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『苦難の中で神を語る』ヨブ記2章1~10節

Jackie_ChanceによるPixabayからの画像

ヨブの信仰の旅路

 

ヨブ記は人間の苦難と神の統治を扱った大作です。同じような問題を扱った箇所は聖書の他の書物にも見られますが、ヨブ記は他のどの書物よりも深くこの問題を扱っています。

 

この物語の中心人物であるヨブは、苦難に続く苦難に苦しめられながらも、信仰を守り通します。そのヨブの嘆きと黙想から、私たちは苦難の中で神についてどう語ることができるのか、という問いと向き合わされます。

 

ヨブ記は1章から42章までありますが、その全体をこの一つのテーマが貫いています。その一部を切り取って、他の問題に関するメッセージを受け取ることもできますが、今回はその全体が扱う中心テーマを扱います。

 

ただ、それを一度の説教で扱うにはヨブ記は大きすぎます。そこで、何度かに分けてヨブ記を読み進めます。それは、ヨブが友人たちと議論しながら主なる神様への理解を深め、信仰を新たにされていった道のりを、私たちも歩むことになります。ぜひ皆さんも、次の日曜礼拝までに聖書を開き、ヨブ記を読みながら、ヨブの嘆きと黙想を味わっていただきたいと考えています。

 

 

ヨブの信仰

 

さて、ヨブ記の1章から2章までは、全体の序章(プロローグ)にあたります。本格的な信仰の洞察に入る前に、作者は状況を設定すると共に、ヨブ記を解釈するための鍵を読者に提示しています。まずはこの部分を共有しましょう。

 

ヨブは「東の国一番の富豪」でした。7人の息子と3人の娘がいて、羊7千匹、らくだ3千頭、牛5百くびき、雌ろば5百頭の財産があり、使用人もたくさんいました。また、ヨブは「無垢な正しい人で、神を畏れ、悪を避けて生きている」人でした(1章8節)。主の口からヨブが完全で高潔な人であったことが語られていますので、ヨブが正しい人であることは、主ご自身が確信していることでした。

 

物語ではヨブが大富豪であり、完全無欠であるとされますが、それはヨブ記で扱う問題を明らかにするために状況設定を極端なものにしたからです。ですから、ヨブのように多くの財産をもっていなくても、またヨブほどに完全ではなくても、私たちは自分自身をも、またこの世に生きる人びとをもヨブと重ねて読むことができます。

 

1章6節から舞台は天上に移ります。ある日、主の前に神の使いたちが集まっていました。サタンもその中にいました。主はヨブが無垢で正しい人だ言い、サタンもそのことは認めます。しかしサタンはヨブの動機について異議を唱えます。それは、ヨブが無垢であるのは、神から多くの利益を得ているからだ、という主張でした。

 

つまりサタンは、人間というのは自分にとっての利害を抜きにして、神を信じ続けること、神の前で無垢で正しくあり続けることはできないのだ、と言いたいのです。人間が神を信じるのは、この世での見返りを求めているか、あるいは懲らしめを受けることを恐れてか、そのどちらかだ。これは、宗教というのは神との取引だという考えをサタンが代弁しているのです。

 

つまりは、信仰とは因果応報なのか、ということです。サタンは、「所詮人間というのは、因果応報で行動するのであり、利益を得られるなら正しいこともするけれど、見返りがないならば神を敬わず、自分の思い通りにならない神を呪うに違いない」、と言うのです。

 

ここで主はサタンの挑戦を受けます。サタンがヨブに対して手を伸ばすことを容認したのです。これは物語の序章として書かれていることであって、この世で起こる苦難が主とサタンの取り引きによって引き起こされている、ということではありません。なぜ苦難に見舞われるのか、ということは、ヨブ記が語ろうとしているテーマではないのです。ここで重要なことは、ヨブの信仰は利益に基づくものかどうか、ということです。

 

サタンは主のもとから出て行って、ヨブに手を伸ばします。するとサタンは一日のうちにヨブの全ての財産を奪い、さらには息子と娘の命を奪い去りました。ヨブは立ち上がり、衣を裂き、髪をそり落としました。突然に、彼は全てを奪われ、全身で嘆きを露わにしたのです。

 

ところがその嘆きの中で、彼は地にひれ伏して言いました。

 「わたしは裸で母の胎を出た。裸でそこに帰ろう。

 主は与え、主は奪う。主の御名はほめたたえられよ。」(1章21節)

 

言葉にしようのないほどの悲劇に見舞われながら、ヨブは神を非難しませんでした。自分にとっての利益、大切なもの・大切な人を失いながら、彼はなお主への信仰を失わなかったのです。

 

 

苦難を負った人の叫び

 

サタンの挑戦は失敗したと思われました。ところがサタンは納得せず、なお神に突っかかります。つまり、ヨブが神を非難しなかったのは、自分の身に害が及んでいないからだ、と。主は再度、サタンの挑戦を受けます。するとサタンはヨブに手を下し、「頭のてっぺんから足の裏までひどい皮膚病にかからせた」のです(2章7節)。

 

