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『命を救った娘たち』出エジプト記2章1~10節

erinbetzkによるPixabayからの画像

 

今月は出エジプト記を続けて読んでいます。どこまで読み続けるかは決めていないのですが、聖書の信仰の原点となる出来事であり、主なる神の創造の業と、救いの業とを結び付けるような、この出来事に目を向けたいと思います。

 

混沌の化身となったファラオは、抑圧を強めます。ところが彼の命令に抵抗し、命を救った女性たちがいました。それは彼女たち自身が考え、選び、行動したことでしたが、彼女たちを通して神が働いておられました。神は救いの業に加わるように私たちを招きますが、いつも神の愛が先立ちます。一人の赤ん坊の身に起きたこの出来事が、全ての人に向けられる神の愛と救いの業を指し示しています。

 

 

混沌の力を振るうファラオに抵抗した娘たち

 

先週は、ヘブライ人の助産婦たちが神を畏れ、神を信じて、エジプトの王ファラオの命令に従わなかった、という出来事を学びました。ヘブライ人とは強制労働につかされていたエジプトにおける最下層の人々を指す呼び方でした。助産婦たちを利用できないと知り、ファラオはいよいよ全国民に命じました。

 

「生まれた男の子は、一人残らずナイル川にほうり込め。女の子は皆、生かしておけ。」(出エジプト記1:22)

 

イスラエルの人々が神の祝福を受け、数を増していくことを恐れるファラオは、何としてでも祝福を受けた人々から力を奪おうとしました。増し加えられる命を奪おうとするファラオは、単なる一人の暴君として語り継がれたのではありません。聖書の記者は、彼を神の祝福を妨害し、この世を闇で覆う混沌(カオス)の化身として描いています。

 

ファラオは最大限の力をもって、命を奪おうとします。もはや逃れる道はないように思えた混沌とした状況の中で、なお命を守ることを選び取り、勝ち取った人たちがいました。助産婦たちの密かな抵抗に続いて、ファラオの命令に抵抗し、命を救ったのは、またもや女性たち――特に娘たち――でした。

 

救われた男の子は、モーセと名付けられます。長い年月を経たのち、イスラエルの指導者となり、神の救いの業に仕える人です。赤ん坊のモーセの命を救うために密かな抵抗を始めたのは、レビ人の娘と紹介されている彼の母親でした。

 

彼女はモーセを生んでから3か月の間、彼を家の中で隠して育てました。しかしいよいよ隠せなくなると、彼女はパピルスという植物で作られた籠を用意しました。そしてその籠をアスファルトとピッチ(樹脂)で籠を防水して、その中に赤ん坊を寝かせ、川のほとりの水草の茂みの中に置きました。彼女はファラオの命令に抵抗し、赤ん坊の命を即座に奪うことをしませんでした。

 

そこへファラオの娘が水浴びをしに来ました。彼女は水草の茂みの間に籠を見つけ、それを取って来させました。籠の中を見ると男の赤ん坊泣いていました。すぐにそれはヘブライ人の子だとわかりましたが、ファラオの娘はその子を不憫に思い、父ファラオの命令に従おうとはしませんでした。

 

この間、モーセの姉ミリアムが様子を見守っていました。そしてファラオの娘が籠を見つけると、ミリアムは王女の前に出て、「この子に乳を飲ませるヘブライ人の乳母を呼んで参りましょうか」と申し出ました(出エジプト記2:7)。ファラオの娘はその申し出を受け入れたので、赤ん坊は母親の手に返されました。しかも、ファラオの娘はその子を養子にすることを決め、子どもを育てるための手当てをも母親に支給しました。

 

このように、ファラオが軽んじた女性たちが彼の命令に抵抗し、一人の赤ん坊の命を守りました。ファラオの娘は父の命令に従わなかったばかりか、ヘブライ人の子に養育費を出し、養子とさえしました。そのように命を守られ、宮殿での教育をも受けたモーセが、後にイスラエルの指導者となるのです。

 

主なる神は、混沌とした状況の中でもご自身の業をなさいます。しかもそこでは巨大な力を持つ人ではなく、力を持たない人や、低い地位に置かれた人たちを通して、救いの業を起こされるのです。

 

 

人を通して行われる神の働き

 

