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『恐れのない世界へ』エゼキエル書34章25~31節

Amber ClayによるPixabayからの画像

片隅に追いやられた人に目を向ける

 

今日の箇所には、イスラエルの牧者たちに告げられた神様の言葉が記されています。聖書では政治的な指導者を牧者(羊飼い)にたとえ、民を羊にたとえることがしばしばあります。指導者たちに向けて語られた言葉を、自分に向けられた言葉として読もうとすると、違和感を感じる部分があるかもしれません。確かに直接的には、それは指導者に向けた言葉ですが、そこで神様が語られたことは、私たちにも関わることでした。

 

この預言を語った時、預言者エゼキエルは、バビロニア国内のユダヤ人居留地に住んでいました。それは彼の住むエルサレムがバビロニアによって侵略され、捕囚民としてその地に連れて来られたからでした。いわば彼はバビロニアという大国の片隅に追いやられており、歴史の中で忘れられた存在とされていたのです。

 

そんなエゼキエルに神様が現れ、イスラエルの人々に告げる言葉を託しました。歴史の中心にいる人にではなく、片隅に追いやられていた人を通して、忘れられた人々に向けて神様は語ったのです。そもそもイスラエルが選ばれたのは、「他のどの民族よりも貧弱であった」その民を、主の愛のゆえに選び、救い出したことが始まりでした。(申命記7:7)

 

さらにここで神様は、そのイスラエルの中でも、片隅に追いやられ、弱くされた人びと、「地の全面に散らされ、だれひとり、探す者もなく、尋ね求める者もない」(34:6)人びとに目を向けておられます。イスラエルの指導者に向けた言葉を語りながら、神様の心は失われた人々へと向けられています。

 

その神様の言葉を聞き、神様の想いを知るためには、私たちも片隅へと追いやられた人々に目を向ける必要があります。時には自分自身が失われた人となっているかもしれません。そのことにも気付かされることは大切です。それと共に、この世において強大な力によって支配され、追いやられ、失われている人たちにも心を向けることは神様の想いを知るために必要なことでしょう。

 

 

記憶されない歴史 ~沖縄の例~

 

今月は平和を祈る礼拝をささげてきました。8日の礼拝ではAさんに「沖縄(命どぅ宝)の日」のオンライン集会の報告をしていただきましたが、沖縄の人々は日本の歴史において、片隅に追いやられ、失われてきた人々でした。

 

沖縄はもともと琉球王国として独自の国家を形成しており、中国や日本、朝鮮、東南アジア諸国との外交・貿易を通して繁栄していました。しかし日本は軍隊を派遣して強制的に琉球を日本に「沖縄県」として組み込みました。日本の一部としながらも、歴史教科書において、琉球王国の歴史を学ぶことはありません。

 

第二次世界大戦において、沖縄では日本で唯一、地上戦が行われました。アメリカ軍には、日本本土を攻撃するための最前線基地として沖縄を利用する目的がありました。一方の日本軍は、アメリカ軍を沖縄に足止めさせることで、本土への攻撃を遅らせようと考えました。

 

民間人も巻き添えにした地上戦によって、沖縄県出身者12万2228名が亡くなりました。終戦後前後の飢餓やマラリアでの死者も合わせれば15万人前後になると言われており、県民の4人に1人が亡くなったことになります。沖縄の人々は、本土を守るために「捨て石」とされたのです。

 

戦後、日本はサンフランシスコ講和条約を結んで国家としての独立を果たしますが、沖縄はアメリカ軍の統治下に置かれたままとなりました。本土では平和と民主主義の社会へと変わり、奇跡的な経済発展を遂げていきましたが、沖縄ではアメリカ軍によって政治的な権利も自由も厳しく制限され続けていました。

 

