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『人間は考える葦である』ヨブ記13章1~6節

Tomasz MarciniakによるPixabayからの画像

生まれた日を呪うヨブ

 

先週からヨブ記を読み始めました。ヨブ記1章から2章では、無垢な正しい人であったヨブが、全ての財産も子どもたちも失い、全身に重い皮膚病を負ったことが述べられました。次々と災難に見舞われ、彼は衣を引き裂き、髪をそり落とし、灰の中に座って悲しみ嘆きます。けれども、彼は主を呪うことをせず、主への信頼を告白していました。

 

するとヨブの3人の友人たち――テマン人エリファズ、シュア人ビルダド、ナアマ人ツォファル――が、彼のもとを訪ねてきます。彼らはヨブにふりかかった災難の一部始終を聞いたので、彼を見舞い、慰めようとしたのです。しかし、ヨブのあまりの姿に言葉を失ったため、彼らは塵を頭にかぶり、ヨブと共に地面に座り続けました。かける言葉は見つからなくても、彼らはヨブの友人として、少しでもヨブの苦しみをやわらげようとしました。

 

そのようにして七日七晩が過ぎたとき、ヨブは唐突に口を開きました。それはヨブの独白でした。ヨブは誰に向けるともなく、自分の思いを語り出したのです。そこで語られたのは、自分が生まれた日を呪う言葉でした。

 

「わたしの生まれた日は消え失せよ。男の子をみごもったことを告げた夜も。」(3章3節)

 

「なぜ、わたしは母の胎にいるうちに死んでしまわなかったのか。

 せめて、生まれてすぐに息絶えなかったのか。」(3章11節)

 

一週間前に語った主への信頼の告白は何だったのかと思うほどに、ヨブは光を失い、暗闇に覆われていました。過酷な苦しみに遭ったヨブは、この世界を混沌としたものと見るようになりました。つまり主は世界を治めておらず、主の守りは期待できない。自分もまた主に見捨てられてしまった、と思ったのです。

 

この世界が混沌とした世界であるなら、死んだ方がましだ。いや、それよりも生まれてこなければよかった。そう思うほどに、ヨブは希望を失っていました。

 

 

機会仕掛けの神

 

4章から31章まで、ヨブの独白に続いて、ヨブと友人たちの長い対話が記されています。対話といっても、落ち着いて語り合っているわけではなく、激しい議論を繰り返し、感情を露わにし、次第に攻撃的にさえなっていきます。ヨブは友人たちの考えを受け入れることができず、友人たちもヨブの語る言葉を容認することはできなかったからです。

 

友人たちには揺るがない信念がありました。それは応報の理論――つまり神は善を行った者を祝福し、悪を行った者を滅ぼす――という考え方です。エリファズはこのように語っています。

 

「考えてみなさい。罪のない人が滅ぼされ、正しい人が断たれたことがあるかどうか。わたしの見てきたところでは、災いを耕し、労苦を蒔く者が災いと労苦を収穫することになっている。」(4章7~8節)

 

エリファズは、「見よ、これが我らの究めたところ。これこそ確かだ。よく聞いて、悟るがよい。」(5章27節)と言って、ヨブにも自分たちの信念を受け入れるように迫ります。この応報の理論は、つい先日までヨブ自信が信じていたことでした。無垢で正しい人であったヨブは、自分の行いと主からの祝福をそのまま結び付けて捉えることができました。

 

友人たちはヨブが被った災難を見て言葉を失い、同情しました。ただそれと共に、その災難の原因はヨブにあるはずだと確信していました。この災難から逃れるためには、罪を悔い改めなければならない。もしヨブがその罪に気づいていないなら、友人のために自分たちが彼を正さなければならない、と考えたのです。

 

しかし、ヨブには思い当たるような罪がありません。この物語では、ヨブの災難は彼の罪とは無関係に下されたものとされていました。物語の序章で、ヨブが主とサタンの賭けの対象とされ、様々な災難を下されていました。それは、この世界には、応報の理論に当てはまらない災難がある、ということを考えさせるための仕掛けだったのです。

 

ヨブは自分の体験から、この世界が応報の理論だけで成り立っているわけではないことに気が付きました。この世で富や地位を得ることは、必ずしもその人が正しい人であることを意味しない。同時に、この世で様々な苦難を負わされたとしても、それはその人が悪人であったということを意味するわけではない。ヨブは自分が苦難を負わされることによって、応報の理論とは違った視点から神さまの思いを知ろうとし始めるのです。

 

