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『新しい生活様式~敵を愛すること~』マタイによる福音書5章43~48節

 真に新しい生活様式

 

イエス様の教えには、受け入れがたいと感じるものがあります。その中でも、「あなたがたの敵を愛しなさい」という教えは、最も抵抗が感じられる教えの一つかもしれません。この教えに驚き戸惑ったのは、私たちだけではなく、聖書の時代の人たちも同様でした。なぜなら、その人たちはそれまで「隣人を愛し、敵を憎め」と命じられていたからです。

 

「隣人を愛し、敵を憎む」ということは、今も昔も一般的な常識であったかもしれません。けれどもイエス様は、それを180度方向転換して、「敵を愛する」ことに基づいた新しい生活へと招くのです。この教えの新しさは、今でも少しも失われていません。2000年前の人々がこの教えに驚き戸惑ったように、私たちもこの教えに驚き戸惑っています。

 

「敵を愛する」ということは、イエス様からの新しい生活様式です。「新しい生活様式」と言えば、新型コロナウイルスの感染拡大を受けて、その実践がそれぞれの生活に取り入れられたものもがありました。ソーシャル・ディスタンスという言葉が作られ、どこにいっても消毒液が置かれており、マスク着用や手洗いが日常となり、テレワークが導入されたところもあります。教会も、オンライン礼拝や家での礼拝を広く取り入れるようになりました。既にそれが当たり前に感じられるようになったこともあるでしょう。

 

けれども、これらはイエス様の教えに比べれば、それほど新しいものではありません。そのほとんどが、既にあるところでは行われていたことを、広く行うようになったものです。私たちは自分の生活にそれを取り入れるときに、最初は慣れずにいたこともありましたが、1年もすれば、その生活様式はもう「新しいこと」とは言われなくなるでしょう。

 

イエス様の教えは、初めて語られてから約2000年が経った今も、「新しい教え」です。未だに「隣人を愛し、敵を憎む」ということに、私たちも、またほとんどの人たちも捕らわれています。そのような私たちにとって、「敵を愛しなさい」という教えは、今も新しい生活様式への招きとなります。だからこそ、私たちはこの教えを、今、私たちに新しく語られたこととして聞かなければなりません。イエス様が、今、私を新しい生活様式へと招いている。私たちはその招きに応えたいと願うのでしょうか。それともその教えに耳を塞いでしまうのでしょうか。

 

 

愛情ではなく、関心をもつこと

 

「敵」とはどのような存在でしょうか。イエス様の教えを聞くために集まった群衆は、ほとんどが農民でした。彼ら・彼女らにとって最も身近な敵とは、自分や家族の名誉を損ない、土地を奪い、家族を引き裂く者でした。それはローマ帝国やその軍隊のことであり、ユダヤの支配者や大富豪のことであり、またそれらに仕える者たちのことでした。

 

イエス様は、私の敵――私を様々な仕方で抑圧し、また搾取する人――に愛情をもつことを求めているのではありません。聖書における「愛」や「憎しみ」は、私たちがその言葉で思い浮かべるような心の内の感情のことを指しているのではないからです。聖書では、「愛」や「憎しみ」は、感情ではなく、振る舞いのことを指しています。

 

聖書において、「愛する」ということは、「ある集団や個人に関与すること」です。ですから、例えば「隣人を自分のように愛する」ということは、隣人に対して自分の家族と同様に関与することを意味しています。そのときに、相手に対して愛情があってもなくても構いません。愛情が全くなく、むしろ嫌悪感があったとしても、その人に関与するならば、それは「愛する」ことなのです。

 

同様に、「憎む」というときにも、嫌悪感は関係ありません。ある集団から離れたり、誰かに対して無関心になったりすることが、聖書における「憎しみ」です。マザー・テレサが、「愛の反対は憎しみではなく、無関心である」と言いましたが、それはまさに聖書的な言葉・考え方です。敵を愛する、というときに、求められていることは愛情をもつことではなく、関心をもち、関与する、ということなのです。

 

 

敵であった人たちのために祈る

 

マザー・テレサは、無関心になることについて、このようにも語っています。

 

