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『正しい政治を求めよう』マルコによる福音書12章13~17節

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本日は石川県知事選挙と金沢市長選挙の投票日です。投票には行かれたでしょうか。県知事選挙は28年ぶりの新人同士の選挙となり、激しい戦いが繰り広げられているようです。日本では投票率が年々下がっていますが、やはり選挙は大切です。特に、同じ日本の石川に住んでいても、みんながみんな投票権を持っているわけではありません。それでも、選挙結果の影響は誰もが受けることになります。場合によっては、今、選挙権を持っていない人の方が大きな影響を受けることさえあります。一人の投票だけで選挙結果が変わるわけではありませんが、しっかりと考えて、権利を行使し、責任を果たしましょう。

 

そのような日ですから、今日は教会と政治のかかわりについて考えてみましょう。聖書は政治と深く関わっていますし、イエスも政治に目を向けておられました。「神のものは神に返しなさい」というイエスの言葉は、当時の人々だけでなく、現代の価値観や優先順位をも問い直す呼びかけです。

 

 

教会にとっての政治との関わり

 

教会と政治はどのような関係にあるのでしょうか。キリスト教の教派の中でも、バプテスト教会は「政教分離の原則」を信仰の特色の一つとしてきました。宗教と政治が癒着すると、権力の暴走が止められなくなります。繰り返されてきたそのような歴史から学ぶこと、政教分離の原則を守ることは重要です。

 

ただし政教分離の原則は、宗教が政治に無関心・無関係になることではありません。それは教会で政治的な話をすることを否定したり、教会が社会に向かって声を上げることを禁止したりすることでもありません。それに本来、教会は政治と切り離すことができないものです。

 

聖書には政治的な事柄がたくさん含まれています。律法はイスラエルにとっては法律のようなものでした。宗教的指導者は政治的な指導者でもありましたし、王に対して預言者が神の言葉を伝え、進む方向を改めさせようとすることもしばしばでした。旧約聖書において、信仰と政治は密接な関わりをもっていたことがわかります。

 

それは新約聖書にも引き継がれています。イエスは政治が生み出した社会の歪みと、それによって重荷を負わされた人々の惨状を目の当たりにしていました。だからこそ、イエスも政治に目を向け、指導者たちに対抗しました。イエスは現代社会における「政治家」ではありませんが、政治にも関わる方でした。

 

ですから、信仰は個人の心の内側だけの事柄ではありません。政治と宗教は分離されますが、教会はこの世の事柄にも目を向け、政治にも関わるのです。神の御業は一人ひとりに向けられると共に、人間社会にも起こされるものです。

 

 

敵対者たちの罠

 

マルコ福音書12章13節以下の箇所は、イエスが政治に関する見解を問われた出来事を記しています。このときイエスは弟子たちと共にエルサレムへと上ってきていました。そこで祭司長や律法学者など、イスラエルにおける宗教と政治の指導者たちと敵対し、殺意を抱かれていました。

 

祭司長たちはファリサイ派やヘロデ派の人を数人、イエスのもとへ遣わしました。その目的はイエスを陥れることです。律法を遵守することを教えるファリサイ派の人々と、ヘロデ王の宮廷に属していたヘロデ派の人々、つまり、宗教と政治それぞれの指導的な立場にある人々がイエスのところへ遣わされてきたわけです。

 

彼らはイエスを陥れるための質問を投げかけました。

 

「皇帝に税金を納めるのは、律法に適っているでしょうか、適っていないでしょうか。納めるべきでしょうか、納めてはならないでしょうか。」(マルコによる福音書12章14節)

 

皇帝への税金が律法に適っているかどうか、ということは、ファリサイ派の人々の関心に従った質問です。また、納めるべきか否か、という問いは、税金によって生計が成り立っているヘロデ派の人々に関係した問いでした。

 

イスラエルの人々から見れば、ローマ皇帝とは征服者です。ヘロデ派の人々は言われた通りに税を納めると言うでしょうし、ファリサイ派の人々は表立った反抗をしようとはしませんでしたから、渋々ではあっても税金を納めました。

 

一方、当時は熱心党と呼ばれる人たちもいました。彼らはローマ軍に反乱を起こす機会を伺い、ゲリラ戦をしかけたり、暴動を起こしたりしていました。熱心党であれば、この問いには「皇帝への納税は拒否するべきだ」と答えたでしょう。それは少なからぬ民衆の想いと重なりました。

 

