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『完全無欠の弱い神』ヨブ記42章1~6節

Nel BothaによるPixabayからの画像

 

ヨブ記の振り返り

 

10月にに入ってからヨブ記を読み続けてきました。ヨブ記に込められたメッセージはとても広く、深いので、もっと詳しく扱うこともできますが、一先ず今回は今日で終えたいと思います。

 

これまでの物語をざっくりと振り返ります。1章から2章の中で、ヨブは「無垢な正しい人で、神を畏れ、悪を避けて生きていた」、ということが3度も述べられます。サタンの挑戦を神様が受けたことで、ヨブは全財産を失い、愛する息子・娘たちを失い、全身に重い皮膚病を患うという苦難を負いました。ただし、その苦難の原因はヨブには一切ないことが、この物語の前提として示されていました。

 

ヨブはその苦難の中でも神様への信仰を告白しながら、悲しみを全身で現しました。その後1週間が過ぎたとき、ヨブと友人たちの議論が始まります。友人たちは、この世界が因果律によって成り立っていると確信していました。それはつまり、善を行った者は祝福されてこの世での成功を得るけれども、悪を行った者の繁栄は長くは続かず必ず滅ぼされる、ということです。友人たちはその信念に基づいて、ヨブの負わされた苦難は神様からの罰に違いない、と主張しました。

 

しかしヨブには友人たちが追及するような罪が思い当たりません。そこで彼は友人たちの信念に疑問を投げかけます。「私にこんな苦難を負わさせることに正当性はない。この世では、貧しい人や力を持たない人から搾取する『神に逆らう者』がいるけれども、そんな人も力を増し加え、平穏に暮らしている。それなのにどうして因果律だけで人の善悪が判断できるのか」、とヨブは問いただしました。

 

ヨブは友人たちとの議論を通して、自分の正しさとは何であったのか、ということを再確認します。彼の正しさは、彼が貧しい人の友となり、苦しむ人を助けたことにありました。ヨブはそれこそ神様の望まれることであり、正義と公正の成就を約束する神様が重視することであったと信じていました。

 

議論が尽くされ、友人たちはもやは何も語りません。ヨブも語り尽くしました。彼は神様の考えを聞くことを求め続けていました。そしてついに神様が口を開き、ヨブに語りかけます。けれどもそこで語られたのは、予想外の言葉でした。

 

 

この世を創ったのは誰か

 

「主は嵐の中からヨブに答えて仰せになった。

これは何者か。知識もないのに、言葉を重ねて/神の経綸を暗くするとは。

男らしく、腰に帯をせよ。わたしはお前に尋ねる、わたしに答えてみよ。

わたしが大地を据えたとき/お前はどこにいたのか。知っていたというなら/理解していることを言ってみよ。

誰がその広がりを定めたかを知っているのか。誰がその上に測り縄を張ったのか。

基の柱はどこに沈められたのか。誰が隅の親石を置いたのか。」(ヨブ記38章1~6節)

 

「経綸」というのは、計画や行動プランを意味する言葉です。ここで語られるのは、主なる神様がこの世界を創られたときから持ち続けている計画に関することです。神様はヨブに問いかけます。「この世界が創られたとき、あなたはどこにいたのか。それがどのように作られたかを知っているのか」。「日が昇って朝が来ること、海と大地が広げられたこと、光が照り、風が吹き、雨が降ること、それはあなたが命じたことか」。いずれの答えももちろんNOです。この世界や自然環境を作ったのは人間ではなく、神様でした。

 

続けて神様は、生物についてもヨブに問います。「あなたはライオンの獲物やカラスの餌を備えることができるのか」。「山羊や鹿が子を産む時をあなたは知っているか」。「あなたはロバに住みかを与え、馬に力を与えることができるか」。「鷹が空を飛び、鷲が高い所に巣を作るのはあなたが命令したからなのか」。これらの答えもNOです。人間には、どの生物を創り出すことも、その生態を決めることもできません。

