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『神の正義と公正をまとう』ヨブ記29章11~17節

Hunny TanejaによるPixabayからの画像

神に逆らう者が繁栄する現実

 

ヨブ記を読み始めて3週目となりました。先週は応報の理論がもつ問題を考えました。「神は善を行った者を祝福し、悪を行った者を滅ぼす」、という考え方では、この世の苦難や災難を説明することはできません。しかし、ヨブの友人たちはその考えに基づいてヨブに罪があるはずだと決めつけていました。

 

その後の対話においても、ヨブの友人たちは自分の考えを変えようとはしません。ヨブと友人たちとの違いは能力的なものではありません。彼らの違いは、実際に起こっていることを基にして考えているかどうか、ということにあります。ヨブは自分が被った過酷な災難から考え始めたことで、この世での成功や災難をその人の正しさや罪と単純に結びつけることはできないと考えるようになりました。けれども友人たちは伝統的な信仰理解に固執し続け、そこから人の正しさや罪を判断しようとしていました。

 

ヨブはこの友人たちの言葉を聞き続けることで、むしろ疑問が深まっていきます。友人たちは、「神に背く者はたとえ繁栄したとしても長くは続かず、この世の悪は地上から取り去られる」と繰り返し語りました。しかし、ヨブは自分が見てきたことを思い起こしながら、彼らに反論します。

 

「なぜ、神に逆らう者が生き永らえ

 年を重ねてなお、力を増し加えるのか。

 子孫は彼らを囲んで確かに続き

 その末を目の前に見ることができる。

 その家は平和で、何の恐れもなく

 神の鞭が彼らに下ることはない。」(ヨブ記21章7~9節)

 

ヨブの疑問はもっともなものに聞こえます。私たちの生きる世界においても、そのような不合理な事態を見ることがあるのではないでしょうか。神に逆らう者が罰を下されるどころか、むしろ力を増し加え、何の恐れもなく、幸せに一生を過ごしている。ヨブからすればそのような現実は、神が地上の悪への罰を先延ばしにしているように見えました。

 

ヨブは、自分の罪とは釣り合わない災難に納得できないだけではありません。この世で悪人が災いを免れ、繁栄し、平穏に暮らしていることにも不満がありました。そのどちらの視点からも、応報の理論を受け入れることは決してできなかったのです。

 

 

弱い人々から奪い取る者

 

ところでヨブが「神に逆らう者」や「悪人」と言うとき、それはどのような人のことだと考えているのでしょうか。そのことは24章で述べられていることからわかります。

 

「人は地境を移し

 家畜の群れを奪って自分のものとし

 みなしごのろばを連れ去り

 やもめの牛を質草に取る。

 乏しい人々は道から押しのけられ

 この地の貧しい人々は身を隠す。

 彼らは野ろばのように

 荒れ野に出て労し、食べ物を求め

 荒れ地で子に食べさせるパンを捜す。

 自分のものでもない畑で刈り入れをさせられ

 悪人のぶどう畑で残った房を集める。

 着る物もなく裸で夜を過ごし

 寒さを防ぐための覆いもない。

 山で激しい雨にぬれても

 身を避ける所もなく、岩にすがる。

 父のない子は母の胸から引き離され

 貧しい人の乳飲み子は人質に取られる。

 彼らは身にまとう物もなく、裸で歩き

 麦束を運びながらも自分は飢え

 並び立つオリーブの間で油を搾り

 搾り場でぶどうを踏みながらも渇く。

 町では、死にゆく人々が呻き

 刺し貫かれた人々があえいでいるが

 神はその惨状に心を留めてくださらない。」(ヨブ記24章2~12節)

 

つまりヨブは、このようなことを行う人々が神に逆らう者・悪人であると考えているのです。みなしごややもめのように、貧しく、力を持たない人から奪い取り、貧しい人々を追いやり、労働に駆り出す。必要な衣食住さえ満たされず、幼子さえもその両親から引き離される。そんなことを行う者が神に逆らう者であり、そのような社会を作り出す者が悪人だと呼ばれています。

 

これはヨブだけではなく、聖書の信仰を貫く理解です。ヨブの友人たちも、そのことを知っており、一例として「貧しい人々を虐げ見棄て、自ら建てもしない家を奪い取った」者を悪人と見なしています(ヨブ記20章19節)。

 

「『寄留者、孤児、寡婦の権利をゆがめる者は呪われる。』

 民は皆、『アーメン』と言わねばならない。」  (申命記27章19節)

 

このような神の戒めに逆らっている者を、聖書は悪人と呼ぶのです。

 

 

ヨブの正しさ

 