しかしエリファズたちは応報の理論から一歩も踏み出すことができません。彼らにとって、神さまとは応報の理論の実行者でした。それはまるで、人間の善には祝福を、悪には罰を自動的に与える「機会仕掛けの神」です。それは「生きた主なる神さま」ではなく、偶像に近いものです。それでも彼らは自分たちが「これこそ神の御心だ」と確信するものを守るために、ヨブを説得しようとし、次第に攻撃的に迫っていきます。

 

友人の一人、ツォファルは、「あなたは神を究めることができるか。全能者の極みまでも見ることができるか」(11章7節)と言ってヨブの考えを非難しますが、その言葉は彼ら自身に帰ってきます。彼らこそ、自分たちの信念こそ神の思いであると信じ切っていたのです。その思い込みの為に、彼らは一度たりとも御心を求めて主に呼びかけることをしませんでした。

 

 

応報の理論は救いを示さない

 

ヨブ記の作者は、応報の理論に疑問を投げかけます。それはわかりやすい理論ではありますが、人を誤りに導く危険性を含んでいます。そのことを、ヨブと友人たちの対話から明らかにしようとしているのです。

 

ただ、応報の理論は、古代世界だけでなく、現代においても広く受け入れられているように見えます。現代ではヨブの友人たちのように神からの祝福と罰という理解は少なくなっているかもしれませんが、その一方で、能力主義の理論が広がっています。

 

つまり、個々人の能力に応じて地位や富が与えられることを良しとする理論です。そこでは神様との関係は全く考慮されず、自分の運命の全責任を自分自身が負っている、と考えられます。それは一見するとヨブの友人たちとは違ったことを言っているようですが、何を得るかは自分次第だと考える点は共通しています。

 

それらの理論はどちらも、富や地位を得た者にとっては都合のいい理論です。なぜなら、自分が得たものは、自分の行いが良かったからか、あるいは自分の能力が優れており、それを活かす努力をしたから得たものだと考えられるからです。それはおごりを生み、また持たざる人々への共感を失わせます。

 

より多くのものを持つ過程で、貧しい人々から搾取したり、この世界のバランスを壊したりしていたかもしれませんが、そのようなことに良心の呵責を感じる必要もなくなります。なぜなら、苦しむこと、貧しいことは神の罰か、あるいは自業自得だと考えられるからです。そこでさらに、持っているものの一部を寄付でもすれば、自分の善良さを確信し、心の平安を得ることができるでしょう。

 

それとは反対に、持っているものを奪われ、貧しくされ、苦難を負わされた人たちにとっては、応報の理論や能力主義というのは、屈辱と怒りを与えます。現実には災難は自分の行いとは関係なく、また成功するための前提も大きな格差があるにも関わらず、結果はすべて自己責任だとされるなら、それは希望もありません。ヨブはこう語ります。

 

「神に呼びかけて、答えていただいたこともある者が、

 友人たちの物笑いの種になるのか。

 神に従う無垢な人間が、物笑いの種になるのか。

 人の不幸を笑い、よろめく足を嘲ってよいと、

 安穏に暮らす者は思い込んでいるのだ。

 略奪者の天幕は栄え、神を怒らせる者、神をさえ支配しようとする者は安泰だ。」(12章4~6節)

 

すべてを因果応報、自業自得、自己責任とする理論は、今も昔も略奪者を正当化させ、傲慢にさせる理論です。それは神様の救いを指し示すものではないのです。

 

 

神の思いを考え続ける

 

ヨブ自身も以前は友人たちと同じように考えていました。けれども、過酷な災難に見舞われ、その災難と自分の罪とは到底釣り合わないと確信したことで、もはやこの理論は受け入れられないものとなりました。友人たちの言葉は、何の実態もない空虚な言葉にしか聞こえなくなったのです。

 

そこでヨブは、これまでの神学を離れて、自らの体験から始めて、より深い神さまへの理解を求めて黙想を深めていきます。友人たちはひたすら同じ議論を繰り返す中で、ヨブは必死に神さまの言葉を求めます。

 

「わたしが話しかけたいのは全能者なのだ。

 わたしは神に向かって申し立てたい。

 あなたたちは皆、偽りの薬を塗る役に立たない医者だ。

 どうか黙ってくれ。黙ることがあなたたちの知恵を示す。

 わたしの議論を聞き、この唇の訴えに耳を傾けてくれ。」(13章3~6節)

 

ヨブが求めたのは、現実のあり様と結びついた言葉でした。それは生ける神様の言葉です。ヨブの友人たちは伝統的な応報の理論に固執し、ヨブを罪ある者だと決めつけ、ヨブの実態を歪めて理解しました。そのような言葉は苦難を負わされた人にとって偽りの薬にしかならないのです。

