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『逆転おこぼれ』マルコによる福音書7:24~30

 金沢教会では4月12日から教会に集まることをお休みしてきましたが、本日、約2か月ぶりに教会に集まることができました。これまで私たちに伴い、導いてくださった主に感謝いたします。この期間中、皆さんは礼拝の動画を見たり、週報と説教原稿を読んだりしながら、それぞれの場所での礼拝をささげてきました。そのような経験を通して、改めて、教会に集まって礼拝をささげるということも主の恵みであったのだと気づかされます。

 北陸での新型コロナウイルスの感染は、ひとまず治まっていますが、第2波の到来も予想されています。状況次第では、再び集会をお休みすることもあるかもしれませんが、今日は敬愛する皆さんと共に礼拝をささげられることを喜び、主に感謝したいと思います。

 それと共に、引き続きここに集うことができない方々のことも覚えたいと思います。ご家庭の事情で来られない方、感染防止のために外出できない方、遠方のために来ることが困難な方がおられます。主によって一つとされた者として、集まることのできた私たちもその方々のことを覚えて祈りましょう。

 

まずは貧しい者へパンを与えよ

 今日の聖句には、イエス様らしからぬ言葉が書かれています。それは一人の女性がイエス様のもとへ来て、娘から悪霊を追い出してほしいと頼んだときに、イエス様が言われたことです。

  「まず、子供たちに十分食べさせなければならない。

  子供たちのパンを取って、小犬にやってはいけない。」(マルコ7:27)

 この言葉だけを聞くと、すべての人を愛し、癒されるイエス様の言葉とは思えません。それは愛情深い慰めを語るのではなく、冷たく拒絶するような言葉です。しかも、当時の社会で人を「犬」と呼ぶことは、強烈な侮辱でしたから、余計にこれはイエス様らしくない言葉だと思います。

 この場面の背景を考えることが、イエス様の思いを理解する助けになります。これはイエス様がティルスの地方に行ったときのことです。聖書の最後のページに載っている「新約時代のパレスチナ」という地図を見ると、ガリラヤの北西の方向に、ティルスという町があったことがわかります。今回は「ティルスの地方に行かれた」ということなので、イエス様はティルスの近くにあった村々を回られた、と考えられます。また、このティルスを含む地域がフェニキアと呼ばれていたことも、地図から見て取れます。

 このティルスは地中海に面しており、海上貿易によって栄えた豊かな都市でした。ティルスの人々は、イエス様の宣教活動の中心だったガリラヤの村から農産物を買っていました。

 ガリラヤの人々は、もともと自給自足の生活をしていましたが、イエス様の時代には大都市の人々に税金などの名目で収穫の何割も取り上げられるようになっていました。そのため、十分に食べることもできず、野草や木の実を取って食べたり、日雇い労働や出稼ぎ労働をしたりして、何とか暮らしていました。

 普段でもぎりぎりの生活ですが、干ばつなどの危機的な状況では、ガリラヤの人々に深刻な影響が及びます。豊かな都市の人々が収穫物を買い占めてしまうために、貧しい農村の人たちは食べるものも足りなくなり、土地を売ったり、家族を売ったりせざるを得なくなったのです。危機的状況では、普段から厳しい生活をしていた人の方が、より深刻な影響を受けてしまうことは、今と同じです。

 イエス様に助けを求めに来た女性は、「ギリシア人でシリア・フェニキアの生まれ」だったので、都市に住む豊かな生活をする人だったと考えられます。彼女は、通常であれば行くことがない貧しい農村を訪ね、イエス様に娘の癒しを求めました。イエス様の周りには、ティルスの人たちに搾取され、日々のパンさえ十分には得られない人たちが集まっていました。

 彼女の求めを退けるようなイエス様の言葉は、このような状況で語られたものでした。あの言葉は、そこにいた貧しい農民たちには共感されるものだったのかもしれません。「まず、異邦人にパンを取り上げられている貧しいユダヤ人たちを満腹させるべきだ。パンを貧しい人たちから取り上げて、都市に住む裕福な異邦人たちに与えるのはよくないから」

