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『向こう側への旅』コリントの信徒への手紙二 5章16~21節

Steve BuissinneによるPixabayからの画像

 

伝道者であるパウロは、自分の務めを「和解」という言葉で言い表しました。しかし今、私たちが生きる世界では人と人との分断が広がり、深まっており、平和が失われ続けているように見えます。「和解」が困難であることは、国同士の争いばかりでなく、私たちの日々の生活の中でも感じられます。そんな私たちにも、神は和解のヴィジョンを示されます。私たちの想像の向こう側にある神のヴィジョンへの旅について、御言葉から聞きましょう。

 

 

光は確かにある、という希望

 

私はルワンダという国へ行ったことがきっかけとなって、和解という言葉について意識するようになりました。ルワンダでは、1994年にジェノサイドが起こりました。100日間に80万人以上が犠牲になりました。生き残った人の中にも、体に深い傷を負わされた人、家を焼かれて住む場所を失った人、親を失って孤児となった子ども、レイプされた女性とレイプによって生まれた子どももいます。

 

ルワンダで、ジェノサイド記念館や虐殺の現場、犠牲者の遺骨や衣服を見て、生き残った人の証言も聞きました。あまりにも悲惨な傷跡に、言葉を失いました。そこで、私をより一層戸惑わせ、衝撃を与えたのは、ルワンダが「世界で最も福音化が成功した国」と呼ばれていた国であり、約95%がクリスチャンであった、ということです。ジェノサイドの犠牲者も、加害者も、その多くがクリスチャンだったのです。

 

私がルワンダに行ったのは、今から10年前のことですが、そのときからずっと、「福音」とは何だろうか、という問いを持ち続けています。ルワンダにおいて、キリスト教はジェノサイドを防ぐことも、それに抵抗することもできませんでした。ということは、ヨーロッパからルワンダに「福音」だとして伝えられたことは、どこかがズレており、何かが欠けていたのだと思うのです。

 

そのように思ったのは、ジェノサイドの起こったルワンダで、「和解」という福音を受け取ったからでもあります。家族を奪われ、ご自身も深い傷を追わされた女性が、加害者の男性たちを赦すと語るのを聞きました。加害者自身の手で作り直された被害者の家も見ました。自分の過ちに向き合い、真実を語り、心からの謝罪を述べる男性にも出会いました。その人たちも、「福音」に支えられ、導かれていました。

 

それは全体の中ではほんの一部の出来事です。でも私には、それが深い闇の中に灯った小さな光のように見えました。それは闇を消し去るほどの大きな光ではありません。過去を消し去ったり、今の苦しみを無したりすることができるわけでもありません。それでも、光は確かにあるのだと信じることができました。闇がどれほど深くても、それは決してあるべき姿ではないこと。神はそこに光を照らし、壊れた世界を作り変えてくださること。そのような希望が確かにあったのです。

 

 

神との和解

 

和解という福音を伝えたパウロ自身も、人と人との壊れた関係に直面させられました。彼自身が、イエス・キリストと出会う前は迫害者でした。彼は、人間同士の間に平和をつくることには、神との間が平和であることを伴うと訴えます。人は罪のために神から引き離されていますが、神と和解させられ、神と結び合わされることで、人と人との間にも平和が現わされます。

 

私たちは罪に陥り、神から引き離され、平和を失ってしまいます。隣り人を傷つけ、関係を壊し、神の創られた良い世界を守ることに失敗します。そんな私たちと神が和解させられるとは、それは神が人の罪を見逃すことではありません。神がそこで何もせず、何も語らなかったとすれば、この世界は壊れたままで、より一層、闇が深まる一方です。

 

そうかといって、それは神が罪深い人間に罰を与えることでもありません。厳しく処罰すれば罪がなくなると考える「厳罰主義」は、近年の日本での刑事政策でも現れますが、それによってより平和な社会が作られるということは起こりません。罰を与えるだけで済ませてしまうため、これも結局、罪と向き合ってはいないのです。

 

神と人との和解を、先生と子どもの関係に置き換えて考えてみましょう。子どもは誰でも、友だちを傷つけてしまったり、何かを壊してしまったり、守るべきことを破ってしまったりすることがあります。そこで先生は、そのことを見逃して関わらないようにするのではなく、かといって叱りつけて罰を与え、強制的に変えさせようとするのでもありません。何が傷つき、壊れてしまったのかを示しながら、それを修復することへと向かわせます。友だちに謝ったり、壊れたものを直したり、次はちゃんと守れるように確認したりするわけです。

 