イエスはこの問いに何と答えるのでしょうか。もしイエスが熱心党のように「納税を拒否するべきだ」と言ったなら、民衆は喜びます。けれどもイエスに敵対していた祭司長たちは、その発言が反乱を引き起こそうと扇動するものだとして、イエスを訴えることができました。あるいはヘロデ派のように「納税すべきだ」と言ったなら、イエスに対する民衆の期待は裏切られることになります。そうなれば、祭司長たちは騒ぎを起こすことなくイエスを捕らえることができました。

 

ところがイエスの答えは、そのどちらでもありませんでした。

 

「皇帝のものは皇帝に、神のものは神に返しなさい」(マルコによる福音書12章17節)

 

この答えに、敵対者たちは驚き入りました。言葉じりをとらえて陥れようという目論見は見事にかわされてしまったのです。

 

 

ローマの平和と神の国

 

ただこの「皇帝のものは皇帝に、神のものは神に返しなさい」というイエスの返答は、もっと深い意味をはらんでいるものでした。

 

イエスは、「この世には皇帝のものと神のものがあるから、それを分けて考えよう」と勧めたいのではありません。すなわち、お金のことは皇帝――すなわち政治――に関わることだから、神のこととは分けて考えよう、ということではないのです。

 

なぜなら、聖書の信仰理解によれば、この世には神のものではないものは何一つ存在しないからです。この世のものはすべて神に属するもの、神によって与えられたものなのです。私たちが持っているすべてのものが――そして私たち自身が――神に属するものなのです。

 

たとえそれが皇帝の肖像が刻印させた銀貨であったとしても――あるいは日本銀行券と記された紙幣であっても――、それは神のものであり、神の正義と矛盾しない範囲でのみ用いるべきものです。

 

イエスが「神の国」を宣べ伝えたとき、ローマ帝国内は「平和と安定」の黄金時代を迎えていました。けれどもその「ローマの平和」は、辺境の地であるパレスチナに住むイエスにとって真の平和ではありませんでした。イエスは「ローマの平和」に含まれている不正義を批判し、社会全体の悔い改め――方向転換――を呼びかけました。

 

ローマの平和とイエスが宣べ伝えた神の国とは相反するものでした。ローマは強い人を重んじましたが、イエスは病人や貧しい人々を選びました。ローマは暴力によって支配者の地位を得ましたが、イエスは剣を用いることを拒み、人に仕えました。ローマは重税を課して人々を抑圧しましたが、イエスは持っているものを分かち合うように教えました。

 

「ローマの平和」は名前や姿を変えながら、今でも人の心を引き付けているのではないでしょうか。「皇帝」はいなくとも、強い人が重んじられ、暴力によって支配され、格差が拡大し続けています。そのような見せかけの平和が土台としている抑圧と不正義に対してイエスは挑戦しました。イエスが宣べ伝えた神の国は、ローマの平和とは相反する真の平和――シャローム――でした。

 

ですから、あの問いへのイエスの返答は、ローマの価値観に従い、あるいは容認し、それを優先することへの批判を含んでいました。すべては神のもの。この世の政治も、経済も、社会も、神の正義を基準として考えることをイエスは問いかけました。イエスに敵対していた人々にとって、その問いも予想外のものでした。

 

 

正しい政治を求めよう

 

ロシアがウクライナに侵攻を開始してから、日々そのニュースが大量に流れてきます。多くの人が犠牲になっていることに心が痛みますし、原発に向けて攻撃し、外部からの電力供給をストップさせるような信じがたいこと――しかし原発再稼働の際に問われていたこと――も起こりました。このような暴力は一刻も早く止められなければなりません。

 

それでも私は、このことだけに目を向けてはいられません。例えば、これまで欧米諸国が行い、日本も協力してきた軍事侵攻についても悔い改めが必要です。戦争や紛争は他の国・地域でも起こっていますが、犠牲となっている人の肌の色によって、報道での取り上げられ方や人々の反応が変わることは不正義です。

 

軍隊による侵略だけでなく、経済的な侵略も命に関わる深刻な事態を世界各地で引き起こしており、これも改善されなければなりません。豊かな人々が引き起こした気候変動のつけが、貧しい人々により多くの犠牲を強いていることにも心が痛んでいます。

 

コロナ危機のさ中でも、経済格差は拡大していきました。人が生きるために欠かせない働きが軽んじられているという矛盾もあります。幼保無償化が始まっていますが、子どものこと――将来のこと――を考えた政策はほとんどなく、子どもはいつも後回しにされています。