アメリカ軍は沖縄を恒久的な軍事基地とするために住民から土地を強制的に取り上げ、基地を拡大していきました。一方、日本各地では米軍基地への激しい反対運動が起こっていました。それを受けて本土の基地が撤退したり、沖縄を含む各地の基地と統合されることも起こりました。今、反基地運動というと沖縄だけのことのように思われますが、それは日本各地で行われてきたことです。

 

沖縄の歴史は、日本の歴史としてはほとんど覚えられず、片隅に追いやられています。片隅とされた沖縄には、今も多くの基地が残り、毎日のように軍用機の爆音が鳴り響き、基地からの汚染物質が垂れ流され、米軍関係者による事件や事故が繰り返されています。

 

 

牧者となり、探し求める主

 

神様が指導者たちに求めていたのは、羊飼いのような働きでした。羊飼いの働きはいわゆる権力者のイメージとは異なります。彼らは夜通し羊の番をし、羊を狙う盗賊に立ち向かい、ライオンなどの肉食動物を追い払わなければなりません。羊の群れを草地へ導き、井戸の水を飲ませるなど、細やかな気配りも求められます。もし世話をしている羊を失ったなら、その代償を支払わなければなりません。

 

民の指導者は、弱っている人を強め、病を負う人を癒し、追いやられた人を連れ戻し、失われた人を探し求める義務がありました。神様はそれをたびたび求めましたが、耳を傾けようとせず、義務を怠った指導者たちは、ついに国の滅亡を招いたのです。

 

指導者を失った人々は大きな困難の中に置かれました。その人々に向けて、神様はご自身が牧者となり、民を養い導くことを宣言されたのです。

 

「まことに、主なる神はこう言われる。見よ、わたしは自ら自分の群れを探し出し、彼らの世話をする。牧者が、自分の羊がちりぢりになっているときに、その群れを探すように、わたしは自分の羊を探す。わたしは雲と密雲の日に散らされた群れを、すべての場所から救い出す。……わたしがわたしの群れを養い、憩わせる、と主なる神は言われる。わたしは失われたものを尋ね求め、追われたものを連れ戻し、傷ついたものを包み、弱ったものを強くする。しかし、肥えたものと強いものを滅ぼす。わたしは公平をもって彼らを養う。」(エゼキエル書34:11~12,15~16)

 

たとえ片隅に追いやられていたとしても、失われた存在となっていたとしても、神様は私たちを忘れてはおりません。指導者たちがその義務を怠ったとしても、誰も目を向けてくれなくても、神様は散らされた人々を一人残らず、すべての場所から救い出すのです。

 

このような神様の姿は、後にイエス様が語られた「迷い出た羊」のたとえにも通じます。100匹のうちの一匹が迷い出たとすれば、他の99匹を残しておいても、その一匹を探しにいく。「そのように、これらの小さな者が一人でも滅びることは、あなたがたの点の父の御心ではない。」(マタイによる福音書18:14)とイエス様はおっしゃるのです。

 

 

平和へのプロセス

先日、アフガニスタンで20年ぶりにタリバンが実権を握りました。2001年の同時多発テロ後の侵攻によってアメリカ軍はタリバンから権力の座を奪い、親米政権を作りました。その間も軍事衝突が続き、空爆による民間人の死傷者も多数、生み出してきましたが、その軍事行動が無に帰するような出来事でした。

 

この戦争に対して、当初から異を唱え、日本も加担すべきではないと主張しておられた中の一人が中村哲医師です。日本の国会でも中村さんは「自衛隊派遣は有害無益」と断言しておられました。アフガニスタンで活動を続け、現地の人々の暮らしを間近で見て来られたからこそ、戦争では混乱と破壊しかもたらさないことを実感しておられたのでしょう。

 

平和を作り出すためには、軍事力は無力です。そのことがアフガニスタンでの20年間にわたる無益な戦争から突きつけられています。平和を祈る私たちは、強大な力による暴力と支配とは異なる道を見出し、求めていく必要がありますが、そのことは既に示されているのです。

 