 このように考えると、これはまさにイエス様らしい言葉に聞こえます。「わたしの兄弟姉妹であるこの最も小さい者の一人にしたのは、わたしにしてくれたことなのである」(マタイ25:40)とイエス様は言われました。イエス様はここでも、最も小さい者に、まずパンを――生命の糧を――与えようとしたのだと思うのです。

 

愛と祝福を届けるイエス

 経済理論の一つに「トリクルダウン理論」というものがあります。簡単に言えば、「お金持ちが潤えば、庶民も潤う」というもので、富裕層や大企業の利益が増えれば、そこから貧しい人にも自然に富がしたたり落ちる、という理論です。これはグラスをピラミッド状に重ねたシャンパンタワーの図で説明されることもあります。ただ現実には富が滴り落ちるどころか、格差が拡大するばかりなので、今ではこの理論は仮説にすぎないと言われています。それでもなお、この仮説によって格差を生じさせることが正当化されることが起こります。

 イエス様の時代はどうかというと、「持っている人は更に与えられ、持っていない人は持っているものまでも取り上げられる。」(マルコ4:25)と言われる社会でした。そこでは仮説での正当化さえされずに、露骨な差別と搾取が行われていました。表面的には戦争もなく、平和で秩序のある社会に見えたとしても、その中で差別されたり、搾取されたりしている人にとっては、平和ではなく、むしろ闇の時代と感じられたことでしょう。

 イエス様はその見せかけの平和の中で、まず子どもたちに十分に食べさせなければならない、と言われました。その子どもたちとは、社会の中で飢えている人たちや、生活が苦しく、将来に不安を感じている人たち、社会的な立場が不安定で、危機的状況では真っ先に切り捨てられてしまう人たち、差別や暴力によって力を奪われてきた人たちのことです。

 その人たちは、自分たちの受けるべきパンを奪われてきた人たちでした。神様がみんなに分け与えようとした生命の糧を力ある者に奪い取られたために、この世で十分に養われていない人たちです。その人たちは生きるための肉の糧も奪われましたが、同時に霊の糧も奪われました。神様の愛と祝福を受けることを妨害されたのです。イエス様は何よりもまず、そのような人たちに生命の糧を与え、神様の愛と祝福を届けるために来られたのです。

 

神様の有り余る恵みへの信頼

 ところが、シリア・フェニキアの女性は引き下がりません。豊かな彼女も自分の娘のために簡単に引き下がるわけにはいきません。彼女はイエス様に応えました。「主よ、食卓の下の小犬でも、子どものパンくずはいただきます。」(マルコ7:28)

 彼女は普通であれば来ることない貧しい農村を訪ねて、イエス様に会いに来ました。ユダヤ人である男性のイエス様に、異邦人である女性がいきなり近づいてきて、人前で話しかける、ということは、当時の常識から外れる行為でした。そのため彼女は恥知らずな女性だと言って非難される恐れがありました。そんなことを構いもせず、彼女はイエス様に助けを求めました。

 パンくずでもいただきたい、という彼女の求めは、いくつかの境界線を越えています。一つは性別の境界線。男性らしさと女性らしさを要求し、線引きする社会にあって、ここではその境界線が越えられます。神様の前では性別・ジェンダーの違いは問題になりません

 また、人種や民族の境界線も越えられています。神様はまずユダヤ人を通してご自身のことをこの世に伝えられました。イエス様もユダヤ人でした。けれども、神様の愛と祝福は特定の人種や民族に限定されるものではありません。神様がユダヤ人を選ばれたのは、当時、最も小さい民族だったからです。神様は民族主義や人種主義にとらわれるような方ではありません

 さらに、貧富の境界線も越えられています。いや、それどころかここでは逆転が起こっています。裕福な女性は、あのトリクルダウン仮説とは逆のことを述べています。それは、貧しい人たちから、豊かな人へ神様の恵みが零れ落ちて届けられる、ということです。神様の恵みは普通のトリクルダウンではありません。この世で多くを持つ者にではなく、持っていない人、奪われている人にこそ、神様の愛と祝福が届けられます。そしてその人たちから、すべての人へ愛と祝福が広がっていくのです。

