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『散らされて、結び合わされて』創世記11章1~9節

 

 

日本バプテスト連盟の機関誌である『バプテスト』誌のメッセージの依頼を受けました。今年度は「つながって、共に歩む」ことを主題として掲げられています。機構改革が行われ、私も関わった総会改革も行なわれます。その中で、多様な人びとがつながることをテーマにメッセージをしてほしいとの依頼でした。

 

ただ、聖書を読むと、つながることが何でもかんでも良しとされているわけではないことに気付かされます。むしろつながろうとする人々を散らし、その先に違いをもった人と人とを結び合わせるということも、主は行なわれます。主の良しとされたつながりについて、共に考えてみたいと思います。

 

 

バベルの塔の物語とその背景

 

この箇所は、「バベルの塔」の物語として知られています。物語の始め、世界中の人たちが「同じ言葉を使って、同じように話していた」といいます(創世記11章1節)。それは単に言葉が同じだったというだけではなく、一つの価値観を共有しており、同じように考え、同じように行動した、ということでしょう。人と人の間に違いはなく、一つの民であった、ということです。

 

するとその人々は、レンガとアスファルトを使って、「天まで届く塔のある街を建て、有名になろう」と話し合いました(創世記11章4節)。一人が言い出したのではなく、みんなで話し合い、同じ思いになって、天まで届く塔を建てる計画を実行しようとしたのです。

 

そんなものを作ろうとしたのは、バベルの人々が「全地に散らされることのないように」するためでした(創世記11章4節)。散らされること、バラバラになることを恐れたのです。人々が散らされたなら、違う言葉が話され、違うことを考えるようになり、違う行動をするようになるでしょう。そうなることをバベルの人々は恐れたのです。

 

するとそこに主なる神が降って来て、バベルの人々が建てた塔のある町を見ました。主はそれを良しとはしません。人々に違いがなく、みんな同じように考えているから、こんな企てが妨げられないのだ、と言って、主は人々の言葉を混乱させました。すると、お互いの言葉が聞き分けられなくなり、人々は世界各地に散らされてしまったのです。

 

この物語はとても印象的であり、何人もの画家が描いています。私が子どもの頃、ピーテル・ブリューゲルが描いた「バベルの塔」のジグソーパズルが家にありました。5000ピースのパズルで、テーブルがいっぱいになるほどの大きさでしたので、母や姉と一緒に何日もかけて挑戦したことを思い出します。ただ、このパズルは難しすぎたため、結局完成できずに崩してしまいました。バベルの塔を作ろうとすると、混乱が生じることを経験させられました。

 

巨大な塔のある町を建てようとしたとき、バベルの人々はそれによって「有名になろう」と言っていました(創世記11章4節)。「有名になる」というのは、単に名を知られているというだけではなく、自分たちだけが特別になり、巨大な存在になることを意味しています。散らされないようにすることは、仲間だけでまとまって、安全を図ろうとすることです。

 

バベルの塔にはモデルがありました。それは“ジッグラト”と呼ばれる巨大な塔です。縦横90m、高さも約90mにも達したと言われています。それはその町の神々を礼拝する場所でしたが、そこを支配する人間の巨大な力を象徴するものでもありました。違いをもった人々は、その巨大な力の下に服従させられました。そこでは一つにまとめられながら、強い者と弱い者――支配者と被支配者が生み出されていました。

 

 

無理に一致を生み出す力

 

強大な力のもとでは違いが失われ、人々は一つにまとめられます。逆にいえば、一つになることで大きな力をもつことができます。一つになるといっても、それはみんなが同じになることではなくて、誰かに力を集めていくことです。違いをもった人々を取り込んでいって、同じようなものにしていくことで、より大きな力をもつことができます。

 

たとえば北海道にはアイヌの言葉があり、沖縄には琉球の言葉があり、台湾には台湾の言葉があり、朝鮮半島には朝鮮の言葉がありました。しかし戦前の日本は欧米列強に対抗する力をもつために、北海道、琉球、台湾、朝鮮と次々に日本の中に取り込んでいき、日本語を使うことを強要しました。言葉だけでなく、様々な違いを無くして「一つの民」にしようとしたのです。

 