神様は「平和の契約を結ぶ」と宣言されます(34:25)。その平和は、自分自身を養うことに忙しく、片隅に追いやられた人々のことを忘れた指導者たちが望んでいたものとは異なります。彼らは暴力と支配を望みますが、神様が結ぶ平和の契約は、「公平をもって彼らを養う」ことを約束するものです。

 

「わたしは彼らと平和の契約を結ぶ。悪い獣をこの土地から断ち、彼らが荒れ野においても安んじて住み、森の中でも眠れるようにする。わたしは、彼らとわたしの丘の周囲に祝福を与え、季節に従って雨を降らせる。それは祝福の雨となる。野の木は実を結び、地は産物を生じ、彼らは自分の土地に安んじていることができる。わたしが彼らの軛の棒を折り、彼らを奴隷にした者の手から救い出すとき、彼らはわたしが主であることを知るようになる。」(34:25~27)

 

中村哲さんは、干ばつが進むアフガニスタンにおいて、井戸を掘ったり、用水路を作ったりしてこられました。元々は医師でしたが、医療よりもまずは水が必要だと気付かされ、様々な技術を学びながら、水を得るための支援活動を続けておられました。

 

中村さんの活動には、日本人スタッフだけでなく、現地の作業員も加わります。その中には、タリバンのシンパもいれば、ISの下で働いた人、米軍の下で傭兵になった人などがいたそうです。それらの人たちが、口を揃えて言う願いは二つだけだと中村さんは言っていました。ひとつは1日3回ご飯が食べられること。もうひとつは自分の故郷で家族と一緒に住むこと。それができないから難民になったり、傭兵になったりしてしまうのです。水が得られ、畑を耕せるようになり、空爆もされなければ、誰も好き好んで戦闘員や傭兵にはならないのです。

 

中村さんは「自分のしていることは平和運動ではない」と語っていました。「農業ができて家族が食べていければ、結果として平和になる......平和は結果でしかない」。つまり、平和は目的というよりプロセスにすべきだというのです。みんなが水を得られて、十分な食事ができて、家族と一緒に故郷で暮らすことができる。それは誰もが安らかに住み、恐れることがない世界です。そのために必要なことを行っていくプロセスが、平和へとつながっていくのです。

 

片隅に追いやられた人に目を向ける神様は、誰一人取り残されず、この平和へと向かうプロセスを進めるような公平をもって養い、導くお方です。平和へと向かうプロセスは既に示されています。私たちはその道を忘れず、そこから離れないために、片隅に目を向けつつ、神様の約束を信じ、平和へのプロセスに連なっていきたいと思います。

 

 

牧師:杉山望


August, 29th, 2021  Sunday Service

"To a World Without Fear"

Scripture reading is taken from Ezekiel 34: 25~31

 

Turning Our Attention to Those Driven to the Margins 

 

In today's passage, we read God's words to the shepherds of the Israelites. In the Bible, political leaders are often compared to shepherds and the people to sheep. If we try to read the words spoken to the leaders as if they were addressed to us, we may feel uncomfortable in some respects. It is true that directly, those words were addressed to the leaders, but what God had to say there relates to us as well.

 

When Ezekiel spoke this prophecy, he was living in a Jewish settlement in Babylonia. He was living there because where he used to live, Jerusalem, had been invaded by the Babylonians and he had been brought there as a captive. In a sense, he was driven to the margins of the Babylonian Empire and was almost a forgotten being in the history of the world.

 

However, God appeared to Ezekiel and entrusted him with the words to tell the Israelites. God spoke not to the people at the centre of history, but to the forgotten people, those who had been driven to the margins. The Israelites were chosen in the first place because of the Lord's love for God’s people, who were "the fewest of all peoples" (Deuteronomy 7:7/ New International Version (NIV)). It was out of this affection that God rescued them.