 シリア・フェニキアの女性は信じていました。神様の恵みは余りにも豊かなので、それが一部の人だけにしか届けられないということはありえない、と。そうです、この世の富が一部の人に独占されていくのとは違って、神様の恵みはどこまでも広がっていくのです。神様の恵みは私たちの想像を超えて、はるかに豊かです。

 イエス様は、彼女の圧倒的な神の恵みへの信頼を聞いて、その信仰を良しとされました。イエス様と神様に対するひたむきな信頼感をもつこの女性に対して、「もう大丈夫だ」と安心させるように温かく語りかけ、家へと送り出したのです。

 今回のコロナ危機は、これまでも社会の中にあった格差や差別を露わにしています。世界は、神様の愛と祝福への信頼に立ち返るべきなのではないでしょうか。神様の恵みは余りにも豊かであり、それを奪い合ったり、独占したりする必要は一切ありません。あらゆる境界線を越えて、神様の愛と祝福は届けられます。生命の糧を最も必要とする人が優先されても、なお有り余る神様の恵みはすべての人に届けられるのです。

 

(2020年6月14日/牧師・杉山望)


June 14th,2020  Sunday Service

"Leftovers reversed"

Scripture reading taken from Mark 7:24~30

 

  Kanazawa Baptist Church has been prohibiting gathering at the church since April 12, but today I am able to meet everyone at the church for the first time in about two months. We thank the Lord for guiding us along the way. During this period, we have worshiped in our respective homes while watching worship videos, reading weekly reports and sermon manuscripts. Through such an experience, I realize that it was also the Lord's blessing to be able to gather at the church and offer worship.

  The new coronavirus infection in Hokuriku has subsided for the time being, but the arrival of the second wave is also expected. Depending on the circumstances, we may prohibit gathering at the church again, but today we are delighted and grateful to the Lord for allowing us to worship with our dear ones.

  At the same time, I would like us to keep those who cannot continue to gather here in our hearts. There are people who are unable to come due to family circumstances, people who have to quarantine themselves to prevent infection, and people who have difficulty coming due to staying in distant places. Let us remember and pray for those as people who are able to gather as one and united by the Lord.

 

First, give bread to the poor

  In today's scripture, words that are unlike Jesus are written. That is what Jesus said when a woman came to Jesus and asked him to drive out the demons from her daughter.

   "First let the children eat all they want,” he told her, “for it is not right to take the children’s bread and toss it to the dogs.” (Mark 7:27)

  When I hear of these words, I didn’t think they would be the words of Jesus who loves and heals everyone. It's a word of refusal, not of loving comfort. Moreover, calling a person a "dog" in the society at the time was a strong insult, so I think it is very unlike Jesus to say such words.

  Considering the background of this event will help us to understand Jesus' thoughts. This was when Jesus went to the region of Tyre. If you look at the map of Palestine in the New Testament on the last page of the Bible, you can see that there was a town called Tyre, northwest of Galilee. It was written that “Jesus left that place and went to the vicinity of Tyre”, so it is thought that Jesus went around the villages near Tyre. You can also see from the map that the area including Tyre was called Phoenicia.

  Tyre, which is facing the Mediterranean Sea, was a city that prospered through sea trade. The Tyrians were buying agricultural produce from the village of Galilee, the center of Jesus' mission.

  The people of Galilee originally lived in a self-sufficient manner, but in the days of Jesus, people in the big cities were able to take up many percent of the harvest in the name of taxes. As a result, they couldn't eat enough, and only managed to live by taking and eating wild grass and nuts, doing day labor and migrant labor.

  Even though their life is barely able to be considered normal, people in Galilee are seriously affected by critical situations such as drought. Due to the people of the rich cities bought up all the food, poor rural people who ran out of food were forced to sell their lands and their families. In such terrible situations, those who have been living a tough life usually have to face even more serious consequences.

  The woman who came to ask Jesus for help was "Greek born in Syria-Phoenicia", so it can be considered that she was a person who lived a rich life in the city. She visited a poor rural area, which she would not normally go to, and asked Jesus to heal her daughter. Around Jesus was a group of people who had been exploited by the people of Tyre and could not get enough bread on a daily basis.

