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『命を得るために、正義を追い求めよ』出エジプト記2章11~17節

Avi ChomotovskiによるPixabayからの画像

 

今日は正義について考えます。聖書においても、出エジプト記においても、正義の問題は重要なテーマとなっています。モーセの個人的な正義感に基づいた行動は、不完全なものではありましたが、神の正義を指し示すものでもありました。正義を追い求めることで、命を得られると約束された神の正義について学びましょう。

 

 

聖書の重要テーマである「正義」

 

「正義」というのは、聖書において繰り返し言及される中心的なテーマの一つです。正義を表すヘブライ語やギリシャ語は、聖書の中で千回以上も出てくるそうです。ただ、それらの言葉は場面に応じて訳し分けているので、翻訳された聖書を読んでも、「正義」という言葉をそれほどは見つけられないでしょう。それでも、聖書において正義の問題が重要なテーマとして扱われていることは明確です。

 

「正義」ということは、皆さんにとっても重要な事柄でしょうか。どのような時に正義の有無を意識するでしょうか。先週、ロシアがウクライナに対する全面的な侵攻に乗り出しました。そのニュースを見て、私はこれに正義があるとは思えません。ロシアの武力侵攻に正義はありません。同時に、ロシアを批判する欧米諸国や日本にも正義はないと思います。

 

今の世界は、一握りの人々が、多くの人々から多くのものを奪うことで成り立っています。先進国が途上国から奪い、先進国の中でも一部の資本家たちがその他の大多数の人々から奪い続けています。このシステムの維持、あるいは強化のために、軍事力も用いられてきました。そのような観点から見ると、欧米諸国や日本にも正義はないと思うのです。

 

ただ、正義の問題は、戦争のような大きな事柄だけに関わる事柄ではありません。私たちはもっと身近なところでも正義に対する感覚をもっており、正義が侵害されたときにはそれを直感的に感じ取ります。しかもその感覚は子どもの頃から備わっているものです。

 

たとえば、お友達に叩かれたり、悪口を言われたりしたらやり返す、というのも、そのような扱いが不当であり、仕返しをすることが正当だと感じているからです。誰かが特別扱いされ、ちやほやされていれば、それは不公平だと思い、憤りや悲しみを感じます。

 

正義の問題は、戦いに関することだけに限定されているのではありません。正義には、報酬も処罰も適切に配分されること、権力が正当に用いられること、人の権利や資格が尊重されることなどを含みます。ですから、正義の有無は、私たちの日常の事柄とも密接に関わっていて、正義が損なわれているときに、私たちは苦しんだり、憤ったりしています。

 

私たちの身近なところでも、また世界規模でも、正義の問題は重要であり、だからこそ正義の問題は聖書の中心的なテーマとなっています。聖書が示す神の正義を知るために特に重要な出来事は二つあります。一つはイエス・キリストの生涯と死と復活の出来事。そしてもう一つが、出エジプトの出来事です。

 

 

不正義に直面したモーセ

 

出エジプト記のこれまでの箇所にも神の正義と関わる出来事がありましたが、今日の箇所ではいよいよ正義の問題と直面する人物が登場します。それはモーセです。赤ん坊のときに奇跡的な仕方で命を守られ、エジプトの王女の子として育てられたモーセが成人したころ、彼は続けて3つのタイプの不正義に直面することになりました。

 

ある時、モーセは自分の同胞であるヘブライ人が重労働を課せられているのを見ました。ヘブライ人は強制的に酷使され、粘土こね、れんが焼き、あらゆる農作業などの重労働によって、追いつめられていました。

 

そのときモーセは、一人のエジプト人が同胞の一人を打っているのを見ました。するとモーセは周りに誰もいないことを確かめた上で、そのエジプト人を打ち殺し、砂に埋めました。エジプト人がヘブライ人を打っていたのと同じようにして、モーセはそのエジプト人を打ったのです。

 

翌日、モーセは再び同胞のところへ出て行きました。すると今度は、同胞のヘブライ人同士がけんかをしていました。前日は、抑圧者による同胞への暴力でしたが、今度は仲間同士の間で起こった争いでした。モーセは仲裁に入り、「どうして自分の仲間を殴るのか」と悪い方をたしなめました。

 