先週に引き続き、ここでも主語は神ではなく人間です。モーセの母も、姉も、ファラオの娘も、自分で選び、行動したものであり、その一つでさえ神が操作したり、強制したりした行動はありません。神は人の心を操作することがなく、強制的に人を動かすこともないのです。

 

彼女たちの行動は、確かに神が喜ぶものでした。しかしそれは、彼女たち自身が置かれた状況と場所の中で、自ら考え、選択し、行動したことなのです。そこには神の導きや働きかけもあったことでしょう。けれどもそれを行ったのは、外ならぬ女性たち自身でした。

 

後には神ははっきりとわかる形で現れ、明確な指示を出し、奇跡を起こされます。けれども、そのようなときにだけ、神の計画が進んでいくというわけではありません。神は何でも意のままになさる方ではありません。ご自身が創られた世界の秩序を自ら壊すよりも、それを守りながら活動することを選ばれます。

 

私たち人間は、神にかたどり、神に似せて造られました。その人間は、神の言葉と意志に抵抗し、自分の想いのままに振る舞う自由と力を持っています。そのために、時に人間は混沌を生み出し、神の祝福を損ないます。それでも神は、ご自身の計画の実現に、人間の選択と行動を盛り込んでおられます。

 

神がおられること、神が働いておられること、神の計画が進んでいることは、必ずしもいつも明確であるわけではありません。一見すると、神がどこにおられ、何をしておられるのかわからないようなときにも、人の考えと選択と行動だけしか見えないようなときにも、神はある人々を通して働いておられるのです。

 

一見すると、混沌とした希望のない時代であっても、そこにも神が働いておられます。赤ん坊であったモーセの命が、女性たちのそれぞれの考えと選択と行動によって守られたように、今、この世界の中でも、神は人々を通して働いておられます。そこに希望があります。神を畏れ、神を信じる人たち、命を守り、増し加える神の祝福に仕える人たちに、私たちは神の働きを見ることができます。

 

 

人の行動に先立つ神の愛

 

このような神の働きは、ファラオの行動とは非常に対照的です。ファラオは自分が感じた恐れに基づいて、全ての人を思い通りに動かそうとします。それは人の行動だけでなく、考えも、また命さえも思い通りに変えようとするものです。ファラオ自身は変わることなく、他者の痛み・苦しみも全く意に介さず、人々を操作し、強制的に変えさせようとするのです。

 

それとは反対に、神は苦しむ人の叫びを聞き、その痛みを知る方です。

 

「労働のゆえに助けを求める彼らの叫び声は神に届いた。神はその嘆きを聞き、アブラハム、イサク、ヤコブとの契約を思い起こされた。神はイスラエルの人々を顧み、御心に留められた。」(出エジプト記2:23~24)

 

「主は言われた。『わたしは、エジプトにいるわたしの民の苦しみをつぶさに見、追い使う者のゆえに叫ぶ彼らの叫び声を聞き、その痛みを知った。それゆえ、わたしは降って行き、エジプト人の手から彼らを救い出し……』」。(出エジプト記3:7~8)

 

人の苦しみも、嘆きも、痛みも知る神は、ファラオのような虐待や抑圧によって人を操作しようとか、強制しようとはなさりません。それどころか、自らその苦しみを引き受け、その中で行動を起こされる方です。主は「憐れみ深く恵みに富む神、忍耐強く、慈しみとまことに満ち、幾千代にも及ぶ慈しみを守り、罪と背きと過ちを赦す」方です(出エジプト記34:6~7)。

 

神は、深い憐れみと、強い忍耐と、慈しみとまことの中で私たちに働きかけ、人々に働きかけ、この世に神の救いの業を起こされます。神はご自身の救いの業に参与するように、私たちを招きます。ただ、その業に加わる前に、神の憐れみと慈しみ、神の愛を私たちが経験し、受け取ることが必要です。

 

モーセはイスラエルの人々をエジプトから導き出す神の業に仕えました。その彼は、誕生間もないころに、女性たちによって命を救われました。その後も彼は命を守られ、多くの助けを得ていきました。私たちが何かをなす前に、神の愛が先立っています。私たちに生命を与え、その命を守り、さらに豊かにしたいと願う神の愛が、いつも私たちに先立っています。

 

 

神の救いを指し示す出来事

 

この出来事において、ファラオは混沌の化身となっていました。一方で、ここには神の救いの業と並行するような言葉や行動も見られます。

 