クーデターの発生から1年以上が過ぎたミャンマーは、130余りの民族で構成される多民族国家です。以前からミャンマー国軍と少数民族との間では争いが続いてきました。ミャンマーでは長く軍事独裁政権が続きましたが、民主化運動も行われてきました。それでも軍は、自分たちが政権を握っていないと国の統一は保てないと主張して、権力を維持しようとしてきました。

 

一つになることが、いつも否定的な意味を持つわけではないかもしれません。例えばスポーツでは、強力な指導者のもとでチームが一つになって試合に勝つ、ということもありえます。何としてもこの一戦は勝ちたい、というときには、それが確実な方法だと言えるかもしれません。

 

それでも、このような力による統一は、どうしても強制力を伴いますし、本来、人と人とがもっているはずの違いを無視するものであり、犠牲を生み出す危険性があります。そのような仕方で大きな力を持とうとすることを、主は妨げることがある、ということを、この物語から気づかされます。

 

 

違いをもった私たちが愛された

 

先週から、水曜礼拝を「聖書を読む会」という形に変えて再スタートしました。プログラムとしてはあまり変わってはいません。讃美歌を歌い、祈り、聖書を読み、メッセージを語ります。ただ、牧師だけが話しているのではなく、集まった方々の声も聞くことができるようにしたことが、一番変わったところです。

 

先週は母の日がありましたので、母と子に関する箇所を読みました。そのとき集まった方々に、「母について」どんなことを思い浮かべるか、聞いてみました。すると、集まった10人ほどの人たちが皆さん違ったことを話されました。それはこれまでの母との関係も、今の母や自分の状況も違っているからでしょう。

 

私たちはそもそも違っていますし、違った生き方をしてきました。同じことや似ていることもありますが、違っていることはそれ以上に挙げられるでしょう。そもそも主はこの世に生きるものを多様な姿で創られました。

 

「地は、それぞれの生き物を産み出せ。家畜、這うもの、地の獣をそれぞれに生み 出せ。」(創世記1章24節)

 

近年、生物多様性を守ろうという訴えが為されています。多種多様な生物が地球上に存在しており、互いに影響を与え合いながら生きている。その相互作用がなければ、どの生物も生きていくことができない、ということがわかったからです。

 

生物多様性の中には、「遺伝的多様性」というものもあります。同じ種の生物であっても、その中で色んな遺伝子をもった個体がいる方が、周りの環境が変わってもそれに対応することができる可能性が高くなります。そのために、同じ種の中でも個々に違いがあった方がいい、ということです。

 

それは人間も同じでしょう。主は私たちが違いをもつように創られました。違いがある方が望ましいのです。時代や社会は変化をしていきます。大小様々な集団も変化に晒されます。そのときに、みんな同じであるよりも、違いをもっている方が、形を変えながらでも続いていくことができるのです。

 

違うからこそ、気づくことがある。違うからこそ、見えるものがある。主は様々な違いをもった私たちを、それぞれの在り方で愛してくださり、受け入れてくださいました。私たちのありのままの姿を受け入れ、それぞれが語る言葉、それぞれが抱く思いを大切にされる。主は私たちが違っていることを良しとされるのです。

 

 

祝福に向かう旅

 

バベルの塔の物語で、主は人々の言葉を混乱させ、互いの言葉が聞き分けられぬようにしました。違いをもった人々が、それぞれの言葉を語れば、すぐに理解し合えるとは限りません。それがただ自分の思いを語るだけなのであれば、バベルのように人々は散らされて終わりになってしまいます。

 

散らされたことは、神の意志に反して一つになろうとした人間に対する裁きでした。けれどもそれは単なる罰ではありません。人々の全地に散らすことは、多様な命が増え広がるという主の創造の目的に適ったことでした。

 

もしそれが、人と人とが分断され、互いに関わり合いを持たないようにするものであれば、それは主の意図することではありません。あるいはまた、人と人とが敵対し、争うようなことになったとすれば、それも主の意図することではありません。神の目的は、人々を散らしてそれで終わり、というわけではないのです。

 

バベルの塔の物語は、アブラハムの召命と祝福の約束へとつながっていきます。主はアブラハムを、彼が知らない地へと旅立つように招きます。そこで彼自身が祝福されるだけでなく、地上の全ての人々が、祝福に入ることが目的として語られています。既に人々は同じ言葉で同じように話してはいません。違いをもって生きている人々が祝福に入るために、アブラハムは招かれたのです。

 