ところが、その男は「誰がお前を我々の監督や裁判官にしたのか。お前はあのエジプト人を殺したように、このわたしを殺すつもりか」(出エジプト記2:14)、とモーセに言い返しました。モーセは同胞の指導者としては認められなかったのです。この事を聞いたファラオがモーセを殺すように命じると、モーセはエジプトを離れ、ミディアン地方へと逃れていきました。

 

モーセがその地方の井戸の傍らに腰を下ろしていると、ミディアン人の娘たちが羊を連れてやって来ました。それは水をくんで羊たちに飲ませるためです。ところがそこに、他の羊飼いの男たちが来て、娘たちを追い払いました。今度は男性たちによる女性たちへの不正義が起こりました。するとモーセはその羊飼いたちに立ち向かい、ミディアン人の娘たちを助け、羊の群れに水を飲ませてあげました。

 

 

モーセが示した神の救いの業

 

これらの出来事から、モーセはとても正義感の強い人だという印象を受けます。彼は抑圧者に立ち向かい、仲間たちを和解させようとし、異なる民族の、見知らぬ娘たちへの不正義にも立ち上がりました。それは個人の正義感に基づく行為であり、神の正義そのものではありません。それでもモーセの行動は、後に起こされる神の救いの業を指し示すものとして描かれています。

 

モーセは同胞への抑圧を見ました。同じように、神は抑圧され、助けを求める人々の苦しみをつぶさに見ておられます。

 

「わたしは、エジプトにいるわたしの民の苦しみをつぶさに見、追い使う者のゆえに叫ぶ彼らの叫び声を聞き、その痛みを知った。」(出エジプト記3:7)

 

モーセも神も、人々が苦しむ姿を傍観しているのではありません。「見ること」は、反応を呼び起こします。モーセが同胞の抑圧を見て、彼なりの行動を起こしたように、神も人々の苦しみを見、痛みを知って、行動を起こされます。神には不正義を見過ごすことはできません。人々の苦しみ痛む姿を見たならば、神は立ち上がるのです。

 

また、モーセは同胞を打っていたエジプト人を打ち倒しました。そのモーセの行為は、後に起こされる神の業の先駆けとなっています。

 

「わたしは自ら手を下しあらゆる驚くべき業をエジプトの中で行い、これを打つ。 その後初めて、王はあなたたちを去らせるであろう。」(出エジプト記3:20)

 

それらは死を伴うものであり、安易に他の事柄に適用させることはできません。ただここには、人々を虐待し、脅かし続ける抑圧者に断固として立ち向かい、その不正義を打ち倒す神の業が示されています。

 

さらに、モーセは仲間同士の争いを仲裁しようとしました。このときは失敗しましたが、後にイスラエルの指導者となったときにも、彼は仲間同士の仲裁に携わり、和解と平和をもたらすために行動し続けます。神の正義は、共同体の中における対立にも向けられ、そこに和解や平和を作り出すものです。

 

そしてモーセは、ミディアン人の娘たちを救い、助け出しました。「救う」、「助け出す」という言葉も、神の救いとイスラエルの救出を指し示します。モーセが彼女たちの羊の群れに水を与えたように、エジプトから脱出したイスラエルの民に、神は水を与えました。抑圧される人々を助け出し、命と祝福を与えるのは、神の変わらない目的なのです。

 

 

神の正義のみを追い求めよ

 

長い年月が経った後、モーセは神からの召命を受けてイスラエルの指導者となり、彼の同胞をエジプトから導き出します。それはもはや彼個人の正義感による行動ではありません。神が導き、神が介入して起こされる正義の出来事となります。ただ神の目的は、神ご自身だけが正義であることではないでしょう。

 

神はモーセを通して人々に律法を与え、正義を追い求めるように命じました。

 

「ただ正しいことのみを追求しなさい。そうすれば命を得、あなたの神、主が与えられる土地を得ることができる。」(申命記16:20)

 

ここで追い求めることが要求された「正しいこと=正義」とは、個々人がバラバラに抱いている「正義」ではなく、「神の正義」です。神の正義は、聖書に記された神の物語と律法から示されます。ですから、律法はイスラエルにとって重要であっただけでなく、私たちにとっても重要なものです。

 

律法は、罰則を定め、罰を与えるためのものではありません。それは教育的な機能を果たす目的で与えられています。律法には、私たちが神との関係を正しく保つためにはどうすればいいのか、共同体や社会にとって大切なことは何なのか、ということが示されています。