 

Moreover, in today’s passage, God’s attention was turned to the Israelites who were particularly driven to the margins and weakened-- to those who “were scattered over the whole earth, and no one searched or looked for them” (Ezekiel 34:6/ NIV). While God spoke to the leaders of the Israelites, God’s heart went out to the lost.

 

To hear God’s words and know God’s thoughts, we too need to turn our attention to those who have been driven to the margins. Sometimes we ourselves may be lost. It is important to be reminded of this as well. Yet, at the same time, to know God’s thoughts, it is also necessary to turn our attention to the lost, to those who have been driven away and controlled by the powerful forces of this world.

 

 

History That Has Not Been Remembered: The Case of Okinawa

 

This month, our worship services prayed for peace. On August 8th, Aikawa-san reported on an online meeting remembering “Okinawa (Nuchi-du-Takara ‘Like is Precious’) Day. In the history of Japan, the people of Okinawa were the lost and those who had been driven to the margins.

 

Okinawa was originally an independent nation, the Ryukyu Kingdom, that prospered through diplomacy and trade with China, Japan, Korea, and Southeast Asian countries. However, Japan sent troops to forcibly assimilate the Ryukyu Kingdom to Japan as "Okinawa Prefecture". Despite being made a part of Japan, the history of the Ryukyu Kingdom is not taught in history textbooks.

 

During World War II, Okinawa was the only place in Japan where ground battles took place. The U.S. military intended to use Okinawa as a frontline base for attacking the Japanese mainland. The Japanese military, on the other hand, wanted to delay the attack on the mainland by keeping the American troops in Okinawa.

 

The ground battle, which involved civilians, resulted in the deaths of 122,228 people from Okinawa Prefecture. If the deaths due to starvation and malaria around the end of the war were included, the total death toll is said to be around 150,000. This means that one out of every four people in the prefecture died. The people of Okinawa were thrown as “sute-ishi” (“sacrificial stones” or riprap) into the ocean to protect the mainland.

 

After the war, Japan signed the San Francisco Peace Treaty and gained its independence as a nation, but Okinawa remained under the control of the U.S. military. While the mainland was transformed into a peaceful and democratic society and achieved miraculous economic development, Okinawa's political rights and freedoms continued to be severely restricted by the U.S. military.

 

The U.S. military forcibly took land from the residents and expanded the base to make Okinawa a permanent military base. Meanwhile, fierce opposition to the U.S. military bases arose in various parts of Japan. As a result, bases on the mainland were withdrawn or integrated with bases in other parts of Japan, including Okinawa. Nowadays, the anti-base movement may seem to be an Okinawan matter, but it has been taking place all over Japan throughout the years.

 

The history of Okinawa is hardly remembered as Japanese history and is driven to the margins. Okinawa still has many military bases, where the blasting aircraft noises are heard every day and pollutants being discharged from the bases. There have also been repeated accidents and incidents involving U.S. military personnel.

 

 

The Lord Who Seeks and Searches as the Shepherd

 

What God wanted the leaders to do was to work as shepherds. The work of shepherds is different from the image of so-called authority figures. Shepherds guard the sheep through the night, confront bandits who would want to steal the sheep, and drive away predators like lions. They also pay close attention and tend to their sheep by leading them to meadows and giving them water from the well. If shepherds lost a sheep in their care, they would have to pay for it. 

 

It was the duty of the leaders to strengthen the weak, heal the sick, bring back the displaced, and seek out the lost. God often sought them to do so, but the leaders refused to listen and neglected their duties, which finally led to the destruction of their nation.

 

The people who lost their leaders were placed in great hardship, but God declared to them that God would be their shepherd to feed and guide them.

 

“‘For this is what the Sovereign Lord says: I myself will search for my sheep and look after them. As a shepherd looks after his scattered flock when he is with them, so will I look after my sheep. I will rescue them from all the places where they were scattered on a day of clouds and darkness… I myself will tend my sheep and have them lie down, declares the Sovereign Lord. I will search for the lost and bring back the strays. I will bind up the injured and strengthen the weak, but the sleek and the strong I will destroy. I will shepherd the flock with justice.”