「ヨブは灰の中に座り、素焼のかけらで体中をかきむしった」(2章8節)ということからも、ヨブの肉体的な苦痛が感じられます。しかしこれは肉体的な苦痛に留まりません。全身の皮膚病は、社会的な死をも意味しました。当時、このような病は、病気になった当人か、あるいはその家族が犯した罪に対する懲罰だと考えられていたからです。罪人と見なされた人は社会から追放され、あらゆる権利を奪われ、孤独の中に置かれました。

 

この後登場するヨブの友人たちを含めて、誰もがヨブを罪人だと見なしました。ただ、ヨブ記を読む私たちは、ヨブが全く無垢であったことを知っています。主ご自身が――さらにはサタンでさえも――そのことを認めていることを知っています。ですから、作者がここで、無垢な人がなぜ苦しむのか、という問いの前に私たちを立たせるのです。

 

全てを失い、灰の中に座るヨブは、この世で苦しみを受ける無垢な人たちの体験を代弁しています。無垢といっても、ヨブ自身が後には自分に全く罪がないわけではないと告白します。それでも、ヨブが受けた苦しみ、災難は、不当なものに見えます。ヨブは、自分が犯した罪と比べても、蒙った苦難はあまりにも不釣り合いだと訴える全ての人の嘆きと叫びを代弁しているのです。

 

 

無償の主の愛

 

ここでヨブの連れ合いが登場します。彼女はヨブに言いました。「どこまでも無垢でいるのですか。神を呪って、死ぬ方がましでしょう」(2章9節)。彼女がこのように言うのも無理はありません。彼女自身、ヨブと共に多くのものを失ったからです。彼女もまた、苦難を蒙った人たちの代弁者です。

 

ところがそれでもヨブは神を呪いません。「お前まで愚かなことを言うのか。わたしたちは、神から幸福をいただいたのだから、不幸もいただこうではないか。」(2章10節)とヨブは答えました。

 

この序章で語られたヨブの信仰告白(1章21節、2章10節)が、ヨブ記の作者が伝えようとした信仰の言葉であり、ヨブが最後まで守り通した信仰です。それは主が無償で与えてくださる方であるという信仰を語ります。この世界の基点は因果応報にあるのではなくて、主の無償の愛にある。神はその無償の愛によって、この世界を創り、生命を与え、幸福をくださるのです。

 

ヨブは主の愛を信じていました。けれども、自分が受けた苦難について、納得して受け入れたわけではありません。彼自身、因果応報という思想から自由ではなく、そのことが苦しみを増し加えていました。ヨブは忍耐の人ではありません。不当なことだと感じていても、ただ黙って苦難を耐え忍んだ人ではありません。彼はむしろ反抗的な信仰者でした。神を信じながら、その神の言葉を聞きたいと求め続けました。神に反抗すること、嘆き、怒り、訴えることは、決して非難されません。その葛藤と黙想を通して、ヨブはより深く神を知ることになるからです。

 

私たちも、頭ごなしにヨブの告白を受け入れることが求められているわけではありません。この後、ヨブが友人たちとの議論を通して信仰を深められていったように、私たちも嘆き、対話しながら、神の言葉を求めていきたいと思います。

 

牧師 杉山望


October, 3rd, 2021  Sunday Service

" Speaking of God in the Midst of Suffering "

Scripture reading is taken from Job 2:1~10

 

Job’s Journey of Faith

 

The Book of Job is a massive story that deals with human suffering and God's sovereignty. Other books of the Bible deal with similar issues, but the Book of Job deals with this issue in greater depth.

 

Job, the central character of the story, is tormented with suffering after suffering, yet he holds on to his faith. The lamentations and meditations of Job bring us to face the question of how we can speak of God amid suffering.

 

The Book of Job stretches from Chapter One to Chapter Forty-Two. This theme of how we speak of God during suffering runs through the entire book. We could cut out parts of it and receive messages on other issues, but today we will deal with this central theme of the book.

 

However, the Book of Job is too large to deal with in a single sermon. So, we will read it in several sermons, so that we can go along with Job as he discusses with his friends, deepens his understanding of the Lord God, and renews his faith. I hope that you will take the time to open your Bibles before next Sunday's worship service to read the Book of Job and partake in Job's lamentations and meditations.

 

Now the first two chapters of Job are the introduction (prologue) to the whole book. Before getting into the full-scale insights of faith, the writer establishes the situation and shares with the reader the key to interpreting the book of Job. Let's begin our journey in the Book of Job with this part of the story today.

 

Job was "the greatest man among all the people of the East" (Job 1:3b/New International Version (NIV)). He had seven sons and three daughters, a fortune of seven thousand sheep, three thousand camels, five hundred yoke of oxen, and five hundred donkeys, and many servants. Job was also considered "blameless and upright, a man who fears God and shuns evil" (Job 1:8/NIV), even in the eyes of the Lord. The Lord was convinced that Job was a righteous man.

 

So, the story starts with an almost extreme setting of Job to be a perfect and wealthy man to clarify the main issue of the Book of Job. Therefore, even if we, the reader, are not as perfect or wealthy as Job, we along with everyone else in the world can relate themselves to Job.