ヨブの友人たちは次第に語るべきことが無くなり、25章の短い反論を最後にもはや一言も発しません。ヨブももはや友人たちに向かっては語りません。29章から31章の言葉は友人たちとの対話ではなく、ヨブが自分自身に向かって、あるいはこの世に向かって語った言葉です。それは対話を始める前の3章と同じような語り方ですが、友人たちとの対話を通して、彼はよりはっきりと、より力強く語るようになりました。

 

ここでヨブは、無垢な正しい人間についての理解が深まっています。無垢で正しいということは、単に個人的な事柄――心のあり様――だけの問題ではない、ということです。それはむしろ貧しい人々、助けを必要とする人々に対する行いに関係する問題なのです。ヨブは自分の正しさについて、このように述べます。

 

「わたしのことを聞いた耳は皆、祝福し

 わたしを見た目は皆、賞賛してくれた。

 わたしが身寄りのない子らを助け

 助けを求める貧しい人々を守ったからだ。

 死にゆく人さえわたしを祝福し

 やもめの心をもわたしは生き返らせた。

 わたしは正義を衣としてまとい

 公平はわたしの上着、また冠となった。

 わたしは見えない人の目となり

 歩けない人の足となった。

 貧しい人々の父となり

 わたしにかかわりのない訴訟にも尽力した。

 不正を行う者の牙を砕き

 その歯にかかった人々を奪い返した。」(ヨブ記29章11~17節)

 

ヨブが無垢で正しい人間であると言われたのは、彼が友人たちのように伝統的な信仰を保っていたからではありません。ヨブは苦難を負わされた人を助け、貧しい人に手を差し伸べ、力を奪われた人を強めたのです。それこそが彼の正しさであり、そうであったからこそ、彼は神に従う者だと認められたのです。その点で、彼には何の後ろめたさもありませんでした。

 

「わたしが貧しい人々を失望させ

 やもめが目を泣きつぶしても顧みず

 食べ物を独り占めにし

 みなしごを飢えさせたことは、決してない。

 いや、わたしは若いころから

 父となって彼らを育て

 母の胎を出たときから

 やもめたちを導く者であった。

 着る物もなく弱り果てている人や

 からだを覆う物もない貧しい人を

 わたしが見過ごしにしたことは、決してない。

 彼らは常にわたしの羊の毛でからだを暖めて

 感謝したのだ。

 わたしが裁きの座で味方の多いのをいいことにして

 みなしごに手を振り上げたことは、決してない。もしあるというなら

 わたしの腕は肩から抜け落ちてもよい。肘が砕けてもよい。

 神の下される災いをわたしは恐れる。その怒りには堪えられない。」(ヨブ記31章16~23節)

 

ヨブが災難を被ったのは、彼の罪が原因ではありませんでした。彼は神に逆らわず、神に従い続けました。ヨブは貧しい人の友となり、助けを必要とする人々を助け、虐げられる人を守りました。ヨブは正義と公正を身にまとうように、それを実行し続けたのです。

 

 

神の正義と公正

 

正義と公正という言葉は、ヘブライ語では“ツェダカー”と“ミシュパート”といい、旧約聖書において二本柱とも言えるほど中心的な言葉です。正義と公平は、神が行われることであり、神の約束です。神はこの世における正義と公平に深く関与されており、それを推し進めるためにご自身に従うように呼びかけます。つまり神は、助けを必要とする隣人に対して愛の手を差し伸べるように呼びかけるのです。そのような正義と公正を行わせることが神の正義であり、その実現が神の公正です。

 

神がヨブの生き方を喜んだのは、ヨブがただ神の名を呼び、いけにえを献げる人であったからではなく、まさにこの正義と公正を行う人であったからです。ヨブは自分がそのような正義と公正を行ってきたことを神に訴えました。「貧しい人々の友となり、助けを必要とする人々を助けてきた私には、このような災難を罰として受ける理由がない」、とヨブは訴えてきたのです。

 

彼がそのように神に訴えたのは、神こそ正義と公正を行う方であり、その実現を約束する方である、と信じていたからでしょう。もし神にとって、正義と公正が二の次の事柄であるなら、ヨブはもっと違った訴えをした方が効果的でした。けれども彼は、自らの正義と公正を訴えます。その実行こそが神に従うことである、と彼が信じていたからです。彼は「神の正義と公正」を身にまとって生きてきたのです。

 

ヨブが信じる神は、正義と公正を行う神でした。ヨブはただ力ある神に従おうとしたのではありません。また、黄金を頼みとし、財宝の多いことを喜んできたのでもありません(31:24~25)。彼は正義と公正を行う神の前にひざまずく者でありたいと願っていました。神は貧しい人々、助けを必要とする人々を特別に愛し、そのために約束を何としてでも果たそうとする方である、と彼は信じていたのです。

 