  Jesus' words that dismissed her request were spoken in such a situation. The words may have been sympathetic to the poor farmers there. "First, we should feed the poor Jews whose bread has been taken by the Gentiles, because it is not good to take the bread from the poor and give it to the wealthy Gentiles who live in the city."

  Now that we know the background of this event, this sounds like something Jesus would say. Jesus said, "Truly I tell you, whatever you did for one of the least of these brothers and sisters of mine, you did for me." (Matthew 25:40). I think Jesus again tried to give bread, the food for life, to the weakest.

 

Jesus delivering love and blessings

  One of the economic theories is "trickle-down theory". Simply put, the theory is that if the rich become rich, the common people will also become rich, and if the profits of the wealthy people and large companies increase, then the poor will naturally gain wealth too. This is sometimes illustrated by a figure of a champagne tower with pyramids of glass. However, in reality, it is said that this theory is only a hypothesis because the gap is widening rather than the wealth dripping to the poor from the rich. Nonetheless, this hypothesis may justify the creation of inequality.

  What type of era was the time of Jesus? It was a society in which "Whoever has will be given more; whoever does not have, even what they have will be taken from them." (Mark 4:25). There was explicit discrimination and exploitation without even justifying the hypothesis. What seemed to be a peaceful and orderly society without war on the surface, but for those who were discriminated against or exploited in it, it was not a time of peace but rather a dark age.

  Jesus said that, in the time of false peace, the children must first be fed till they have enough. Those children are those who are hungry in society, those who are suffering from their lives and who are anxious about their future, their social positions are unstable, and they are the first to be cut off in the time of crisis. They are the ones who have been deprived of their power by discrimination and violence.

  Those were the ones who had been robbed of the bread they were supposed to receive. There are those who are not well-fed in this world because powerful people has robbed the life-giving nutrients that God tried to give to everyone. They were deprived of the food to live, and at the same time were deprived of the spirit. It prevented them from receiving the love and blessings of God. First and foremost, Jesus came to feed such people with the live giving nutrients and to deliver God's love and blessings.

 

Trust in God's overflowing grace

  However, Syrian-Phoenician women did not withdraw. The rich woman did not easily withdraw for the sake of her daughter. She answered Jesus. "Lord, even the dogs under the table eat the children’s crumbs." (Mark 7:28)

  She visited a poor rural village that she would not normally come to see Jesus. It was out of the norm in the time of Jesus that a Gentile woman suddenly approached Jesus, a Jewish man, and speak in public. She could be accused of being a shameless woman. But without minding such things, she asked Jesus for help.

  Her desire to have the leftover breadcrumbs crosses several boundaries. One is the gender boundary. In a society that demands and draws a line to differentiate masculinity and femininity, that boundary was crossed here in this exchange. In front of God, the difference in gender and gender does not matter.

  It also crosses race and ethnic boundaries. God first introduced himself to the world through the Jews. Jesus was also Jewish. However, God's love and blessings are not limited to any particular race or ethnic group. God chose Jews because it was the smallest race at the time. God is not one who is obsessed with nationalism or racism. 

  Furthermore, the border between rich and poor has been crossed. No, on the contrary, the reverse is happening here. The wealthy woman is saying the opposite of that trickle-down hypothesis. It means that God's grace will fall from poor people to rich people. God's grace is not just any ordinary trickle down. God's love and blessings are delivered not to those who have many in this world, but to those who do not and those who are robbed. And from them, love and blessings will spread to everyone.

  The Syrian-Phoenician woman believed. God's grace is so rich that it isn’t limited to only some people. Yes, unlike the wealth of this world that can be monopolized by some people, the grace of God is endless. God's grace is far richer than we can imagine.

  When Jesus heard her overwhelming trust in the grace of God, he judged her faith as good. To this woman, who has a single-minded sense of trust in Jesus and God, he warmly spoke to her to reassure her that her daughter will be okay and sent her home.

  The current corona crisis reveals the disparities and discrimination that have existed in society. The world should return to the trust in God's love and blessings. God's grace is too rich and there is no need to compete or monopolize it. God's love and blessings are delivered across all boundaries. Even if those who are in need the most in life are prioritized, the grace of God is still delivered to everyone.

 

Pastor Nozomu Sugiyama