一つは赤ん坊のモーセが寝かされた「籠」という言葉です。これはヘブライ語では、創世記6章のノアの「箱舟」と同じ言葉です。ノアが箱舟に乗り、水の中を漂ったように、モーセは籠に載せられ、水に浮かべられました。そのどちらもが神によって混沌から守られました。

 

また、ファラオの娘の行動も、神の行動と並行して描かれています。ファラオの娘は「下りて来て」、その子を「見つけ」、その泣き声を聞いて「ふびんに思い」、水の中から「引き上げ」、その子を自分の「子」として引き取りました。同じように、神も「下って来て」、私たちを「見つけ」、その鳴き声を聞いて「ふびんに思い」、水の中から「引き上げ」、神の「子」として引き取るのです。

 

モーセが経験したことは、イスラエルが経験することになります。そしてそれは私たちも経験すること、神が全ての苦しみ・痛む人々のために起こす行動を指し示しています。命を守ることは、生命の神である主の救いの業を指し示します。命を救い、多くの人に生命の豊かさをもたらすことは神の計画であり、目標です。その未来に向けて神はいつも行動しておられるのです。

 

牧師 杉山望


February, 20, 2022, Sunday Service

"The Girls Who Saved a Life"

Scripture reading is taken from Exodus 2: 1-10

 

This month we have been reading the book of Exodus. I haven't decided how far I want to continue reading, but I want to focus on the event in today's passage, which is the starting point of our biblical faith and connects God's work of creation to His work of salvation.

 

Pharaoh, the incarnation of chaos, becomes more oppressive. However, there were women who resisted his orders to save lives. These women thought, chose, and acted on their own, but God was working through them. God invites us to participate in the work of salvation, but His love always comes first. This incident in the life of a baby points to God's love and the saving work of all people.

 

 

The Girls Who Resisted the Pharaoh, the Wielder of the Power of Chaos

 

Last week, we learned about the Hebrew midwives who feared and trusted God and disobeyed the orders of the Pharaoh, the king of Egypt. "Hebrews" was a term used to refer to the lowest class of people in Egypt who were subjected to forced labor. When the Pharaoh realized that he could not use the midwives, he finally ordered all the people.

 

"Every Hebrew boy that is born you must throw into the Nile, but let every girl live." (Exodus 1:22)

 

Fearing that the Israelites would be blessed by God and increase in number, Pharaoh wanted to take away the power of these people at any cost. Pharaoh was not just another tyrant who tried to take away the lives of those he could not control. Biblical authors portrayed him as an incarnation of the chaos that interfered with God's blessings and covered the world with darkness.

 

Pharaoh tried to destroy life with the utmost force. In the midst of the chaos, where there seemed to be no way to escape, there were those who still chose to protect life. Following the secret resistance of the midwives, it was once again women - especially young girls - who resisted Pharaoh's orders and saved lives.

 

The rescued boy was named Moses. After many years, he became the leader of Israel, the one who did God's work of salvation. It was his mother, introduced as the daughter of a Levite, who began a secret resistance to save the life of the baby Moses.

 

She hid Moses in her house for three months after he was born and raised him. When she could no longer hide him, she prepared a basket made of a plant called papyrus. She waterproofed the basket with pitch (resin), laid the baby in it, and placed it in a thicket of weeds by the river. She resisted Pharaoh's orders and did not take the baby's life immediately.

 

Then Pharaoh's daughter came to bathe in the water. She found the basket among the bushes and sent her female slave to fetch it. When she looked inside the basket, she saw a baby boy crying. Pharaoh's daughter took pity on the child and refused to obey her father's orders.

 

During this time, Miriam, Moses' sister, was watching what was happening. When Pharaoh's daughter found the basket, Miriam went before the princess and offered, "Shall I go and get one of the Hebrew women to nurse the baby for you?" (Exodus 2:7) Pharaoh's daughter accepted the offer, and the baby was returned to his mother. Moreover, Pharaoh's daughter decided to adopt the child and also provide the mother with an allowance to raise the child.

 

In this way, the women whom Pharaoh despised, resisted his orders and saved the life of a baby. Pharaoh's daughter not only disobeyed her father's orders, but also paid for and even adopted a Hebrew child. Moses, whose life was protected and who was also educated in the palace, would later become the leader of Israel.