それと共に、彼は正義と公正は悪に立ち向かうものでもあることを知っていました。

 「不正を行う者の牙を砕き

  その歯にかかった人々を奪い返した。」(ヨブ記29章17節)

 

ヨブは助けの手を差し伸べるだけでなく、その手でもって不正義と不公正に立ち向かうことの必要性も知っていました。神もまた、抑圧された人を解放するために、神に逆らい、人の命を脅かし、人の権利を奪う者に立ち向かいます。

 

神は出エジプトの出来事において、不正義と不公正に苦しんでいたイスラエルの人々を助け出しました。そのとき、神はイスラエルを抑圧し、またそこからの解放を妨害しようとするエジプトの軍勢に立ち向かわれました。隣人を愛するようにとの神の呼びかけには、隣人を虐げる者に立ち向かうことへの呼びかけも含まれています。

 

神はイスラエルを通して、正義と公正が実現した世界を作り出そうと計画されました。それは神に逆らう者が退けられ、神の呼びかけに応えて人々が神に従うことによって作り出されるものでした。神が導こうとした約束の地とは、物質的な豊かさではなく、このような正義と公正の果たされる世界でありました。

 

それが無垢な正しい人と呼ばれたヨブが大事にしていたことであり、ヨブが苦難の中でも呼びかけ続け、その声を聞きたいと願い続けた神の本質でもあったのです。

 

牧師 杉山望


October, 17th 2021  Sunday Service

" Wearing God's Justice and Fairness "

Scripture reading is taken from Job 29:11-17

 

 

The reality that those who defy God prosper

 

This is the third week for reading the book of Job. Last week I shared a problem with the theory of retribution. The idea that "God blesses those who do good and destroys those who do evil" cannot explain the hardships and calamities of this world. However, Job's friends assumed that Job must have sinned, based on this idea.

 

In the dialogue that followed the argument, Job's friends did not change their minds. The difference between Job and his friends is not in wisdom. It is in whether they base their thinking on reality. The severe calamities Job had suffered led him to believe that he could not simply attribute a person's successes and calamities in this world to righteousness or sin. But Job's friends continued to cling to and base their traditional understanding of faith on judging a person's righteousness or sinfulness.

 

As Job continued to listen to his friends, his doubts deepened. The friends repeatedly told him that those who disobeyed God would not last long even if they prospered, and that the wickedness of the world would be removed from the earth. But Job, remembering what he had seen, refuted them as follows:

 

"Why do the wicked live on, 

    growing old and increasing in power?

They see their children established around them,

    their offspring before their eyes.

Their homes are safe and free from fear;

    the rod of God is not on them." (21:7-9)

 

Job's question sounds plausible. We may see such irrational situations in the world we live in. Those who defy God are not punished, but rather gain more power and live happily without any fear. From Job's point of view, such a reality seemed to indicate that God was postponing the punishment of evil on earth.

 

Job was not only unconvinced by his suffering, out of proportion to his sins, but also dissatisfied with the fact that the wicked were spared from suffering and were living in prosperity and peace. From both of these perspectives, he could never accept the theory of retribution.

 

 

Those who take from the weak

 

By the way, when Job spoke of "those who oppose God" or "the wicked," what kind of people was talking about? We can see what he said in chapter 24.

 

"There are those who move boundary stones;

    they pasture flocks they have stolen.

They drive away the orphan’s donkey

    and take the widow’s ox in pledge.

They thrust the needy from the path

    and force all the poor of the land into hiding.

Like wild donkeys in the desert,

    the poor go about their labor of foraging food;

    the wasteland provides food for their children.

They gather fodder in the fields

    and glean in the vineyards of the wicked.

Lacking clothes, they spend the night naked;

    they have nothing to cover themselves in the cold.

They are drenched by mountain rains

    and hug the rocks for lack of shelter.

The fatherless child is snatched from the breast;

    the infant of the poor is seized for a debt.

Lacking clothes, they go about naked;

    they carry the sheaves, but still go hungry.

They crush olives among the terraces;

    they tread the winepresses, yet suffer thirst.

The groans of the dying rise from the city,

    and the souls of the wounded cry out for help.

    But God charges no one with wrongdoing."  (24:2-12)

 

In other words, Job believes that those who do such things are the ones who defy God and are evil. They take from the poor and powerless such as orphans and widows, drive them away, and send them to work. They do not provide the food, clothing, and shelter the poor and powerless need, and even separate young children from their parents. Those who do such things defy God, and those who create such a society are called "the wicked".

 

This is an understanding that runs through the Bible, it is not just Job's idea. Job's friends also know this. For example, they identified a person as wicked because "he has oppressed the poor and left them destitute; he has seized houses he did not build" (20:19).

 

"Cursed is anyone who withholds justice from the foreigner, the fatherless or the widow.