神は無関心な傍観者ではなく、厳格な裁判官でもありません。神は壊れたものを修復し、新しく作り変える創造者です。それも、罪に陥った私たちとご自身を結びつけ、私たちの罪を贖う方です。イエスはすべての人のために十字架にかかって死なれました。そのイエスを通して、神は私たちの罪とご自身を結び合わせます。神は御言葉を御業によって、再び私たちを神と結び合わせ、新しく作り変えようとなさいます。

 

「神はキリストによって世を御自分と和解させ、人々の罪の責任を問うことなく、和解の言葉をわたしたちにゆだねられたのです。」(コリントの信徒への手紙二 5章19節)

 

神と和解させられた私たちは、キリストと結び合わされ、キリストを通して神によって作り変えられます。キリストが死から復活されたように、私たちも新しく創造されます。そして和解の言葉をゆだねられた私たちは、私たちを諦めない神の愛に押し出されて、傷を修復し、壊れたものを作り直す和解の働きに仕えるのです。

 

 

和解の旅

 

ある人は、「和解とは長く、しかも壊れやすい旅である」と言っています。和解とはいつでも・どこでも・簡単に起こるものではありません。ルワンダでもそうですし、私たちそれぞれの経験からも想像できるでしょう。しかも、作り直せたと思っても、再び壊れてしまうこともあります。

 

それでも、成果がすぐに出ないからといって、和解を求めるのが無駄なのではありません。むしろ和解の必要性はますます高まっていますし、いつの時代でも求められてきました。確かに長い時間がかかりますが、一歩一歩、積み重ねていく中で、確かに和解は起こされてきました。

 

和解が旅であれば、それは今、ここから、向こう側へと渡っていくものです。その向こう側は、私たちの思い描くことを超えた神のヴィジョンが現わされたところです。それは自分だけでたどり着けるところではなく、神の恵みによって導かれるところです。

 

また、和解の旅は、神と共に歩む旅です。神と和解させられ、キリストと結ばれたならば、私たちの願いが神の願いへと変えられていきます。私たちが目指すものが、神の招くところへと変わっていく。完全にはなれないけれども、少しずつ、私たちがキリストに似た者へと変えられていく。だからそれは神と共に歩み、神に近づいていく旅でもあります。

 

そしてそれは、希望を伴う旅です。闇の深まる世界の中で、私たちは向こう側を見失いがちです。しかし、神の物語は、この壊れた世界が決してあるべき姿ではないことを教えます。神はこの闇の中に降り、人の苦しみや痛みと結びつきながら、壊れたものを修復し、新しい創造を起こしておられることを、神の物語は告げ知らせます。

 

この世界では、和解など不可能だと思われるような出来事が繰り返されます。報復に報復が重ねられ、人と人との分断は深まります。けれども、目を凝らすと、このような世界の中にも光が見えます。神の和解の業は既に起こされています。新しく作り変えられた人と出会い、私たち自身も新しくされる体験をしてきました。

 

だから、私たちは希望を失わずに、和解という福音の業に仕えます。神の物語を語り伝え、神のヴィジョンを分かち合います。神と共に和解の旅をしてきた先人からバトンを受け継ぎ、私たちも将来の人たちへバトンを渡すことができるように、神と共に和解の旅を続けていきたいと思います。

 

牧師 杉山望


May, 1, 2022, Sunday Service

"The Journey to the Other Side"

Scripture reading is taken from 2 Corinthians 5:16-21

 

Paul the Apostle describes our ministry as “the ministry of reconciliation.” However, in the world we live today, divisions among people are deepening and widening, and peace is continually disappearing. “Reconciliation” not only feels difficult with conflicts between countries but in our daily lives as well. Despite such realities, God shows us a vision of reconciliation. Let us hear from the Word of God about the journey towards God’s vision of reconciliation which goes beyond our imagination.

 

 

Hope That the Light is Indeed There

 

I became more aware of the word “reconciliation” after visiting the country Rwanda. The Rwandan genocide occurred in 1994, in which more than 800,000 people were killed over one hundred days. Among those who survived, there were some who were severely wounded, some whose houses were burned down and left homeless, some who became orphans, and women who were raped, as well as children who were born because of these rapes.

 

While in Rwanda, I visited a genocide memorial and sites of massacres. There I saw the bones and clothes of the victims and heard the testimonies of survivors. I was left speechless at the devastating scars. What confused and shocked me, even more, was that Rwanda had been held up as a model of “successful evangelization” in the world and that about 95% of the population were Christians. Many of the victims and perpetrators of the genocide were also Christians.

 

Ten years have passed since I went to Rwanda, but ever since then I have been continuously asking myself the question, “what is the ‘gospel’?.” Christianity was not able to prevent or resist the genocide in Rwanda. Thus, I believe that what was passed on to Rwanda from Europe as the “gospel" was somehow misaligned, that something had been missing.