主は散らされた人々を結び合わせようとしておられます。それはすべての人が神との関係を取り戻し、神の創造の意図を知り、それに応え、主の祝福に入ることです。祝福を与えてくださる主に信頼し、互いの違いを認め合いつつ、主によって互いに結び合わされる。そのような新しい結びつきを主は生み出そうとされるのです。

 

違いをもった人々が、違いをもったままで関わり合い、平和を保ちながら、共に生きていく。それは誰か一部の人々のための繋がりではありません。主によって散らされて、主によって結び合わされるなら、巨大な力は生み出せなくても、一人ひとりが大切にされ、誰も取り残されない社会が作られていくのではないでしょうか。

 

そのためには、アブラハムが主の言葉に従って旅立ったように、主の助けと導きが必要です。主への信頼と祈りが必要です。共に主の言葉を聞きながら、互いの言葉を聞き合うことも必要です。それはゆっくりとした旅になりますが、希望のある旅になると思うのです。

 

牧師 杉山望


May, 15, 2022, Sunday Service

"Scattered and United"

Scripture reading is taken from Genesis 1:1-9

 

 

I was asked to write an article for the magazine "Baptist", the official magazine of the Japan Baptist Convention (JBC). This year's theme is "Get Connected and Walk Together. I am involved in the reorganization of the JBC, and a reform of the General Assembly. Because of this, I was asked to write on the theme of diverse people getting connected.

 

However, when I read the Bible, I realize that getting connected is not always a good thing. Rather, in some cases, God scatters the people who are trying to get connected in order to bring different people together. Today, let's think about the connectedness that the Lord values.

 

 

The Story of the Tower of Babel and Its Background

 

Today's passage is known as "Tower of Babel." At the beginning of the story, "the whole world had one language and a common speech" (Genesis 11:1). It is not just that people spoke the same language, but that they shared one set of values, thought in the same way, and acted in the same way. There were no differences between people; they were one civilization.

 

Then those people, using bricks and clay, said "let us build ourselves a city, with a tower that reaches to the heavens, so that we may make a name for ourselves" (11:4). It was not one person who initiated the idea, but all of them discussed it together, coming to the same idea, and tried to build a tower that would reach to the heavens.

 

The reason they wanted to build a tower was so that the people of Babel would not "be scattered over the face of the whole earth" (11:4). They feared that they would be separated, that they would fall apart. If they were scattered, they would speak differently, think differently, and act differently. That is what the people of Babel feared.

 

Then, the Lord God came down and saw the city with the tower that the people of Babel had built. The Lord did not think it was good and confused the people's language, saying "If as one people speaking the same language they have begun to do this, then nothing they plan to do will be impossible for them" (11:6). After that, the people could no longer understand each other's words, and they were scattered all over the world.

 

This story is so impressive that several painters have depicted it. When I was a child, we had a jigsaw puzzle of the Tower of Babel by Pieter Bruegel at home.  It was a 5,000-piece puzzle, large enough to fill a table. I remember spending many days trying to solve it with my mother and sister. However, this puzzle was too difficult, and I gave up before I could complete it. Trying to build the Tower of Babel caused me to experience the confusion that of that story.

 

When the people of Babel tried to build a city with a huge tower, they said that they would "make a name" by it (11:4). To "make a name" meant not merely to be known, but to make themselves special, to be great. Trying not to be scattered means staying safe by being united with one's peers.

 

The Tower of Babel had a model. It was a huge tower called a "Ziggurat." It is said to have reached 90 meters in length and width and about 90 meters in height. It was a place of worship for the gods of the city, but it also symbolized the immense power of the people who ruled the city. People with differences were subjugated under that great power. While the people were being unified as one in the city, the strong and the weak - the rulers and the ruled - were created.

 

 

Power that Forcibly Creates Unity

 

Under great power, differences are lost, and people are unified as one. Conversely, in becoming one, people can have great power. Becoming one does not mean that everyone becomes the same, but rather that some people gather power. By bringing in people with differences and making them equal, people with power can get more power.

 

For example, Hokkaido had the Ainu language, Okinawa had the Ryukyuan language, Taiwan had the Taiwanese language, and the Korean Peninsula had the Korean language. However, in order to have the power to compete with the Western powers, prewar Japan incorporated Hokkaido, Ryukyu, Taiwan, and Korea into Japan one after another, forcing the local people to use the Japanese language. Prewar Japan tried to unify the incorporated areas as "one people" by eliminating not only languages but also various cultural differences.