 

The Lord does His work even in the midst of chaos, not through people with great power, but through people with little power in low positions.

 

 

God Works Through People

 

As in last week's message, the subject here is not God, but people. Moses' mother, his sister, and Pharaoh's daughter all chose to act on their own, and not one of their actions was manipulated or forced by God. God does not manipulate people's minds, nor does he force them to do anything.

 

Their actions were certainly pleasing to God. But it was their own thinking, choice, and actions in the situations they were in. There must have been some divine guidance and encouragement, but it was the women themselves who did it.

 

Later on, God would appear in a clearly visible way, giving clear instructions and performing miracles. However, that is not the only time that God's plan goes forward. God does not do everything at will. Rather than destroying the order of the world that He created, He chooses to work while preserving it.

 

We were created in the image and likeness of God. We have the freedom and power to resist God's words and will and to behave as we wish. Because of this, we sometimes create chaos and undermine the blessings of God. Nevertheless, God includes our choices and actions in the fulfillment of His plan.

 

It is not always clear that God is present, that God is at work, that God's plan is in progress. God is working through some people when at first glance we don't know where He is or what He is doing, when all we can recognize are the thoughts, choices, and actions of people.

 

Even in times of apparent chaos and hopelessness, God is at work. Just as the life of baby Moses was protected by the choices, and actions of the women, God is working through the people in this world today. There is hope. We can see God at work in those who fear and believe in Him, in those who follow His blessings to preserve and multiply life.

 

 

God's Love Precedes Human Actions

 

God's work is in sharp contrast to Pharaoh's actions. Pharaoh tried to make everyone do what he wanted based on the fear he felt. He wanted to change not only people's behavior, but also their thoughts and even their lives. Pharaoh himself did not change, but he manipulated and forced people to change without any regard for the pain and suffering of others.

 

On the contrary, God is the one who hears the cries of those who suffer and knows their pain.

 

"The Israelites groaned in their slavery and cried out, and their cry for help because of their slavery went up to God. God heard their groaning and he remembered his covenant with Abraham, with Isaac and with Jacob. So God looked on the Israelites and was concerned about them. " (Exodus 2:23-25)

 

"The Lord said, 'I have indeed seen the misery of my people in Egypt. I have heard them crying out because of their slave drivers, and I am concerned about their suffering. So I have come down to rescue them from the hand of the Egyptians….'" (Exodus 3:7-8)

 

God, who knows human suffering, sorrow, and pain, does not try to manipulate or force people through abuse or oppression like Pharaoh. On the contrary, He takes on the suffering and acts in the midst of it. The Lord is "the compassionate and gracious God, slow to anger, abounding in love and faithfulness, maintaining love to thousands, and forgiving wickedness, rebellion and sin" (Exodus 34:6-7).

 

God works on us with deep compassion, strong patience, mercy and truth to bring about His work of salvation in the world. God invites us to participate in His work. But before participating in His work, we need to experience and receive God's mercy, compassion, and love.

 

Moses served in God's work to lead the Israelites out of Egypt. He was saved by women shortly after his birth, and he continued to be protected and helped in many other ways. Before we do anything, God's love comes first. God's love, which gives us life, protects life, and enriches it, always precedes us.

 

 

Pointing to God's Salvation

 

In today's passage, Pharaoh was the incarnation of chaos. At the same time, there were words and actions that paralleled God's work of salvation.

 

One is the word "basket" in which the baby Moses was laid. This is the same word in Hebrew as Noah's "ark" in Genesis 6. Just as Noah was placed in an ark and floated through the water, Moses was placed in a basket and floated on the water. Both of them were protected from chaos by God.

 

The actions of Pharaoh's daughter are also depicted in parallel with the actions of God. Pharaoh's daughter "went down," "saw" the baby, "felt sorry" when she heard him crying, "drew" him out of the water, and took him as her own. In the same way, God "comes down" and "sees" us, hears our cries, "feels sorry", "draws" us out of the water, and takes us in as his "children".

 

What Moses experienced was what Israel would experience. And it points to what we will also experience, that is, God's action for people who are suffering. Saving lives points to the salvation of the Lord, the God of life. Saving lives and bringing the abundance of life to many people is God's plan and goal. God is always working toward that future.

 

Pastor Nozomu Sugiyama