 

科学者であり、思想家であったパスカルは、著書『パンセ』の中で、「人間は考える葦である」ということを述べています。

 

「人間はひとくきの葦にすぎない。自然のなかで最も弱いものである。だが、それは考える葦である。・・・われわれの尊厳のすべては、考えることの中にある。」

 

ヨブはまさに自らの尊厳をかけて考え続けました。ヨブにとって、襲い掛かってきた災難だけでも耐え難い苦難でしたが、その原因を彼の罪だと決めつけ、尊厳を奪う友人たちの言葉は、彼をより一層、苦しめました。そしてそれは彼自身がもっていた考えであり、そのことへの疑問を抱くようにはなったものの、未だそこから自由にはなれないものでした。

 

その中で、彼は必死に考え、言葉を尽くし、神の言葉を聞くことを求めます。役に立たない偽りの薬ではなく、彼に命を与え、この世を治めておられる神の言葉――彼を真に癒すことのできる言葉を求めたのです。その言葉は、考え続け、求め続けた先に与えられるのです。

 

牧師 杉山望


October, 10th 2021  Sunday Service

" Man Is a Thinking Reed "

Scripture reading is taken from Job 13:1-6

 

Job curses the day he was born

 

Last week I started reading the book of Job. In chapters 1 and 2, we read how Job, an innocent and righteous man, lost all his possessions, his children, and suffered from severe skin diseases all over his body. One disaster after another, he tears his clothes, shaves off his hair, sits in the ashes and mourns. Yet he does not curse the Lord, but confesses his trust in Him.

 

Then three of Job's friends - Eliphaz the Temanite, Bildad the Shuhite, and Zophar the Naamanite - came to visit him. They had heard about the whole disaster that had befallen Job, and they wanted to visit and comfort him. But Job's appearance left them speechless, so they covered their heads with dust and sat on the ground with him. Even though they couldn’t find any words to say, they tried to ease Job's suffering as much as possible as his friends.

 

After seven days and seven nights of this, Job suddenly opened his mouth. It was a monologue from Job. He spoke his mind to no one in particular. What he said was words of curse for the day he was born.

 

"May the day of my birth perish, and the night that said, ‘A boy is conceived!’" (3:3)

 

“Why did I not perish at birth, and die as I came from the womb? (3:11)

 

Job had lost his light and was covered with darkness, wondering what had happened to his confession of trust in the Lord that he had made a week earlier. After suffering so much, Job began to see the world as chaotic. In other words, the Lord was not in control of the world and he could not expect His protection. He thought that he too had been abandoned by the Lord.

 

If this world is a chaotic place, it is better to die. No, it would be better if he had never been born. Job had lost all hope in this world.

 

 

God of Opportunity

 

In chapters 4 through 31, Job's monologue is followed by a long dialogue between Job and his friends. The dialogue is not a calm one, but rather a series of heated arguments, emotional outbursts, and even aggression. This is because Job couldn’t accept the ideas of his friends, and they couldn’t accept what he says.

 

The friends had an unshakable belief. They believed in the theory of retribution, that is, God blesses those who do good and destroys those who do evil. As Eliphaz put it, 

 

"Consider now: Who, being innocent, has ever perished? Where were the upright ever destroyed?? As I have observed, those who plow evil and those who sow trouble reap it." (4:7-8)

 

Eliphaz said, "We have examined this, and it is true.  So hear it and apply it to yourself." (5:27), forcing Job to accept their beliefs as well. This theory of retribution was something that Job had believed in until recently. As an innocent and righteous man, Job was able to connect his actions with the blessings of the Lord.

 

His friends were speechless and sympathetic when they saw the calamity Job had suffered. The friends were speechless and sympathetic to Job's misfortune, but they were also convinced that the cause of the misfortune had to be Job. They thought in order to escape this calamity, he had to repent of his sins. If Job was unaware of his sin, they thought, then they had to set him straight for the sake of their friend.

 

However, Job had no sin that came to mind. In this story, Job's calamity was supposed to have been brought about independently of his sin. In the early chapters of the story, Job was made the object of a bet between the Lord and Satan, and various calamities were brought upon him. This was a device to make us think that there are calamities in this world that do not fit into the theory of retribution.