 

In Job Chapter 1 verse 6, the setting shifts to the heavenly realms. One day, the angels of God were gathered before the Lord, and Satan was among them. The Lord said that Job was blameless and upright, and Satan admitted that. Satan, however, argues with Job's motives. Satan claims that Job is righteous because of all the blessings and rewards that he has received from God.

 

In other words, Satan is saying that human beings cannot continue to believe in God and remain blameless and upright before God without having their interests at heart. Humans believe in God either because they want a reward in their life, or because they are afraid of being punished. Satan is speaking of the notion that religion is a transaction with God.

 

Thus, the question here is, are faith and understanding in God rooted in right and wrong and reward and punishment (karma/”as you show, so shall you reap” relationship). Satan claims that humans perform for reward to avoid punishment, that they will do the right thing if they can gain something but will not honour God and will even curse God if they do not get anything in return or God does not do what they desire. 

 

The Lord accepts Satan’s challenge and allows Satan to go against Job. Now, this is an introduction to the story, not a suggestion that the sufferings of the world are caused by the Lord's transaction with Satan. Why we suffer is not the theme that the Book of Job is trying to convey. What is important here is whether Job's faith is based on rewards and self-interest or not.

 

Satan went out from the presence of the Lord to strike Job. In one day, Satan took all of Job's possessions and the lives of his sons and daughters. Job got up, tore his robe, and shaved his head. Suddenly, everything was taken from him, and he grieved with all his being.

 

However, amid his cries, Job fell to the ground and professes the following. 

 

“Naked I come from my mother's womb, and naked I will depart. The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised." (Job 1:21/NIV)

 

Despite the unspeakable tragedy of his life, Job did not blame God. Even though he had lost his wealth, loved ones, and all the things he cared about, he did not lose his faith in the Lord.

 

Satan's challenge seemed to have failed. But Satan was not convinced and continued to lash out at God. Satan now claims that Job did not blame God because no harm had come to him. The Lord was challenged by Satan again. Satan then attacked Job once more, and “…afflicted Job with painful sores from the soles of his feet to the top of his head."(Job 2:7/NIV).

 

The following verse illustrates Job’s physical suffering.

 

"...Job took a piece of broken pottery and scraped himself with it as he sat among the ashes." (Job 2:8/NIV). 

 

But Job’s suffering was not limited to physical suffering. In those days, a full-body skin disease meant a “social death” as well. Such illnesses were considered a punishment for the sins committed by the affected person or their family. Those who were considered as sinners were cast out from their society, stripped of all their rights, and left in isolation.

 

Everyone saw Job as a sinner, including his friends who appear later in the story. But we, the reader, know that Job was blameless and righteous. We also know that the Lord and Satan acknowledge this. Therefore, within the first two chapters of the Book of Job, the writer puts the following questions before us: "Why do blameless, innocent people suffer?"

 

Job, who had lost everything and now sitting in the ashes, speaks for the experiences of the blameless, innocent people of the world who suffer. Even though Job is considered blameless, Job himself later confesses that he is not entirely without sin. Nonetheless, the sufferings and disasters that Job suffered seem unfair/unjust. In this way, Job speaks for the lamentations and cries of all those in the world who have claimed such sufferings, who have claimed that the sufferings they have received are too disproportional to the sins they have committed.

 

 

God’s Gratuitous Love

 

Next in Job Chapter Two, Job's spouse comes into the picture. She says the following to Job. 

 

“Are you still holding on to your integrity? Curse God and die!” (Job 2:9/NIV)

 

It is not surprising that she would say this. She has lost so much with Job. She, too, speaks on behalf of those who suffer.

 

 Yet, Job does not curse God. He replies with the following words.

 

“You are talking like a foolish woman. Shall we accept good from God, and not trouble?” (Job 2:10/NIV)

 

The profession of faith made by Job in these opening chapters, specifically Job 1:21 and Job 2:10, conveys the faith that the writer emphasizes throughout the book, not to mention the faith that Job keeps to the very end of the story. It speaks of the faith that the Lord is gratuitous and gives freely. The ground of the world is not rooted in right and wrong and reward and punishment, but the Lord's gratuitous love. It is through that unmerited love that God creates our world, gives life and happiness to all creation. 

 

Job believed in the Lord's love. Yet, he did not necessarily fully accept the sufferings he had gone through. Job himself was not free from the simplistic understanding of God rooted in reward and punishment, which added to his sufferings. Job was not a man of patience. He was not a man who simply endured hardship in silence when he felt it was unjust. Rather, he was a person of rebellious faith. While still believing in God, he continued to seek to hear God speak to him. 

 

To rebel, to lament, to be angry, to complain, was and is never condemned. It was through such meditations, rebellions, and struggles that Job came to know God more deeply. 

 

 

Of course, we are not expected to blindly accept or follow Job’s profession of faith. But just as Job’s faith and understanding of God were deepened through his discussions with his friends, let us seek to hear God speak, to listen to God’s word in the midst of suffering through sharing our cries, dialogue, and lament with each other.

 

Pastor Nozomu Sugiyama