 

言われてみると当たり前のことですが、そんなことを意識することはあまりありません。教育ジャーナリストのおおたとしまささんが、自然のなかで子どもたちを自由に遊ばせながら育てる「森のようちえん」というムーブメントを取材した本の中で、こんなことを書いています。

 

「人工物に囲まれていると、人間がこの世の創造者であるかのような錯覚に陥る。でも自然のなかでは、人間はちっぽけな被創造物でしかない。そんな事実を圧倒的な迫力で突きつけられるから、大人も謙虚でいられる。だから大人も育つ。その姿がまた、子どもにとってのロールモデルになる。」

 

「大人がもっと自然のことを知っていて、思いどおりになるものではないけれどほったらかしでいいわけでもないというさじ加減を肌身で理解していれば、子どもを見ても自然にそのさじ加減がわかると思うんです。でもそもそも自然を知らず、ボタンを押せば何かが出てくるような直線的因果律のなかだけに生きちゃってると、『マニュアルどおりに育てたのに、なんでこの子はそのとおりに育たないの?』ってなっちゃう。」

『ルポ 森のようちえん SDGs時代の子育てスタイル』(おおたとしまさ、集英社新書、2021)

 

ヨブの時代でさえ、この世が神様に創られたことを忘れて、人間中心的な考えに捕らわれがちでした。現代では自然から切り離された生活が増えていて、なおさら神様の創造の業を忘れてしまいやすくなっています。そうすると、人間がこの世の創造者であるかのように思いこんでしまい、人間の行動次第で全てが決まるという因果律に捕らわれてしまいやすいのでしょう。

 

この世を創られたのは神様である、という認識がヨブと友人たちの議論では不十分だったのです。

 

 

神は自由である

 

ヨブが神様の言葉から受け取ったもう一つのことは、神様は全く自由な方である、ということです。ヨブは、「あなたは全能であり、御旨の成就を妨げることはできないと悟りました」と語ります(42章2節)。神様は全能で、完全無欠ですので、ご自身の意志に従ってこの世界を創られました。それを人間が妨げることはできません。

 

この世を創る神様の意志は、神様の無償の愛に基づいています。神様は、この世の何ものからも、何かを与えられることを必要としていません。この世に命が満ちることを喜びとして、神様は創造の業を推し進めたのです。

 

創造が無償で行なわれたために、そこに生まれたものは全く自由なものとなりました。

 

「誰が野生のろばに自由を与え/野ろばを解き放ってやったのか。

その住みかとして荒れ地を与え/ねぐらとして不毛の地を与えたのはわたしだ。

彼らは町の雑踏を笑い/追い使う者の呼び声に従うことなく

餌を求めて山々を駆け巡り/緑の草はないかと探す。」(ヨブ記39章5~8節)

 

この世も、またそこに生きる動物たちも、人間の手のうちにあるのではありません。確かに人類は地球環境を破壊し、多くの生物に影響を与えていますが、それでも地球も生物も人間が意のままにすることはできません。自然の動きも、また生物の活動も、人間の支配下にはなく、自由なのです。

 

神様は被造物が自由であることを喜んでおられます。創られたものが欠けの無い完全なものであることを喜んでいるのではありません。でこぼこがありながら、自由に、精いっぱい生きていることを喜んでおられるのです。

 

「駝鳥は勢いよく羽ばたくが/こうのとりのような羽毛を持っているだろうか。

駝鳥は卵を地面に置き去りにし/砂の上で暖まるにまかせ

獣の足がこれを踏みつけ/野の獣が踏みにじることも忘れている。

その雛を/自分のものではないかのようにあしらい/自分の産んだものが無に帰しても/平然としている。

神が知恵を貸し与えず/分別を分け与えなかったからだ。

だが、誇って駆けるときには/馬と乗り手を笑うほどだ。」(ヨブ記39章13~18節)