 

私にはそれらのことが全く別のことなのではなく、根底の部分で繋がっているように思えます。イエスの宣べ伝えた神の国よりも、「ローマの平和」のようなものを求めてしまっていること。「神のものを神に返す」ということを忘れ、あるいは拒否して、傲慢に振る舞っていること。そのようなことは共通しているように思えるのです。

 

 

私は正しい政治を求めます。何度も失望しますし、容易には実現しないこともわかっています。それでも正しい政治――神の正義に適う政治を求めます。それは「皇帝のものは皇帝に、神のものは神に返しなさい」というイエスの呼びかけに応えるものです。神の国をもたらすために、その命をも差し出したイエスに、それほどまでにこの世を愛し、私たちを愛してくださった神に期待と信頼をもって、それを祈り求めていきたいと思います。

 

牧師 杉山望


March, 13, 2022, Sunday Service

"Let's Seek the Right Politics"

Scripture reading is taken from Mark 12:13-17

 

Today is the day for voting in the Ishikawa prefectural election for governor and the Kanazawa mayor. Have you been to the polls yet? The prefectural election is the first election between two newcomers in 28 years, and it seems that a fierce battle is being waged. Voter turnout is declining year by year in Japan, but elections are still important. In particular, not everyone has the right to vote, even if they live in the same Ishikawa, Japan. Nevertheless, everyone will be affected by the outcome of the election. In some cases, those who do not currently have the right to vote may even be affected to a greater extent. One person's vote alone will not change the outcome of the election, but think carefully, exercise your rights, and fulfill your responsibilities.

 

Since it is such a day, let us consider today the relationship between the church and politics. The Bible is deeply involved with politics, and Jesus also looked at politics. Jesus' words, " Give back to God what is God’s," are a call to question not only the values and priorities of the people of his day, but also those of ours today.

 

 

The Church's Relationship with Politics

 

What is the relationship between the church and politics? Among Christian denominations, the Baptist Church has made the "principle of separation of church and state" one of the distinctive features of its faith. When religion and politics are cozy, power cannot be stopped from running amok. It is important to learn from such history, which has been repeated, and to uphold the principle of separation of church and state.

 

However, the principle of separation of church and state does not mean that religion should be indifferent or irrelevant to politics. Nor does it mean denying political talk in churches or prohibiting churches from speaking out against society. Besides, by its very nature, the church is inseparable from politics.

 

The Bible is full of political matters. The law was like a law to Israel. Religious leaders were also political leaders, and prophets often preached the word of God to kings, trying to get them to change the direction they were going. In the Old Testament, we see that faith and politics were closely intertwined.

 

It is carried over into the New Testament. Jesus witnessed the social distortions created by politics and the misery of those burdened by them. That is why Jesus also turned his attention to politics and opposed the leaders. Jesus was not a "politician" in today's society, but he was involved in politics.

 

So faith is not just a matter inside the heart of an individual. Politics and religion are separated, but the church looks at the affairs of the world and is involved in politics as well. God's work is not only directed to each individual, but also to human society.

 

 

The Adversary's Trap

 

Mark 12:13 and the following verses describe an incident in which Jesus was questioned about his views on politics. At this time Jesus had come up to Jerusalem with his disciples. There they were confronted by religious and political leaders of Israel, such as the chief priests and rabbis, who wanted to kill them.

 

The chief priests sent several Pharisees and Herodians to Jesus. Their purpose was to bring down Jesus. The Pharisees, who taught obedience to the law, and the Herodians, who belonged to the court of King Herod, who were leaders in both religious and political life, were sent to Jesus.

 

They posed questions to entrap Jesus.

 

  “Is it right to pay the imperial tax to Caesar or not? Should we pay or shouldn’t we?" (Mark 12:14-15)

 

Whether taxes on the emperor are in accordance with the law is a question that followed the interest of the Pharisees. The question of whether or not taxes should be paid was also a question relevant to the Herodians, whose livelihood depended on taxes.

 

In the eyes of the Israelites, the Roman emperor is a conqueror. The Herodians would pay the tax as they were told, and the Pharisees would pay the taxes reluctantly, because they did not want to openly rebel.

 

On the other hand, there were those who were then known as the zealous party. They were looking for an opportunity to revolt against the Roman army, and they were waging guerrilla warfare or starting an insurrection. The zealous party would have answered this question by saying that they should refuse to pay taxes to the emperor. This coincided with the thoughts of quite a few of the people.