「人間の最大の苦しみ、悲惨は、自分がすべての人に見棄てられている、自分はもうどうでもよい不要な存在なのだと感じさせられる、その絶望なのだ。人間が他者に対して無関心になるとき、その人こそ最悪の貧の人に堕とすのだ。」

 

これも重要な指摘であり、私もつい怠ってしまうことです。私たちは見棄てられている人への関心と関与の重要性を、忘れないようにしなければなりません。ただ、これは貧しい人、今見棄てられている人に対して、より豊かな私が関心を持つことの重要性のことであって、「敵を愛する」ということは、これよりも挑戦的な招きだ、と私は思います。

 

自分が抑圧され、搾取されているときに、その相手に関心をもち、関与することは、誰にとっても難しいことです。それは、敵である相手の暴力を容認することのように思われるからかもしれません。

 

「敵を愛しなさい」というときに、イエス様は自分が暴力を振るわれたときにも笑顔で応えることを求めているわけではありません。抑圧や搾取といった様々な暴力に対して怒り、正義と公平を求めることは当然です。神様も、そのような暴力に対して怒ります。敵を愛するということは、暴力を容認したり、抑圧や搾取を大目に見たりすることではありません。

 

イエス様は、こう言っておられました。

「敵を愛し、自分を迫害する者のために祈りなさい。」(5:44)

 

敵を愛すること――私の敵となった人に関心をもち、関与すること――は、その人のために祈ることです。南アフリカで初めての黒人の大統領となったネルソン・マンデラさんは、敵を愛した人であったと思います。彼は45歳のときに国家反逆罪で逮捕・投獄され、27年間、獄中生活を送りました。その彼について、このようなエピソードが残されています。

 

「彼は最初の頃は刑務官への怒りや憎しみが渦巻いていました。しかし、しばらくするとその刑務官に目を向けるようになり、なぜ白人が黒人を迫害するのか、すべての白人が黒人を憎んでいるわけではない、と考えるようになりました。そのために、白人の間で通用していたアフリカースン語を学び始めたんです」

 

マンデラさんは、黒人である自分の敵であった白人の人たちに、関心を向け、関与するために、白人の言葉を学んだのです。出獄した後、マンデラさんはこのように語りました。

 

抑圧された側が解放されるのと同じように、抑圧する側も解放されなければならない。他人の自由を奪うものは、憎しみにとらわれ、偏見の檻に閉じ込められているのだ。」

「肌の色や育ち、信仰の違いを理由に他人を憎むように生まれつく人などいない。人は憎むことを学ぶのだ。もし憎むことを学べるなら、愛することも学べる。

 

自分の敵であった白人の人たちにも関心を向け、関与するようになったマンデラさんでしたが、それによって人種間の不正義や暴力を容認したのではありません。「抑圧された側も、抑圧する側も解放されなければならない」。「憎むことを学べるなら、愛することも学べる」。彼の言葉は、敵であった人たちへの祈りではなかったでしょうか。

 

敵を愛する神様の子となる

 

イエス様が、私たちに「敵を愛しなさい」と命じるとき、その根拠となっているのは、神様の本性です。神様が、敵を愛するお方だから、私たちも敵を愛するようにと命じられているのです。

 

「父は悪人にも善人にも太陽を昇らせ、正しい者にも正しくない者にも雨を降らせてくださるからである。」(5:45)

 

私たちは、時には悪人であり、時には善人であります。正しい者であることができるときもありますが、例外なく、正しくない者であったことがあります。私たちが神様に従わず、その教えに耳を塞いでいたときも、神様は私たちを愛してくださいました。私たちの一人からも、関心を背けたことはなく、私たちとの繋がりを断たれたことはなく、むしろこのような私たちのためにご自身の全てを差し出してくださいました。

 

敵を愛することは、敵を自分の味方にするための手段ではありません。時にはそのようなことも起こるかもしれませんが、いつもそうなるとは限りません。イエス様は、そのことによって何も変わらなかった人たちのためにも十字架に架かられたのです。神様は無償で私たちを愛してくださる方、ご自身の敵となっているときでさえ、愛し続ける方なのです。

 