 

More than a year has passed since the coup took place in Myanmar, a multi-ethnic country consisting of more than 130 ethnic groups. There has been a great struggle between the Myanmar military and ethnic minorities. Myanmar has had a long military dictatorship, but there have also been democratic movements. Nevertheless, the military has tried to stay in power, claiming that the unity of the country cannot be maintained without them in power.

 

Becoming one may not always have negative implications. In sports, for example, a team under a strong leader could be united to win a game. If players want to win an important game at all costs, becoming one may be a surefire way to do so.

 

Nevertheless, this kind of unification by force inevitably involves coercion and ignores the differences between people. It may lead to a risk of losing individuality. We are reminded from today's story that the Lord sometimes hinders us from trying to have great power through coercion.

 

 

We Are Loved Because of Our Differences

 

Last week, we restarted our Wednesday worship service with a new format, "Bible Reading Group." As for the program, not much has changed. We sing hymns, pray, read the Bible, and talk about the message. However, the biggest change is that we have made is that the participants can talk and listen to one another, instead of just the pastor speaking.

 

Last week we had Mother's Day. So, we read a passage about mothers and children. I asked the participants what things came to mind when they thought about their mothers. About 10 of them told me different stories. This is probably because their past relationships with their mothers and their current situation with their mothers and themselves are different.

 

We are different to begin with, and we have lived different lives. We have some things that are similar, but more things that are different. In the beginning, God created the things that live in the world in a variety of forms.

 

"Let the land produce living creatures according to their kinds: the livestock, the creatures that move along the ground, and the wild animals, each according to its kind. " (Genesis 1:24).

 

In recent years, there have been calls to protect biodiversity. A wide variety of organisms exist on the earth, and they live, influencing one another. Without these interactions, none of these organisms would be able to survive.

 

One type of biodiversity is called "genetic diversity." Even within the same species, individuals with different genes are more likely to be able to adapt to changes in the surrounding environment. For this reason, it is better to have individual differences within the same species.

 

It is the same for us humans. The Lord created us to have differences. It is better to have differences. Times and societies change, and groups of all sizes are subject to change. Because of this, it is better for us to be different than to be the same in order to continue to exist, even in different ways.

 

It is because we are different that we can notice things. It is because we are different that we can see things. The Lord loves and accepts us as we are with differences. He values the words each of us speaks and the thoughts each of us holds. The Lord makes it good that we are different.

 

 

Journey Toward Blessing

 

In the story of the Tower of Babel, the Lord confused the people's languages so that the people could not understand each other's words. When people speak different languages, they do not always understand each other immediately. If they only listen to their own ideas, they will end up being scattered like the people in Babel.

 

Scattering the people was a judgment on those who tried to unite against God's will. But it was not mere punishment. The scattering of the people throughout the land was in accordance with the Lord's purpose of creation, which was to increase and spread life in all its diversity.

 

If the scattering of the people were to divide them and prevent them from relating to one another, that would not be the Lord's intention. Or, if it caused people to be hostile and fight one another, that would not be the Lord's intention either. God's purpose is not to scatter people for the sake of scatting them.

 

The story of the Tower of Babel leads to Abraham's calling and promise of blessing. The Lord invited Abraham to travel to a land he did not know. Abraham was told not only that he himself would be blessed, but also that all the people of the earth would receive a blessing. By then, people already spoke different languages. Abraham was chosen so that those who lived differently could enter the blessing.

 

The Lord is bringing the scattered people together. It is for all people to regain a relationship with God, to know and respond to God's creative intent, and to enter the Lord's blessing. The Lord seeks to create a new union where we are bound together by the Lord, recognizing differences, by trusting the Lord who gives us His blessings.

 

A unity where different people can relate to one another and live together in peace is not just for some people. If we are scattered by the Lord and joined together by Him, we may be able to create a society in which each individual is valued and no one is left behind, even if we do not have great power.

 

To create such a society, we need the Lord's help and guidance, just as Abraham followed the Lord's words and set out on his journey. We need to trust the Lord and pray to Him. We need to listen to the Lord's words together and also listen to one another. This may be a slow journey, but I believe it will be a journey of hope.

 

Pastor Nozomu Sugiyama