(Ezekiel 34:11-12,15-16/ NIV) 

 

Even if we are ever driven to the margins or are lost, God has not forgotten us. Even if leaders have neglected their duties or even if no one turns their attention to us, God will rescue every single scattered person from every single place.

 

Such a picture of God can be seen in Jesus's parable of the lost sheep, if one of the one hundred sheep wandered off, the shepherd would leave the other ninety-nine behind to go and find the one which is lost. Jesus says, “In the same way your Father in heaven is not willing that any of these little ones should perish.” (Matthew 18:14/NIV)

 

 

The Process to Peace

 

The other day, the Taliban took control of Afghanistan after twenty years. With the invasion after the 9/11 attacks in 2001, the U.S. military took the reins of power from the Taliban and created a pro-U.S. government. During these twenty years, military conflicts continued, resulting in many civilian casualties due to aerial bombings. However, now, these military actions have come to nothing. 

 

Dr. Tetsu Nakamura was one of those who objected to this war from the beginning and argued that Japan should not be part of it. Dr. Nakamura even declared to the Japanese Diet, “Dispatching the Japan Self-Defense Forces is harmful and futile.” He must have realized that war can only bring chaos and destruction because he had been working in Afghanistan and had seen the lives of the local people up close.

 

Military force is ineffective when it comes to creating peace. Unfortunately, this seems to have been confirmed by the twenty years of futile war in Afghanistan. We, as those who pray for peace, need to find and seek a different path from control and violence. This process that leads to peace has already been shown to us.

 

God declares, “‘I will make a covenant of peace” (Ezekiel 34:25/NIV). This peace is different from that desired by the leaders who were so occupied with caring for themselves that they forgot about the people driven to the margins. They desire violence and control, but the covenant of peace that God makes promises to “shepherd the flock with justice” (Ezekiel 34:16 /NIV). 

 

“‘I will make a covenant of peace with them and rid the land of savage beasts so that they may live in the wilderness and sleep in the forests in safety. I will make them and the places surrounding my hill a blessing. I will send down showers in season; there will be showers of blessing. The trees will yield their fruit and the ground will yield its crops; the people will be secure in their land. They will know that I am the Lord, when I break the bars of their yoke and rescue them from the hands of those who enslaved them.” (Ezekiel 34:25-27/NIV)

 

Dr. Tetsu Nakamura dug wells and built irrigation canals in Afghanistan which was experiencing a long-time drought. He used to be a doctor, but as he realized that water was more important than medical care, he focused on humanitarian efforts to obtain water while learning various techniques.

 

Dr. Nakamura's works not only involved Japanese staff but also local workers. Some of them were Taliban sympathizers, some worked for the Islamic State, and some had been mercenaries to U.S. military.

 

Dr. Nakamura said that there were only two wishes that all these people had in common. One was to be able to eat three times a day. The other was to live with their families in their homeland. Because they could not do so, they became refugees or mercenaries. If they had access to water, could cultivate their fields, and were not bombed, no one would become a soldier or mercenary by choice.

 

Dr. Nakamura would say, “What I am doing is not a peace movement. If people could farm and their families have food to eat the result would be peace. Peace is only a result.” In other words, peace should not be the goal or objective but rather a process leading to peace. Such a world would be one where everyone has access to water, enough food, and be able to live in their homeland with their families in peace with nothing to fear. The process(es) of doing what is necessary to achieve such a world will lead to peace. 

 

 

God, whose attention is turned to those driven to the margins, is the one who tends and shepherds us in justice so that no one is left behind in the process of moving towards peace. This process that leads to peace has already been shown to us. Let us not forget nor stray from this path. Let us believe in God’s promise and join in this process, as we turn our attention to the most marginalized.

 

Pastor Nozomu Sugiyama