 

Perhaps this is also because I received the gospel of "reconciliation" in Rwanda, where the genocide had occurred. There I heard a woman who had lost her family and suffered deep wounds say that she forgave the men who had perpetrated violence against her. I also saw a victim's house rebuilt by the perpetrator's own hands. I met men who faced their mistakes, spoke the truth, and expressed sincere apologies. These people were also sustained and led by the "gospel.”

 

These stories are only a small part of the whole story. But to me, it seemed like a small light was lit in the deep darkness. The light is not big enough to wipe out the darkness. Nor can it erase the past or make the suffering of the present go away. Still, I could believe that the light was certainly there. No matter how deep darkness is that is not how it should be. God is there to shine the light and rebuild the broken world. There was indeed such hope.

 

 

Being Reconciled to God

 

Even Paul, who preached the gospel of reconciliation, faced broken relationships with people. He himself had been a persecutor before he met Jesus Christ. He pleads that making peace between people is accompanied by peace with God. Because of sin, we are separated from God, but when we are reconciled to God and bound to God, then peace is manifested between people as well.

 

Our sin separates us from God, and peace is lost. We harm our neighbours, destroy relationships, and fail to protect the good world God has created. Being reconciled to God does not mean that God overlooks our sin. If God did nothing and said nothing there, this world would remain broken, and the darkness would only grow deeper.

 

Yet, this does not mean that God punishes sinful beings. The idea that having extremely harsh and severe measures will eliminate sin, which is like Draconian laws in recent criminal justice policies in Japan, does not lead to the creation of a more peaceful society. Since punishment is all that matters, it does not face sin in the end either.

 

Let us consider reconciliation between God and human beings by comparing it to the relationship between a teacher and a child. Any child can hurt a friend, break something, or violate a rule that he or she is supposed to keep. Teachers, then, are not to overlook it and not get involved, nor are they to harshly scold and punish them and force them to change. Instead, they show what has been hurt and broken, encouraging them to work toward mending it. That means apologizing to friends, fixing what was broken, or making sure they will be able to properly follow through next time.

 

God is not an uncaring bystander, nor is God a harsh judge. God is Creator who restores what is broken and makes it new. God is the one who redeems our sin by binding us to God, even when we have fallen into sin. Jesus died on the cross for all people. Through Jesus, God binds our sin to Godself. God reunites us with God by the work of God's Word, so that we may be made new. 

 

“that God was reconciling the world to himself in Christ, not counting people’s sins against them. And he has committed to us the message of reconciliation. “ (2 Corinthians 5:19 / New International Version (NIV))

 

Having been reconciled to God, we are joined to Christ and transformed by God through Christ. As Christ is risen from the dead, we too are created anew. And having been committed to the message of reconciliation, we are moved by God's love which does not give up on us, and we serve in the work of reconciliation, mending wounds and rebuilding what has been broken.

 

 

The Journey of Reconciliation

 

Someone once said, "Reconciliation is a long and fragile journey.” Reconciliation is not something that happens anytime, anywhere, or with ease. As we see in Rwanda, or as you can imagine from our individual experiences, it is not always easy. Moreover, even when we think we have been able to rebuild, sometimes it can be broken again.

 

Nevertheless, the lack of immediate results does not mean that the pursuit of reconciliation is in vain. Rather, reconciliation is increasingly necessary and has been always sought. It certainly takes a long time, but step by step, inch by inch, reconciliation has indeed been brought about.

 

If reconciliation is a journey, it is a crossing from here and now to the other side. The other side is where God's vision that is beyond what we can imagine is revealed. This is not a place that we can reach on our own, but one that is guided by God's grace.

 

Moreover, the journey of reconciliation is a walking journey with God. Once we are reconciled to God and united with Christ, our desires are transformed into God's desires. The things we aspire to become are turned into the things that God invites us to become. Although not perfectly, but little by little, we are transformed into the likeness of Christ. Thus, it is a journey of walking with God and drawing closer to God.

 

It is also a journey that is accompanied by hope. Amid a world of increasing darkness, we tend to lose sight of the other side. But God's story teaches us that this broken world is not the way it should be. God's story tells us that God has descended into this darkness to restore what is broken and make a new creation while engaging in the pain and suffering of humankind.

 

This world is full of repeated events that make reconciliation seem impossible. Retaliation is often met with retaliation, and divisions between people are deepened. However, if we look closely, there is light in such a world. God's work of reconciliation is already taking place. We have encountered people who have been made new and we ourselves have experienced being renewed.

 

That is why we do not lose hope but serve the ministry of reconciliation. We share God’s story and God’s vision. Let us continue in reconciliation journey with God so that we can pass on the baton to the people of the future, as we have received the baton from others who have travelled with God in this journey.

 

Pastor Nozomu Sugiyama