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『価値観の転換』マルコによる福音書10章35~45節

この世の価値観とは異なる道

 

先週の礼拝では、「互いに仕え合う」ということの豊かさについて話しました。イエス様は、神様に仕えること、また人に仕えることが大切なことであると教えてくださいました。しかしそのことはイエス様の十二弟子にとっても当たり前のことではなかったようです。

 

ある時、十二弟子のうちのヤコブとヨハネの兄弟がイエス様に、「自分たちを弟子たちの中で特別な地位に座らせてほしい」、と願い出ました。恐らく彼らは、イエス様が玉座に着くことをイメージしていたのでしょう。自分たちがその両側に座るというのは、イエス様に次ぐ地位に就く、ということです。他の弟子たちは後からこの話を聞いて腹を立てました。きっと他の弟子たちもヤコブやヨハネのように、弟子たちの中でも高い地位に就きたいと思っていたのでしょう。

 

イエス様は、彼らの願いに対して、「あなたがたは、自分が何を願っているか、わかっていない」と答えます。イエス様がこれから行おうとしていたことと、弟子たちが願っていたことは、まったく違うものだったのです。このやり取りの直前に、イエス様はご自分がこれからエルサレムに行って、死刑にされることを予告していました。

 

イエス様は、ヤコブとヨハネの願いが異邦人の価値観と同じだとおっしゃいます。「異邦人の間では、支配者と見なされている人々が民を支配し、偉い人たちが権力を振るっている。」(10:42) これは当時のイスラエルを支配していたローマ帝国のことを念頭に置いている言葉でしょう。弟子たちはローマ帝国の価値観のままで、支配者や偉い人になりたいという思いをもちながら、イエス様に従っていました。彼らはイエス様がローマに勝利して、ローマ皇帝のように君臨することを想像していたのです。

 

けれども、エルサレムで起こったのは十字架でのイエス様の死でした。そのことを予告されていても、弟子たちには理解できず、また受け入れられることではなく、それが起こった時には恐れ戸惑い、逃げ出すしかないようなことでした。イエス様が示すことは、この世の価値観とは違ったものだったのです。

 

 

主の苦しみと死に与る

 

ヤコブとヨハネの願いは全く見当違いのものでしたが、イエス様は彼らを叱りはしません。ただ、その考えを修正しようとします。イエス様との特別な関係は、イエス様の飲む杯を飲み、イエス様の受けるバプテスマを受けることによって作られる、と言うのです。それはイエス様の苦しみを覚える杯であり、イエス様の死に与るバプテスマです。

 

イエス様に従うことは、イエス様がなぜ、どのように苦しまれたのか、ということを見、それが私のためであったと信じることによって始まります。イエス様の生きられた意味、神の子がこの世に来られ、この世で栄光を現わしただけでなく、一人の人として苦しみ、死なれたことが、私と関係があると信じられたときに、私たちはイエス様に従って歩み始めます。

 

イエス様は神の国の福音を宣べ伝えられました。それは神様が治めるところ、神様の想いが現わされるところです。それは人々が真に自由にされており、誰もが神様の愛と祝福に与ることができるところです。神の国は、将来の約束であると共に、イエス様がこの世に生きる人々の間でも現わしてくださったものです。その神の国をもたらし、全ての人に神の国を現わすために、イエス様は苦しみ、十字架で死ななければなりませんでした。イエス様はすべての人に仕えるお方でした。

 

「あなたがたの中で偉くなりたい者は、皆に仕える者になり、いちばん上になりたい者は、すべての人の僕になりなさい。人の子は仕えられるためではなく、仕えるために、また、多くの身代金として自分の命を献げるために来たのである。」(マルコによる福音書10:43~45)

 

人の子とは、イエス様のことです。イエス様はすべての人に――私たちにも――仕えるために、この世に来られました。イエス様の宣教活動は、ご自身の名誉や地位のためではなく、私たちも含めたすべての人のために行われたものでした。私たちに神の国をもたらすための代償として、イエス様は文字通りご自身の命を献げられたのです。

 

ですから、イエス様に従うことは、偉くなることではなく、皆に仕えることになります。イエス様に従うことには、価値観の転換が伴います。偉くなりたいとか、人の上に立ちたいという願いは、それと相容れないものです。イエス様の弟子であることは、イエス様の苦しみと死に与ることであり、自分を差し出して皆に仕えることなのです。

