、神さまの言葉に信頼して生きることが、神さまからの召命への応答なのです。

 

 

牧師 杉山望


August, 28, 2022, Sunday Worship Service

"The Journey to Be Blessed Together"

Scripture reading is taken from Genesis 12:1-3 

 

 

Reverend Akinori Taguchi will be going to Fukuoka to serve as a pastor of the Japan Baptist Convention (JBC) ‘s "Fukuoka Bethany Village Church" in less than two weeks. So, in today's worship service, we will take time to pray together for the blessing of the start of a new ministry. Along with that, let us read about God's calling through today's passage.

 

In the Bible, we read of people like Abraham who have been given a special mission or a certain calling by God. But if you look at things from a different perspective, we are all given our lives by God and called to live out that life. Both are callings from God. And like Abraham, our calling will lead us to be a blessing.

 

 

God Wants to Bless

 

Genesis chapter 12 is the story of Abraham’s calling. The keyword here is “bless/blessing.” The words “bless,” or “blessing” is repeated five times in just two verses (Genesis 12:2-3). From this, it can be said that Abraham’s calling is associated with God’s blessing. 

 

On the contrary, a word that repeatedly comes throughout Genesis chapter 3 through chapter 11 is “curse”. The word “curse” is repeated five times in these chapters (Gen. 3:14, 3:17, 4:11, 5:29, 9:25). The stories of Adam and Eve, Cain and Abel, Adam’s genealogy, and Noah’s ark all tell of people who were supposed to have been created and blessed by God but lost their blessings and were cursed.

 

“To lose one’s blessings” means to lose life itself. It refers to the loss of strength to live and important relationships, which are vital for living. It refers to losing our way through life as if we were wandering away from God’s presence and plunging back into chaos. 

 

And the “curse” that humans brought upon themselves was something that God would not ignore or sit idly by. Rather, it was something that moved God to act and do something new. And what God did was to “bless through” (Gen. 12:3) Abraham. 

 

Therefore, the calling of Abraham was not FOR God. It was for us and all people. Because God cannot stand by and watch us being cursed, God was moved to act. God is moved because God wants to bless us. God wishes to give life and give it abundantly. This is the unchanging will of God. 

 

At the same time, another we should keep in mind is that the world is not in our hands. We have no control over this world or even our own lives. When we assume that we humans determine all that goes on in this world, that is when the Bible becomes almost meaningless. 

 

In other words, there are things in this world and areas in each of our lives that are beyond our control. Those are the things that God calls us to submit. And when we do, what is to follow is God’s blessings and abundant life that surpasses all our thoughts. This is why we entrust ourselves to God. 

 

 

The Call to “Be a Blessing”

 

Thus, the call of Abraham was God’s plan to bless us all once again. 

 

“The Lord had said to Abram, “Go from your country, your people and your father’s household to the land I will show you.” (Gen. 12:1 / New International Version (NIV))

 

Abraham was called to go towards the land that God would show him. He was not told what would happen there or what he would do. All that was asked of Abraham was to go according to the word of the Lord. And God’s word was accompanied by a promise. 

 

“I will make you into a great nation, and I will bless you; I will make your name great, and you will be a blessing. I will bless those who bless you, and whoever curses you I will curse; and all peoples on earth will be blessed through you.” (Gen. 12:2-3 / NIV)

 

Abraham stood on God’s word and headed off towards the promise God had made to him—the promise to bless. His destination was a life and a place blessed by God. And that blessing was just not for him. All people on earth were to be blessed through him. 

 

When we look at the last part of verse two in the Japanese New Interconfessional Translation, which is the translation that was read earlier, it is written: “be the source of blessing.” The original Hebrew text says, “be a blessing,” (as the New International Versions is translated). Although our calling from God may differ from Abraham’s, one common thing would be that God calls us to “be a blessing.” 

 

 

The Mission Team that Blessed Us

 

However, this difference in the Japanese translation is something we should be careful about. By translating this passage to “be the SOURCE of blessing,” it gives an image that God’s blessing is something that trickles down from a certain source or fount, which almost sounds like the “trickle-down theory.” This economic theory refers to the idea that granting benefits to the rich or people at the top of a system will eventually be passed on to the people lower down the system. But the Gospel of Matthew makes it clear that this is not a reality. 

 

“For whoever has will be given more, and they will have an abundance. Whoever does not have, even what they have will be taken from them” (Matthew 25:29 / NIV)

 

It could be said that the trickle-down theory imagery illustrates the cursed human state. God’s blessing is not something that flows down and spreads through the divide between those who have and those who do not. So, what does it mean to “be a blessing”?

 

Last week, the JBC’s Chubu-Region-Youth Committee’s Summer Mission Trip was held simultaneously at the three JBC churches in the Hokuriku region—one of the churches being ours. On Saturday, twelve teens served JBC’s church in Fukui prefecture then later split into three groups to serve each church on Sunday. Although our time of fellowship was restricted due to COVID19 preventative measures, it was a blessed time for each of the team members and for the churches that hosted them. 

 

When I was in my twenties, I, too, participated in a similar mission trip that was held by the JBC’s North-Kanto-Region-Youth Committee. Eventually, I also had a chance to be involved in the planning of the mission trips as a staff member. Each summer we would go to a church in the region to hand out flyers, hold a special children’s program, or serve in the worship service. The churches that hosted us were grateful for the uplifting visit, but every time, it was always us, the mission team, who would feel more blessed and encouraged.

 

 

Responding to God’s Call

 

Through these experiences, it has dawned on me that perhaps blessings are not something that flows in a single direction. Blessings are to be shared. Just as bread was shared at the feeding of the five thousand, God’s blessing is be meant to be passed on from person to person; not something that flows from top to bottom.

 

Moreover, God works to bless us through others. Have you ever been blessed by another person? Take our church, Kanazawa Baptist Church, for example. Over the years, our church has been blessed through working together with other churches. We hope that we, too, have been a blessing to others through our ministry.

 

So, as we reflect on God’s calling today, let us go to the land that God shows us—towards the promise to bless us all. For some, this may mean leaving a place we have stayed so far, just like Abraham. For others, it could be a journey of leaving our old way of living and heading towards a new one. Either way, God will bless us repeatedly along the way, as we head towards and pray for the fulfilment of God’s promise. 

 

Remember, God’s promise is a blessing to us, as well as our neighbours because it is a promise to bless all people. Let us stand on this promise and trust in the Word for this is how we respond to God’s call.

 

Pastor: Nozomu Sugiyama