私たちが敵を愛するのは、神の子となるためです。

「敵を愛し、自分を迫害する物のために祈りなさい。あなたがたの天の父の子となるためである。」(5:44~45)

「あなたがたの天の父が完全であるように、あなたがたも完全な者となりなさい。」(5:48)

 

私たちはイエス様に倣う者となるように、招かれています。それは、私たちが神様のように完全な者になることではなくて、神様の完全さに加わらせていただくことです。イエス様に倣い、神様の愛を少しずつでも反映させる者となることが、神の子となることです。神様が全ての人を神のかたちに創り、すべての人を無償で愛される方だから、私たちも神様のその愛を映し出す神の子となり、敵を愛するように招かれているのです。

 

「平和を実現する人々は幸いである。その人たちは神の子と呼ばれる。」(5:9)

 

今も多くの人を捕えている「隣人を愛し、敵を憎め」という常識は、今も至る所で敵意と分断を生んでいます。そのような世界の中で、神様の愛を映し出す人たち――地の塩・世の光となるキリスト者――を、神様は求めています。その人たちは、神様の子と呼ばれ、平和を作り出す献身者となり、イエス様から「幸いな者」と呼ばれるのです。

 

(2020年8月23日/牧師・杉山望)


August 22nd,2020  Sunday Service

"A new lifestyle – Love your enemies"

Scripture reading taken from Matthew 5:43~48

 

A truly new lifestyle

Some of the teachings of Jesus feel unacceptable. Among them, the teaching of "love your enemies" may be one of the teachings with the most resistance. It wasn’t just us, the people in the time of Jesus were also surprised and confused by this teaching. Because they were previously ordered to "love their neighbours and hate their enemies."

 

"Love your neighbours and hate your enemies" may have been common wisdom now and in the past. However, Jesus turns it around 180 degrees and invites us to a new life based on "loving your enemy." The foreignness of this teaching has not been lost at all. Just as people 2000 years ago were surprised and confused by this teaching, we are confused by it as well.

 

"Love your enemies" is a new lifestyle from Jesus. Speaking of "new lifestyles", there’s one in which new practices was incorporated into our lives in response to the spread of the new coronavirus. The word social distance was created, disinfectant was placed everywhere, masks and hand washing became routine, and telework was introduced in some places. Churches have also expanded to include online and home worship. Perhaps it's already a given to practice such lifestyles.

 

However, these are not so new compared to the teachings of Jesus. Most of them have already existed in certain places and have only become more widespread due to certain circumstances. Though it may feel unfamiliar at first when brought it into our lives, but in about a year or so, that way of life would no longer be something we would call as "new".

 

The teaching of Jesus is still a "new teaching" even 2000 years after it was first told. We, and most of us, are still trapped in the lifestyle of "loving our neighbours and hating our enemies". For the us who are still trapped, this teaching of "loving your enemies" is still an invitation to a new lifestyle. That is why we must treat this teaching as something new to us now. Jesus is now inviting us to a new lifestyle. Do you want to respond to the invitation? Or will you close your ears?

 

 

Not by emotion, but by getting involved

What is an “enemy”? The crowd that gathered to hear Jesus' teaching was mostly farmers. The closest thing to enemies to them were those who undermine the honour of themselves and their family, robbed their land, and tore up their family. It was the Roman Empire and its troops, Jewish rulers and millionaires, and those who served them.

 

Jesus is not asking me to have affection for my enemies - those who oppress and exploit me in various ways. Because “love” and “hate” in the Bible do not refer to the emotions we have when we think of the words love and hate. In the Bible, "love" and "hate" refer to behaviour, not emotion.

 

In the Bible, "loving" means "engaging with a group or individual." So, for example, "loving your neighbour as yourself" means being as involved with your neighbour as you are with your family. At that time, you may or may not have affection for the other person. Even if you have no affection, or rather disgust, if you are involved in the person, it is "loving."

 

Similarly, disgust does not matter when "hate". "Hate" in the Bible is to leave a group or become indifferent to someone. Mother Teresa said, "The opposite of love is not hate, it's indifference," and that's exactly biblical language and thinking. When called to love your enemies, what is asked of you is not affection, but interest and involvement.