 

What would Jesus answer to this question? If Jesus had said, "You should refuse to pay taxes," as the zealots did, the people would have rejoiced. But the chief priests, who were hostile to Jesus, could sue him for inciting them to rebellion. Or if he had said, as Herodians did, that they should pay taxes, the people's expectations of Jesus would have been betrayed. Then the chief priests could have caught Jesus without causing a fuss.

 

Jesus' answer, however, was neither.

 

  He said, "Give back to Caesar what is Caesar’s and to God what is God’s." (Mark 12:17).

 

At this answer, the adversaries were taken by surprise. Their attempts to ensnare him with a verbal attack were successfully dodged.

 

 

Peace in Rome and the Kingdom of God

 

But Jesus' reply, "Give back to Caesar what is Caesar’s and to God what is God’s," had a deeper meaning.

 

Jesus did not mean to suggest that we should separate what belongs to the emperor from what belongs to God. In other words, he did not mean that we should separate money, or politics, from the things of God because money is a thing of the emperor.

 

For, according to the biblical understanding of faith, there is nothing in the world that does not belong to God. Everything in this world belongs to God and was given to us by God. Everything we have - and we ourselves - belong to God.

 

Even if it is a silver coin stamped with the portrait of an emperor - or a banknote marked "Bank of Japan" - it belongs to God, and only to the extent that it does not conflict with God's justice, it should be used.

 

When Jesus proclaimed the "Kingdom of God," there was a golden age of "peace and stability" within the Roman Empire. But the "peace of Rome" was not true peace for Jesus, who lived in Palestine, a remote region. Jesus decried the injustices contained in the "Roman peace" and called for the repentance - a change of direction - of society as a whole.

 

The peace of Rome was at odds with the Kingdom of God that Jesus proclaimed. Rome valued the strong, while Jesus chose the sick and the poor. Rome gained its position as ruler through violence, but Jesus refused to use the sword and served men. Rome oppressed people by imposing heavy taxes, but Jesus taught people to share what they had.

 

The "peace of Rome" may have changed its name and appearance, but I assume it still attracts people's hearts and minds. Even though there is no "emperor," the strong are still respected, ruled by violence, and the gap continues to widen. Jesus challenged the oppression and injustice on which such a pretense of peace is based. The Kingdom of God that Jesus proclaimed was a true peace - shalom - that was at odds with the peace of Rome.

 

Therefore, Jesus' response to that question included a critique of following, condoning, and prioritizing Roman values. Everything belongs to God. Jesus asked that the politics of this world, the economy, and society be considered in terms of God's justice. For those who were hostile to Jesus, the question was also unexpected.

 

 

Let us seek righteous politics.

 

Since Russia began its invasion of Ukraine, we have been hearing a great deal of news about it every day. It is heartbreaking that so many people have been killed, and unbelievable that they would attack towards a nuclear power plant and stop the power supply from the outside - but what was asked when the plant was restarted also happened. Such violence must be stopped as soon as possible.

 

Yet, I cannot focus only on this. For example, we need to repent for the military invasions that have been carried out by Western countries and with which Japan has cooperated. Wars and conflicts are happening in other countries and regions as well, but it is an injustice that the way they are covered in the press and people's reactions to them change depending on the color of the victims' skin.

 

Not only military invasions, but also economic invasions are causing serious life-threatening situations in many parts of the world, and this too must be remedied. It is also heartbreaking to see that the imprint of climate change caused by rich people is costing poor people more and more.

 

Even during the COVID-19 Crisis, the economic gap widened. There is also the contradiction that the work that is essential for people to survive is being devalued. Free preschool education has begun, but there are few policies that consider the children - their future, and children are always put on the back burner.

 

It seems to me that these things are not completely separate but are connected at the root. That we have sought something like the "peace of Rome" rather than the Kingdom of God as proclaimed by Jesus. Acting arrogantly, forgetting or refusing to "give back to God what is God's."— Such things have something in common.

 

I seek righteous politics. I am disappointed many times, and I know it will not be easy to achieve. Still, I seek righteous government - government that is just and righteous of God. It is a response to Jesus' call to " Give back to Caesar what is Caesar’s and to God what is God’s". We would like to pray and seek this with hope and trust in Jesus, who gave his life to bring about the Kingdom of God, and God, who loved the world and us so much.

 

Pastor Nozomu Sugiyama