Then all the people shall say, "Amen!""  (Deuteronomy 27:19)

 

Those who disobey these commandments of God are called "the wicked" in the Bible.

 

 

Job's Righteousness

 

Job's friends gradually ran out of things to say, and after the brief argument in chapter 25, they no longer speak. The words in chapters 29 through 31 were not a dialogue between Job and his friends, but rather Job's words to himself and to the world. It is the same way he spoke in chapter 3, before he started the dialogue with his friends, and through the dialogue, he began to speak more clearly and more powerfully.

 

In chapter 29, Job showed a deeper understanding of the innocent and righteous man. To him, being innocent and righteous was not just a personal matter –the state of one's heart. Rather, it was a matter of conduct toward the poor and those who need help. Job described his righteousness as follows:

 

"Whoever heard me spoke well of me,

    and those who saw me commended me,

because I rescued the poor who cried for help,

    and the fatherless who had none to assist them.

The one who was dying blessed me;

    I made the widow’s heart sing.

I put on righteousness as my clothing;

    justice was my robe and my turban.

I was eyes to the blind

    and feet to the lame.

I was a father to the needy;

    I took up the case of the stranger.

I broke the fangs of the wicked

    and snatched the victims from their teeth."  (29:11-17)

 

Job was said to be innocent and righteous, not because he held to traditional beliefs like his friends, but because he helped the afflicted, reached out to the poor, and strengthened the disempowered. That was his righteousness, and because of it, he was recognized as a follower of God. In that respect, he had no guilt whatsoever.

 

Job said, 

 

"If I have denied the desires of the poor

    or let the eyes of the widow grow weary,

if I have kept my bread to myself,

    not sharing it with the fatherless—

but from my youth I reared them as a father would,

    and from my birth I guided the widow—

if I have seen anyone perishing for lack of clothing,

    or the needy without garments,

and their hearts did not bless me

    for warming them with the fleece from my sheep,

if I have raised my hand against the fatherless,

    knowing that I had influence in court,

then let my arm fall from the shoulder,

    let it be broken off at the joint.

For I dreaded destruction from God,

    and for fear of his splendor I could not do such things."  (31:16-23)

 

It was not because of his sins that Job suffered calamity. He continued to obey God instead of disobeying Him. Job became a friend to the poor, helped those who needed help, and protected the oppressed. He continued to do so as if he wore God's justice and fairness.

 

 

God's Justice and Fairness

 

The words "justice" and "fairness," called "tzedakah" and "mishpāt" in Hebrew, are so central to the Old Testament that they could be called the two pillars of the Bible. Justice and fairness are what God does, and they are His promises. God is deeply involved in justice and fairness in the world and calls us to follow Him in promoting them. In other words, God calls us to extend a loving hand to our neighbors in need of help. To have such justice and fairness achieved is God's justice, and the fulfillment of such justice is God's fairness.

 

God was pleased with Job's life, not only because he was a man who called on God's name and offered sacrifices, but also because he was a man who exercised the very justice and fairness God promotes. Job appealed to God that he had exercised such justice and fairness. He pleaded to God that he had no reason to be punished with such calamities because he had been a friend to the poor and had helped those who needed help.

 

He appealed to God because he probably believed that God is the one who exercises justice and fairness. If justice and fairness were of secondary importance to God, then Job would have been more effective in making a different appeal. But he appealed on his own justice and fairness because he believed that exercising justice and fairness is obeying God. He had lived his life as if he had worn "God's justice and fairness."

 

The God Job believed in was the God of justice and fairness. Job was not trying to obey a powerful God nor rely on gold to enjoy the abundance of his wealth (31:24-25). He wanted to be the one who knelt before God of justice and fairness. He believed that God had a special love for the poor and those in need and would fulfill his promises to them in any way possible.

 

At the same time, Job knew that justice and fairness are also about confronting evil.

 

He "broke the fangs of the wicked and snatched the victims from their teeth." (29:17)

 

Job knew the need not only to extend a helping hand but also to confront injustice and unfairness. God also confronts those who defy Him, threaten human life, and deprive people of their rights, in order to free the oppressed.

 

In Exodus, God rescued the Israelites, who were suffering from injustice and unfairness. At that time, God confronted the Egyptian army that was trying to oppress Israel and prevent their deliverance. God's call to love our neighbor also includes a call to stand up against those who oppress our neighbor.

 

Through Israel, God planned to create a world where justice and fairness were realized. The new world would be created when those who opposed God are destroyed and people respond to God's call and obey Him. The Promised Land  was not a world of material wealth, but a world in which such justice and fairness would be fulfilled.

 

This is what Job, an innocent and righteous man, cherished. This is also the essence of God, that Job kept calling out to and hoping to hear, even in the midst of his hardships.

 

Pastor Nozomu Sugiyama