 

律法(トーラー)とは、「導き」を意味します。聖書に記された律法や神の物語は、私たちが神との関係から離れずに歩むべき道を指し示す道しるべです。私たちが命を得るために、命を守るために、神の正義が必要です。私たちが神の正義に従うことで、命が守られる世界を作り出すことができるのです。その正義を追い求めよ、と神は私たちに訴えています。

 

人々の痛み、苦しみを見よ。ただ傍観するのではなく、行動を起こさずにはいられないほどに、つぶさに見よ。抑圧に抵抗し、暴力を止めよ。対立している人々がいれば、和解と平和を作り出すようにせよ。抑圧され、暴力に晒されている人々がいるなら、その人たちを助け、そこから救い出せ、と神は訴えておられます。

 

それがすぐに実現できるわけではない。けれどもあなたがたは、そのような正義を――神の正義を――追い求めよ。他の何ものでもなく、神の正義のみを追い求めよ。そうすれば、命を得られ、祝福を与えられる。この世界が失い続けている命と祝福を取り戻すために、私たちは神の正義を追い求め続けたいのです。

 

牧師 杉山望


February, 27, 2022, Sunday Service

"Pursue Justice So That We May Live"

Scripture reading is taken from Exodus 2:11-17

 

 

Today we will reflect on justice. Throughout the Bible and in the book of Exodus, justice is a critical issue. Although Moses’s actions, based on his sense of justice, were incomplete, they were a foreshadowing of God’s justice. Let us learn of the justice of God, which promises us life by pursuing justice.

 

 

Justice—an Important Theme in the Bible

 

Justice is one of the recurring and central themes of the Bible. The Hebrew and Greek words meaning justice appear over a thousand times in the Bible, but they are translated differently depending on the situation. So, you may not always find the exact word “justice” that many times in the translated version of the Bible. Nevertheless, the issue of justice is an important theme in the Bible. 

 

Is "justice" something important to you? When do you become aware of the existence or non-existence of justice? This past week, Russia launched a full-scale invasion of Ukraine. Upon seeing the news, I could not see any justice in this. There is no justice in Russia's military invasion. Nor is there justice in the Western countries or Japan who criticize Russia.

 

The world we live in today is built on a handful of people who take a lot from the many others. Developed countries are exploiting less developed countries, and the few wealthy people in developed countries are exploiting the masses of people in other countries. Such a system has been maintained or strengthened by military power. From this point of view, I do not believe there is any justice in the Western nations or Japan.

 

However, the issue of justice is not just about large-scale matters such as war. We also have a sense of justice in our daily lives, and when that justice is violated, we instinctively sense it. This is something that has been with us since our childhood. 

 

Thinking back on our childhood, let us say a friend hit you or says mean things about you. When we were children, we would fight back because we felt that such mistreatment is unjust and that it is just to take revenge. If someone is treated specially or with favour, we would also feel that it is unfair and feel angry and sad. 

 

The issue of justice is also not only limited to battles and conflicts. Justice includes proper distribution of both rewards and punishments, the legitimate use of power, and respect for human rights and entitlements. Therefore, the presence or absence of justice is closely related to our daily lives, and when justice is violated, we suffer and become angry.

 

In short, the issue of justice is important both in our daily lives and on a global scale. That is why justice is a central theme in the Bible. Two events are particularly important for us to understand what the Bible reveals about God's justice. One is the life, death, and resurrection of Jesus Christ. The other is the Exodus.

 

 

Moses in the Face of Injustice

 

Previous verses in the book of Exodus have had to do with God's justice, but in today’s passage, a character is finally confronted with the issue of justice. That person is Moses. Miraculously saved as a baby and raised as the son of Pharaoh’s daughter, Moses as an adult was faced with three distinct types of injustice.

 

On one occasion, Moses saw that his people, the Hebrews, were forced to do hard labour. They were forcefully overworked and driven to the brink by hard labour such as kneading clay, baking bricks, and all sorts of farm work.

 

Then Moses saw an Egyptian beating one of his people. He made sure that no one was around, killed the Egyptian, and buried him in the sand. Just as the Egyptian had beaten the Hebrew, so Moses beat the Egyptian.

 

The following day, Moses went out to his people again. This time, his fellow Hebrews were fighting each other. The day before, it was the oppressor's violence against his people, but now it was a fight between two fellow Hebrews. Moses intervened and rebuked the wrongdoer, saying, "Why are you hitting your fellow Hebrew?” 