 

このようなダチョウの存在もまた、神様の喜びとなるのです。このように自由を喜ぶ神様のなさることを、人間がすべて理解し、予測することはできません。まして、因果律でその全てを解釈することはできないのです。

 

 

完全無欠で弱い神

 

しかし、自由であるこの世は、しばしば神様の意志と衝突します。つまり、神様が望まないこと、良しとはしないことが起こってしまうのです。全能である神様は、ご自身の意志を強制し、何一つ欠けの無い世界を創ることもできたでしょう。ノアの洪水のように、神様に逆らう者は全て滅ぼしてしまうこともできたでしょう。けれどもそれは神様の喜びとすることではありません。そんなことはしない、ということを神様は決断されました。

 

それは、完全無欠の神様が、弱い神になることを選ばれた、ということです。神様の無償の愛は、自由な世界でこそ働きます。神様は厳格な裁判官ではなく、横暴な警察官でもなく、暴力的な軍事的指導者でもありません。神様は私たちを――全ての人・全ての生き物を――愛するために、この世を創られました。その愛は、自由を尊重すること、被造物のありのままの姿を尊重することを伴います。

 

同時に、神様の計画はそれだけではありません。自由を与えながらも、正義と公正を実現することが神様の変わらない意志です。40章で語られるベヘモットとレビヤタンは、神に逆らう者を象徴する存在です。その暴力的な力が振るわれているのを見ると、私たちはこの世は混沌であると思ってしまいます。

 

しかし、それらの者も、神様に創られたものです。神様は人間を尊重するがゆえに、この世の悪も、混沌も、完全に消し去ることはできません。けれども、神様は正義を求めておられます。神の正義と公正が世界に君臨することを望んでおられます。人間は自由であるからこそ、自ら進む方向を変えることもできれば、悔い改めることもできます。神様が人間に与えたのは、神様に従って正義と公正を創り出す力です。

 

この世には苦難があります。神様に逆らう悪の力も存在します。私たちがその被害を被ることもあれば、私たちがその力に取り込まれてしまう危険性もあります。けれども、この世は悪ではありません。この世に混沌とした事態が生じても、神様の創られたこの世が混沌とした世界になったわけではありません。

 

神様は悪も混沌も存在する世界を治めます。神様が知らない苦しみはありません。神様は私たちと共にその苦しみを受けつつ、この世界を神様の正義と公正が支配するように働き、またご自身に協力するように全ての人に呼びかけておられます。

 

ヨブも突然の苦難の中で、神様の想いがわからなくなり、この世は混沌とした世界なのではないかと疑っていました。神様はヨブに、この世界を創ったのはご自身であり、それを自由なものとして創られたこと、それと共にご自身の意志は変わらず、正義と公正を求めていることを示されました。

 

それがどのように実現されていくのか、その計画の全てを理解することは、私たちにはできません。それでもヨブは、「あなたは全能であり、御旨の成就を妨げることはできないと悟りました」(42章2節)と語り、神様への信頼を新たにしたのです。

 

牧師 杉山望


October, 31th 2021  Sunday Service

"  A Perfectly Flawless, Weak God "

Scripture reading is taken from Job 42:1~6

 

 

Review of the Book of Job

 

We have been reading the book of Job since the start of October. The message of the book of Job is so broad and deep that we could deal with it in more detail, but for the moment, we would like to finish today.

 

To give you a quick review of the story so far, in chapters one and two, Job is mentioned as “a blameless and upright man who fears God and turns away from evil” three times. The underlying theme of the story is that Job was not the cause of any of the calamities that occurred because of God accepting Satan's challenge. The hardships Job went through were losing all his possessions, losing his beloved sons and daughters, and suffering a severe skin disease.