 

 

神の国へ向かって

 

神の国が具体的にどのようなものか、ということは、とても表現のしづらいものです。なぜなら、それは今までの歴史上、部分的にその片鱗が現れることはあっても、完全に現わされたことはないからです。ただそれは、私たちの価値観を問い直し、新たに作り変えるものであることはわかります。

 

今日の箇所ではっきりとわかることは、神の国は権力者による支配とは異なるということです。それは当時のローマ帝国の支配に現れていましたし、イスラエルではヘロデ王の支配があり、エルサレム神殿体制も支配的なものになっていました。それらの支配は不自由であり、また不平等なものでした。弟子たちは支配者の交代を期待していたようですが、イエス様はそれとは異なる新しい世界を創り出そうされています。

 

一方、イエス様や弟子たちが生きたガリラヤの農村は、それとは異なる関係性がありました。そこには血縁に基づく強い関係性があり、人々は日々助け合い、協力して生きていました。ただそれも、神の国とぴったり重なるわけではなさそうです。そこには排他性も働いたかもしれませんし、古くからの秩序が守られている分、不自由であったことでしょう。神の国は古い社会に戻るということでもなかったと考えられます。

 

私はイエス様が宣べ伝え、創り出そうとされる神の国は、真に自由で、真に平等な世界だと考えています。誰もが自由に生きながら、しかし互いに貪ったり、争ったりするのではなく、助け合い、共に生きる世界。一人ひとりが尊重されながら、多様であるような世界。イエス様がおられたところには、小さな集まりではあっても、このような神の国の片鱗が現れていたのだと思うのです。

 

そしてそこでは、皆が仕える者になっていくのです。皆に仕える人々が、イエス様に従って、イエス様と共に神の国を作り出します。特に、偉くなりたい人、力のある人が、皆に仕える人になっていく。イエス様が皆に仕えられたように、自ら仕えることが、神の国へ向かって歩むことです。

 

ただそれは、人間の本性に基づくものではないでしょう。むしろ、仕えるよりも仕えられることを望むのが私たち人間の本性なのかもしれません。だからこそ、イエス様が私たちに仕えてくださったのです。ご自身の命までも、私たちに献げてくださった。自由になれずに捕らわれていた私たちに、自由を与え、神にも人にも仕えることができるように、身代金として私たちに命を与えてくださった。それがイエス・キリストです。

 

私たちを仕える者へと新たに生まれ変わらせてくださるのは、私たちにも仕えて苦しみ、十字架でその命を献げられたイエス・キリストです。私たちがイエスに従い、神に仕え、人に仕えて生きるときに、それは単にその場での奉仕を担っているだけではありません。そのとき、私たちは神の国をもたらそうとされたイエス様の道を共に歩んでいるのです。仕える場が教会であっても、それぞれの日常の場であっても、イエス様のように仕えるとき、私たちも神の国へ向かう道を歩んでいるのです。

 

牧師:杉山望


February, 21th 2021  Sunday Service

" Changing our values "

Scripture reading taken from Mark 10:35~45

 

A road different from the values of this world

 

At last week's service, we talked about the richness of "serving each other." Jesus taught us that it is important to serve God and to serve others. However, it seems that this was not the norm even for Jesus' twelve disciples.

 

At one point, the brothers, James and John of the twelve disciples asked Jesus, "we want a special position among the disciples." Perhaps they were imagining Jesus on the throne. They wanted to be seated next to Jesus, which was the left and right side of Jesus. The other disciples were angry when they heard this story later. I'm sure the other disciples, like James and John, wanted to be in a higher position among the disciples.

 

Jesus replies to their wish, "You do not know what you are asking." What Jesus was about to do was completely different from what his disciples were hoping for. Immediately before this exchange, Jesus predicts that he would go to Jerusalem and be sentenced to death.

 

Jesus says that the wishes of James and John are the same as the values of the Gentiles. “You know that those who are regarded as rulers of the Gentiles lord it over them, and their high officials exercise authority over them.” (10:42) This was said with the Roman Empire that ruled Israel at that time in mind. The disciples followed Jesus with the values of the Roman Empire and the desire to be rulers and great men. They imagined that Jesus would defeat Rome and reign like a Roman emperor.