 

 

Pray for your enemies

Mother Teresa also talks about what it means to be indifferent.

"The greatest human suffering and misery is the despair that makes us feel that we are abandoned by all, that we are irrelevant. When people become indifferent to him, he falls into the lowest category of a poor man."

 

This is an important point, one that I become negligent in. We must remember the importance of concern and involvement with those who are abandoned. However, though it is important for those who are in a blessed position to have interest in the poor and the abandoned, "loving your enemy" is more challenging, and God is inviting us to take up that challenge.

 

It is difficult for anyone to be interested and involved in the other person when they are under oppression and exploitation of that person. It may look like we are being asked to tolerate the violence of our enemy. 

 

When Jesus said, "love our enemies," he did not mean that we should respond with a smile even when we are violently treated by our enemies. It is natural to be angry and seek justice for various violence such as oppression and exploitation. God is also angry at such violence. To love an enemy is not tolerating violence or tolerating oppression or exploitation.

 

Jesus said this.

"Love your enemies and pray for those who persecute you." (5:44)

 

To love an enemy, to be interested and involved in the person who became my enemy, is to pray for that person. I think Nelson Mandela, who became the first black president in South Africa, loved his enemy. He was arrested and imprisoned for national treason at the age of 45 and lived in prison for 27 years. There are such episodes left about him.

 

"In the beginning he was angry and filled with hatred for the prison officers, but after a while he began to properly look at the prison officers, and began to wonder why white people persecute them, wonder whether or not they hated every black people. Because of that, he started learning the Afrikason language, which was popular among white people."

 

Mr. Mandela learned the language of white people in order to pay attention to and be involved with the white people who were the enemies of the black people. After jailed, Mandela said:

 

"I knew as well as I knew anything that the oppressor must be liberated just as surely as the oppressed. A man who takes away another man’s freedom is a prisoner of hatred, he is locked behind the bars of prejudice and narrow-mindedness."

 

"No one is born hating another person because of the colour of his skin, or his background, or his religion. People must learn to hate, and if they can learn to hate, they can be taught to love, for love comes more naturally to the human heart than its opposite."

 

Mr. Mandela, who became interested in the white people who were his enemies and became involved, did not tolerate interracial injustice and violence. "The suppressed and the suppressor must be released." "If you can learn to hate, you can also learn to love." Wasn't his word a prayer to those who were enemies?

 

 

Become a child of God who loves our enemy

When Jesus commands us to “love our enemies,” the basis of the reason is the true nature of God. Because God loves our enemies, we are also commanded to love them.

 

” He (God) causes his sun to rise on the evil and the good, and sends rain on the righteous and the unrighteous.” (5:45)

 

We are sometimes bad people and sometimes good people. Sometimes we can be the right person, but without a doubt, we have been the wrong person. God loved us even when we did not obey God and kept our ears closed. He has never turned away from any of us, never cut of his connection with us, but rather offered us, sinners, his all.

 

Loving an enemy is not a way to make our enemies into allies. Sometimes that can happen, but not always. Jesus was crucified not just for those who were willing to be changed, but for those who did not change as well. God is the one who loves us without cost, and who loves us even when we are his enemy.

 

We love our enemies because we are children of God.

 

"Love your enemies and pray for those who persecute you, that you may be children of your Father in heave. " (5:44-45)

"Be perfect, therefore, as your heavenly Father is perfect.” (5:48).

 

We are invited to imitate Jesus. It's not that we are perfect like God, but that we are part of God's perfection. To become a child of God is to imitate Jesus and reflect God's love little by little. Since God creates all people in the image of God and loves all people free of charge, we also become children of God who reflect that love of God, and are invited to love our enemies.

 

“Blessed are the peacemakers, for they will be called the children of God.” (5:9)

 

The common sense of "loving your neighbours and hating your enemies" that still captures many people is creating hostility and division everywhere. In such a world, God is seeking those who reflect God's love, Christians who are willing to be the salt of the earth and the light of the world. They are called the children of God, the devotees who make peace, and Jesus calls them the "blessed ones."

 

Pastor Nozomu Sugiyama