 

Despite the grief which Job fully expressed with his whole self, Job continually professes his faith in God amid his suffering. One week later, Job and his friends begin to have a discussion. His friends were convinced that the world was based on the theory of retribution. That is, those who do good will be blessed and have success in this world, but those who do evil will not prosper for long and will surely be destroyed. Based on this view, his friends argue that Job's suffering must be a punishment from God.

 

However, Job could not think of any sin that his friends were searching him for. So, Job questions his friends' beliefs, “It is not just for me to suffer in this way. In the world, the wicked exploit the poor and powerless, yet they gain power and live-in peace. How can the theory of retribution alone determine whether a person is right or wrong, good or evil?” 

 

Through the dialogue with his friends, Job is reminded of his righteousness before God. His righteousness lay in the fact that he had been a friend to the poor and helped those who suffered. Job believes that this was what God wanted and this was what God values, as God is the one who promises the fulfilment of God’s righteousness (tzedakah) and justice(mishpat).

 

After all the discussions, Job’s friends have nothing to say, and neither does Job. Yet, as Job continually seeks to hear God’s thoughts, God finally speaks some unexpected words to Job. 

 

 

“Who created the world?”

 

“Then the Lord spoke to Job out of the storm. He said: ‘Who is this that obscures my plans with words without knowledge? Brace yourself like a man; I will question you, and you shall answer me. ‘Where were you when I laid the earth’s foundation? Tell me, if you understand. Who marked off its dimensions? Surely you know! Who stretched a measuring line across it? On what were its footings set, or who laid its cornerstone—” 

(Job 38:1-6 / New International Version (NIV))

 

The word translated "経綸”/ “plans” in Job 38:2 means a scheme or a plan of action. This is referring to the plan that the Lord God has had since the Creation. In the following verses, God asks Job, “Where were you when this world was created? Do you know how it was made? Did you command the sun to rise and the morning to come, the sea and the earth to be spread out, the light to shine, the wind to blow, and the rain to fall?” The answer to these questions is, of course, no. It is God, not humans, who created this world and the natural environment.

 

Then God continues to ask Job about the living creatures. "Who provides the lion's prey and the ravens' food? Do you know when the goats and the deer are about to give birth? Can you give shelter to a donkey and strength to a horse? Do eagles fly in the sky and build their nests on high places because you commanded them to do so?” The answer to these questions is also, no. Human beings cannot create any living creature, nor can we determine its nature.

 

When asked such questions, the answer is obvious. However, we do not consciously think about these things. An education journalist, Toshimasa Ota, writes in his book about the forest kindergarten movement. Forest kindergarten is a type of preschool education that nurtures children by letting them play freely outdoors.

 

In the book, he makes the following observations.

 

"When humans-made things surround us, we feel as if we are the creators of the world. But in nature, we are only a tiny piece of creation. The overwhelming power of this fact makes both children and us adults feel humble. That is why not only children, but adults grow as well. Seeing adults mature make them role models for children.”

 

“If adults knew more about nature and understood first-hand that things in nature do not always work out the way we want them to, nor should they be left to its fate, then children would naturally understand how to live with nature. But if you do not know how nature is and live in the theory of retribution or the idea of cause and effect, you may expect something to happen when you push a certain button. Thus, you might say, ‘I raised my child according to the manual. Why don’t they grow up as they should?’”

 

Even in Job's time, people forgot that it was God who created the world, and they became trapped in a human-centred way of thinking. In our time, we are more separated from nature, and we tend to forget even more about God's work of creation. Such thinking leads us humans to believe that we are the creators of this world. We become caught up in the view that everything depends on our actions, which makes it difficult for us to be freed from the theory of retribution. 

 

One of the things that is missing from Job and his friends’ discussion is that God created the world. 

 

 

God Acts Freely

 

Another understanding Job came to from God’s words was that God is a free being. Job confesses in chapter 42, “I know that you can do all things; no purpose of yours can be thwarted.” (Job 42:2/NIV). God can do all things and is flawless, perfect. God Created according to God’s will. This was something that no human being could interfere with. 