 

However, what happened in Jerusalem was the death of Jesus on the cross. Even if it was foretold, it was not understood or accepted by the disciples, and when it happened, it seemed that they had no choice but to run away. What Jesus showed was different from the values of the world.

 

 

Submit to the suffering and death of the Lord

 

The wishes of James and John were completely misguided, but Jesus does not scold them. He only tries to fix that idea. He says that a special relationship with Jesus is created by drinking the cup that Jesus drinks and being baptized the same way as Jesus. It is the cup that remembers Jesus' suffering and a baptism through Jesus' death.

 

Obedience to Jesus begins with seeing why and how Jesus suffered and believing that it was for ourselves. When we understand and believe that the meaning of Jesus' life, that the Son of God came to this world and not only to display his glory in this world, but also suffered and died as a human, had something to do with me, then we will begin to follow Jesus.

 

Jesus preached the gospel of the kingdom of God. It is a place governed by God and where God's will is shown. It is where people are truly free, and where everyone can receive God's love and blessings. The kingdom of God is a promise for the future, and Jesus has revealed it among the people who live in this world. Jesus had to suffer and die on the cross in order to bring about the kingdom of God and fulfil it. Jesus was the one who served everyone.

 

“Instead, whoever wants to become great among you must be your servant, and whoever wants to be first must be slave of all. For even the Son of Man did not come to be served, but to serve, and to give his life as a ransom for many.” (10: 43-45)

 

The Son of Man is Jesus. Jesus came to this world to serve everyone including us. Jesus' ministry was not for his own honour or status, but for everyone, including us. In return for bringing us the kingdom of God, Jesus literally offered his own life.

 

Therefore, to obey Jesus is not to be great, but to serve everyone. Obeying Jesus involves a shift in values. The desire to be great or to stand on top of others is incompatible. Being a disciple of Jesus means submitting to the suffering and death of Jesus and presenting yourself to serve everyone.

 

 

Towards the kingdom of God

 

It is very difficult to express what the kingdom of God is like. This is because, in history, even if it is revealed in parts, it has never been completely revealed. However, I understand that it is something that helps us reflect on our values and recreates them.

 

What is clear in today's passage is that the kingdom of God is different from the rule of power. It manifested itself in the rule of the Roman Empire at the time, when Israel was ruled by King Herod, and when the Jerusalem temple system was also in a position of power. Their rule was un-liberating and unfair. It seems that the disciples were expecting a change of ruler, but Jesus is trying to create a new world different from that.

 

On the other hand, the rural village of Galilee, where Jesus and his disciples lived, had a different relationship. There were strong blood relationships, and people helped each other and lived together every day. However, that does not seem to exactly overlap with the kingdom of God. There were probably elements of exclusion, and it would have been similar to bondage because of the preservation of the old laws and traditions. It is believed that the kingdom of God did not mean returning to the old society.

 

I believe that the kingdom of God that Jesus preaches and seeks to create is a truly free and truly equal world. A world where everyone lives freely, but they help each other and live together, rather than to be greedy or fight each other. A world where each person is respected and diverse. I think that such a small scale of the kingdom of God appeared in the place where Jesus was, even though it was a small gathering.

 

And there, everyone becomes a servant. People who serve everyone will obey Jesus and create the kingdom of God with Jesus. In particular, those who want to be great and those who have power will become people who serve everyone. To serve willingly is to walk toward the kingdom of God, just as Jesus served everyone.

 

However, it will not be based on human nature. Rather, it may be our human nature that makes us want to be served rather than serving others. That is why Jesus served us. He even dedicated his own life to us. He gave us freedom and gave his life as a ransom so that we could serve both God and man, who were trapped without being free. That is Jesus Christ.

 

We will be reborn as people who serve through Jesus Christ who has served, suffered and gave his life on the cross. When we obey Jesus, serve God, and live in service, it is not just serving at where we are. At that time, we are walking together on the path that Jesus walked, which is to bring about the kingdom of God. Whether we serve in the church or in our daily lives, when we serve like Jesus, we too are on the path to the kingdom of God.

 

Pastor Nozomu Sugiyama