 

From his own experience, Job realized that the world is not built on the theory of retribution alone. Gaining wealth or status in this world does not necessarily mean that a person is a righteous person. At the same time, even if a person is subjected to various hardships in this world, it does not mean that he or she was an evil person. By suffering hardships himself, Job begins to try to understand God's thoughts from a different perspective than the theory of retribution.

 

However, Eliphaz and his friends was unable to step away from the theory of retribution. To them, God was the doer of the theory of retribution. It is as if God is a "God of opportunity" who automatically gives blessings for human good and punishments for human evil. It is not a "living Lord God," but more like an idol. Still, they tried to persuade Job to defend what they were convinced was God's will, and they became increasingly aggressive.

 

One of his friends, Tzofal, asks, Can you fathom the mysteries of God? Can you probe the limits of the Almighty?" (11:7), but the words came back to them. They were the ones who had convinced themselves that their beliefs were the thoughts of God. Because of that belief, they never once called out to the Lord for His will.

 

 

The theory of retribution does not show salvation

 

The author of the book of Job questions the theory of retribution. It is an easy theory to understand, but it contains the danger of leading people into error. This is what the dialogue between Job and his friends is trying to reveal.

 

However, the theory of retribution seems to be widely accepted not only in the ancient world, but also in modern times. While the modern understanding of blessings and punishments from God as Job's friends may be less common, the theory of meritocracy is spreading.

 

In other words, it is a theory that believes that status and wealth should be given to each person according to his or her ability. It does not take into account one's relationship with God, but rather that one is entirely responsible for one's own destiny. At first glance, it may seem that Job's friends are saying something different, but they share the same belief that it is up to us to decide what we want.

 

Both of these theories are convenient for those who have acquired wealth and status. This is because they believe that what they have gained is because of their good deeds or because they are good at what they do and made an effort to utilize it. This creates a sense of entitlement and a loss of empathy for the have-nots.

 

In the process of having more, we may have exploited the poor and upset the balance of this world, but we don't have to feel guilty about that. We don't have to feel guilty about it, because suffering and poverty can be considered as God's punishment or self-inflicted. If you donate some of what you have, you will be convinced of your goodness and have peace of mind.

 

On the contrary, for those who have been deprived of what they have, made poor, and suffered hardships, the theory of retribution and ableism is humiliating and anger-inducing. There is no hope for them if they are told that they are entirely responsible for the outcome, even though in reality the calamity has nothing to do with their deeds and there is a huge disparity in the preconditions for success. Job tells us, "Call out to God and he will answer you.

 

"I have become a laughingstock to my friends, though I called on God and he answered— a mere laughingstock, though righteous and blameless! Those who are at ease have contempt for misfortune as the fate of those whose feet are slipping. The tents of marauders are undisturbed, and those who provoke God are secure"(12:4-6)

 

The theory that everything is karmic, self-inflicted, and self-responsible is a theory that justifies and arrogates to the looters now and then. It does not point to God's salvation.

 

 

Keep thinking about God's thoughts

 

Job himself used to think the same way as his friends. However, when he suffered a severe calamity and became convinced that his sin was out of proportion to the calamity, he could no longer accept this theory. The words of his friends began to sound like empty words with no substance whatsoever.

 

So Job left the theology he had been using and began to meditate on his own experiences, seeking a deeper understanding of God. While his friends keep repeating the same arguments, Job desperately seeks God's word.

 

He says, “But I desire to speak to the Almighty and to argue my case with God. You, however, smear me with lies; you are worthless physicians, all of you! If only you would be altogether silent! For you, that would be wisdom.

 

Hear now my argument; listen to the pleas of my lips." (13:3-6)

 

What Job wanted was a word that was connected to the reality of the situation. It was the word of the living God. Job's friends, clinging to the traditional theory of retribution, portrayed him as sinful and distorted their understanding of his reality. Such words can only be false medicine for the afflicted.

 

Pascal, a scientist and thinker, said in his book "Panth" that "Man is a thinking reed.

 

"Man is but a reed. It is the weakest thing in nature. But it is a thinking reed. ...All our dignity is in thinking."

 

Job continued to think with his very dignity. The calamities that came upon Job were unbearable, but the words of his friends, who blamed him for his sins and robbed him of his dignity, made him suffer even more. But the words of his friends, who attributed it to his sins and deprived him of his dignity, made him suffer even more. It was a thought that he himself had, and although he began to question it, he could not free himself from it.

 

In the midst of all this, he desperately needed to think, to speak, to hear the word of God. He sought not some useless false medicine, but the word of God, who gave him life and ruled the world, the word that could truly heal him. That word will be given after we continue to think and seek it.

 

Pastor Nozomu Sugiyama