 

However, the man replied, "Who made you ruler and judge over us? Are you thinking of killing me as you killed the Egyptian? (Exodus 2:14/ New International Version (NIV))” Moses was not recognized as a leader of his people. When Pharaoh heard about this, he ordered Moses to be killed. So, Moses fled from Egypt to Midian.

 

As Moses was sitting by a well in that region, daughters of a Midianite came with their flock to get water to drink for them. But some shepherd men came and drove them away. In this case, injustice was done to the women by the men. In response, Moses confronted the shepherds, rescued the Midianite women, and watered their flock.

 

 

God’s Plan of Deliverance Revealed Through Moses

 

These events give us the impression that Moses had a strong sense of justice. He stood up to the oppressor, attempted to reconcile his people, and got up against injustice to the daughters of a stranger, from a different people. Although these acts were based on his sense of justice and not God’s justice itself, his actions revealed God’s plan of deliverance that was to come. 

 

Moses saw the oppression of his people. Likewise, God sees the suffering of those who are oppressed and seeking help.

 

"The Lord said, “I have indeed seen the misery of my people in Egypt. I have heard them crying out because of their slave drivers, and I am concerned about their suffering."(Exodus 3:7/NIV)

 

Neither Moses nor God stand by and watch the people suffer. "Seeing" evokes a response. Just as Moses saw the oppression of his people and acted in his way, God sees the suffering of the people, understands their pain, and acts. God does not overlook injustice. When God sees the suffering and pain of the people, God gets up.

 

Moses striking the Egyptian, who was beating Moses’ people, is a foreshadow of the work that was to come. 

 

"So I will stretch out my hand and strike the Egyptians with all the wonders that I will perform among them. After that, he will let you go."(Exodus 3:20/NIV)

 

Moses’s action and God striking the Egyptians involve death. So, although this is not easily applied to other matters, here we see God's work of overthrowing injustice by standing firm against the oppressors who continue to abuse and terrorize the people.

 

Moses also tried to intervene in a dispute between his fellow people. Although he was unsuccessful at that time, he continued to be involved in mediating between the fellow Israelites to bring reconciliation and peace when he later became their leader. In such a way, God's justice is also directed at conflicts within a community to create reconciliation and peace therein.

 

Finally, Moses rescued the daughters of the Midianite. The words "save" and "rescue" also point to God's salvation and the deliverance of the Israelites. Just as Moses watered their flocks, God provided water for the Israelites who escaped from Egypt. It is God's unchanging purpose to rescue the oppressed, give them life, and bless them.

 

 

Follow God's Justice and Justice Alone

 

After many years, God calls Moses to lead the Israelites and to deliver the people from Egypt. This is no longer an act of his sense of justice. It is an act of justice that is led by God and brought about through God's intervention. But God's ultimate purpose is not to be solely just.

 

God gave the Law to the people through Moses and commanded them to pursue justice.

 

"Follow justice and justice alone, so that you may live and possess the land the Lord your God is giving you."(Deuteronomy 16:20/NIV)

 

" Justice" that is called for here is not the "justice" that each person holds individually, but the justice of God. God's justice is revealed in the stories of God in the Bible and the Law. Therefore, the Law was not only important to the Israelites, but it is also relevant and very important to us today.

 

The Law is not meant to set penalties and inflict punishment. Rather, it is given to serve an instructional purpose. The Law shows us how to maintain the right relationship with God and what is important for our communities and society.

 

The Law (Torah in Hebrew) means "guidance". The Law and God's stories in the Bible are guides that point the way for us to walk in our relationship with God. For us to have life and to protect it, we need God's justice. When we follow God's justice, we can bring about a world where life is protected. God urges us to pursue such justice.

 

See the pain and suffering of the people. Do not just stand by and watch but see so closely that you cannot help but act. Resist oppression and stop the violence. When people conflict with each other, seek to create reconciliation and peace…. When people are oppressed and exposed to violence, God urges us to get up and go to their rescue.

 

This is not something that can be accomplished immediately. But we are to pursue such justice - God's justice. Pursue only God's justice, and nothing else. Then we will have life and be blessed. Let us continue to pursue God's justice to restore the life and blessings that this world continues to lose.

 

Pastor Nozomu Sugiyama