 

God’s will to create the world is based on God’s unconditional love. God does not need nor expect anything back from anyone/ anything in this world. God’s joy in filling the world with life is what pushed God to the work of Creation. 

 

Because God Created through God’s unconditional love, what came into being were also completely free beings. 

 

“Who let the wild donkey go free? Who untied its ropes? I gave it the wasteland as its home, the salt flats as its habitat. It laughs at the commotion in the town; it does not hear a driver’s shout. It ranges the hills for its pasture and searches for any green thing.” (Job 39:5-8/NIV)

 

This world and all the animals that live in it are not in the hands of humans. Though it is true that human beings are affecting many living things and are even destroying the global environment, it does not mean that the earth and its creatures are in our control. All of nature and the activities of all living things are not under human control. They are free. 

 

God is pleased and has a joy that all creation is free. God is not pleased by perfections or flawlessness of all that is created, but God is pleased that all creation is free to live our/its lives to the fullest, despite our/its imperfections. 

 

“The wings of the ostrich flap joyfully, though they cannot compare with the wings and feathers of the stork. She lays her eggs on the ground and lets them warm in the sand, unmindful that a foot may crush them, that some wild animal may trample them. She treats her young harshly, as if they were not hers; she cares not that her labor was in vain, for God did not endow her with wisdom or give her a share of good sense. Yet when she spreads her feathers to run, she laughs at horse and rider.” (Job 39:13-18/NIV)

 

The existence of such an ostrich is also a joy to God. To understand and predict everything about a God, who delights so freely, is impossible to us human beings. Nor can we humans interpret all that happens by the theory of retribution, cause and effect. 

 

 

A Perfectly Flawless, Weak God

 

However, the world in its freedom often conflicts with God’s will. That is, things that God neither desires nor thinks are good happen. Because God is all-knowing, God could have enforced God’s will and created a world without any flaws. Or, God could have destroyed all that disobey like the flood in Noah’s times. But that is not what God finds joy in. God also made the decision not to do that. 

 

Instead, the perfectly flawless God chose weakness. God’s unconditional love works at its fullest in a free world. God is not a strict judge, a tyrannical police officer, nor a violent military leader. God created the world, all humankind, and all creatures to love unconditionally. This love involves respecting the freedom of creation and respecting creation for what it is/they are. 

 

That is not all of God’s plan. God’s unchanging will is to bring about God’s righteousness (tzedakah) and justice (mishpat), while allowing freedom. The Behemoth (Job 40) and Leviathan (Job 41) are metaphors of those who oppose God. When we see the exertion of their violent power, we may think that this world is full of chaos.

 

Yet, God created these beings. Because God respects human beings, God cannot simply, completely erase the evil and chaos in this world. However, God does seek justice. God desires God’s righteousness and justice to prevail in this world. Because we humans are free, we can change our direction, and we can also repent. What God has given us is the power to bring about righteousness and justice as we follow God. 

 

There are hardships and suffering in this world. There are wicked forces that oppose God. At times, we may become victims of these forces. Sometimes we may be in danger of being engulfed by such powers. But this world itself is not evil. Even if chaos arises in this world, it does not mean that the world itself has become chaotic.

 

God is in control of a world where chaos and wickedness exist. There is no suffering that God does not know about. God is suffering with us, as God works to bring righteousness and justice to the world. God is also calling on everyone to cooperate on this road to righteousness and justice.

 

Job, too, amid his sudden hardship and suffering, lost sight of God’s plan and doubted that this world itself was a chaotic, wicked world. But God made it clear to Job that it was God who created this world. That God created it to be free, and that God’s purpose remains the same: to seek God’s righteousness and justice.

 

It is impossible for us to fully comprehend how this will all come to be. Nevertheless, Job renewed his trust in God as he declared the following: “I know that you can do all things; no purpose of yours can be thwarted.” (Job 42:2)

 

Pastor Nozomu Sugiyama